Google heeft op 25 september een aantal nieuwe mogelijkheden aangekondigd. Onder het mom van ‘close the loop’ probeert Google het gat tussen TV campagnes en merkbekendheid, online adverteren en offline verkoop te dichten. In dit blog focussen we ons op de derde ontwikkeling: cross-device remarketing. Deze functionaliteit komt beschikbaar in het Google Display Netwerk en in DoubleClick Bid Manager.
Korte opfriscursus: hoe werkt remarketing
Remarketing is een middel die adverteerders de mogelijkheid geeft om advertenties te laten zien aan personen die je website al eens bezocht hebben. Het bijhouden van welke gebruikers de website bezocht hebben werkt vaak door middel van het plaatsen van cookies, of op basis van mobiel device id.
Door middel van deze technieken wordt de gebruiker herkend, en kun je een passende boodschap serveren. Heeft iemand een broek in de winkelmand gelegd, maar is hij afgehaakt in het aankoopproces, dan kun je hem met exact deze broek remarketen. Ook kun je er op deze manier voor zorgen dat mensen die juist wél een aankoop hebben gedaan, niet alsnog de hele tijd deze broek langs zien komen; een van de grote irritaties van remarketing.
Cookies worden echter per device geplaatst. Tegenwoordig heeft de gemiddelde Nederlander de beschikking over 4 connected devices. Het wordt hierdoor steeds lastiger om de juiste boodschap aan de juiste gebruiker te laten zien. Misschien heeft de persoon die broek wel in zijn winkelwagen laten liggen, omdat hij liever met zijn desktop afrekent. Het heeft dan weinig zin om deze persoon te blijven benaderen met deze broek.
Welk voordeel biedt cross-device remarketing?
Met cross-device remarketing kun je gebruikers herkennen over devices heen. Voorheen kwamen gebruikers op verschillende devices, in verschillende remarketinglijsten terecht. Als zijnde andere gebruikers zijn. Google zal met cross-device remarketing signaleren of hij de gebruiker herkent op basis van zijn Google account, en deze vervolgens ontdubbelen.
Onderzoek van Google/Ipsos laat zien dat 60% van de online aankooptrajecten op een ander device begint, dan waarop de uiteindelijke eindconversie plaatsvindt. Voorheen kon je met remarketing hier niet op inspringen, waardoor de kans groot was dat je niet de gewenste boodschap naar de gebruikers stuurde. De impact van deze functie kan dan ook erg groot zijn, en eigenlijk vragen wij ons af waarom dit nog niet eerder beschikbaar was.
Hoe herkent Google gebruikers voor cross-device remarketing
Google maakt met deze vorm van remarketing geen gebruik van cookies, maar van de Google account logins. Gebruikers zijn vaak op meerdere devices ingelogd en deze data wordt gebruikt om de koppeling te maken. Gebruikers met een Android device hebben een Google account gekoppeld, maar denk ook aan Gmail gebruikers. Door al deze databronnen is het mogelijk om betrouwbaar en op grote schaal cross-device remarketing in te zetten.
Cross-device Remarketing bij SDIM
SDIM stelt in overleg met je een campagne volledig optimaal in. Doelgroep segmentatie en prospecting geschiedt op meerdere manieren, bijvoorbeeld via analyse van bezoekers die een bepaalde pagina op je site hebben bezocht, of hebben verlaten. Hoe spelen de verschillende devices een rol in het aankoopproces van je klanten? Wij denken graag mee.
Hulp met Remarketing?
Reacties (0)