28 juli 2022

Google gaat nieuwswebsites betalen: hoe zit dat?

3 minuten lezen
SDIM collega's Anouk en Tim

Google wil Nederlandse nieuwsmedia gaan betalen voor het gebruiken van hun perspublicaties. Uitgevers van nieuwsmedia kunnen een aanbod van de zoekmachine verwachten. De nieuwe Google-tool Extended News Preview (EPN) moet het voor publishers makkelijker maken om afspraken met Google te maken. In dit artikel bekijken we de ingewikkelde relatie tussen Google en uitgevers.

Perspublicaties komen op verschillende manieren bij Google-gebruikers terecht. Je hebt natuurlijk de reguliere zoekresultaten als voornaamste kanaal. Daarnaast zijn Google DiscoverGoogle News en Google Top Stories grote aanvullende verkeersbronnen, die maandelijks voor miljoenen extra bezoekers kunnen zorgen.

Google gaat nieuwswebsites betalen omdat het moet van de EU. Richtlijnen die in 2019 werden opgesteld verplichten techplatforms om uitgevers te compenseren voor het hergebruiken van hun publicaties.

Het is al lange tijd een doorn in het oog van uitgevers dat techgiganten perspublicaties hergebruiken op hun platform. Hierdoor lopen nieuwswebsites bezoekers en advertentieopbrengsten mis. Dit maakt het moeilijker voor uitgevers om hun investeringen terug te verdienen. Zeker gezien afspraken hierover op zijn zachtst gezegd moeizaam tot stand komen

De EU vindt het belangrijk dat de pers hier wel wat van terugziet en heeft daarom de Europese regels rond copyright aangepast. Hierdoor moeten Google en andere online platforms onder meer uitgevers, journalisten en auteurs gaan betalen voor het gebruiken van hun werk.

Volgens de nieuwe EU-richtlijnen mogen zoekmachines gratis “zeer korte fragmenten” van content tonen. Bij het tonen van langere fragmenten hebben publishers rechten om te worden betaald. Het is echter niet duidelijk wat een kort of langer fragment precies inhoudt.

Dat Google uitgevers gaat betalen beperkt zich niet tot de EU. Ook in Canada is hier nieuwe wetgeving voor in de maak. Daarnaast botst Google met de Australische regering sinds er wordt gewerkt aan nieuwe wetgeving over compensatie van nieuwsmedia door techbedrijven. Google dreigde zelfs te vertrekken uit Australië

Eerder dit jaar kwam Google met een compensatieprogramma voor het gebruik van Australische content. Dat geldt alleen voor media die zich aansluiten bij Google News Showcase, een Google-platform waarop redacties meer invloed uit kunnen oefenen. Het is nog maar de vraag of dat voldoende is om aan de aanstaande wetgeving in Australië te voldoen.

In Frankrijk heeft Google ook al betalingsovereenkomsten met individuele publishers. Dit houdt onder meer in dat Google namens de lezer betaalt voor content die achter een paywall staat.

Het Extended News Previews Program (ENP) van Google is een toepassing om  te voldoen aan de nieuwe EU-richtlijnen. Via een tool die toegankelijk is via Search Console krijgen uitgevers een aanbieding voor een overeenkomst. Het gaat om een jaarlijks bedrag dat in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Per mail en via Search Console krijgen publisher dit aanbod voorgeschoteld. Uitgevers die (nog) niet akkoord gaan met het aanbod blijven gewoon zichtbaar via Google.

Als je akkoord gaat dan kan Google een voorvertoning van jouw content laten zien. Denk aan uitgebreidere tekstfragmenten. Dit soort fragmenten zou Google zonder overeenkomst niet kunnen tonen, omdat het in strijd is met de copyright-regels van de EU.

Nieuwswebsites die een aanbod van Google kunnen verwachten zijn partijen die volgens EU-richtlijnen voor auteursrecht  als perspublicatie worden gezien. Dit betekent dat tientallen Nederlandse websites in aanmerking komen voor compensatie. 

In mei stelde Google met meer dan 300 Europese organisaties afspraken te hebben gemaakt over het betalen voor nieuws. Het zou gaan om publishers uit Nederland, Hongarije, Frankrijk, Oostenrijk, Ierland en voornamelijk Duitsland. Het is niet bekend welke Nederlandse organisaties bij dit gezelschap horen.

Het aanbod verschilt per uitgever. Google stelt rekening te houden met hoe vaak een medium wordt getoond via Google en hoeveel advertentieopbrengsten samenhangen met het betreffende medium.

Het is niet bekend om welke bedragen het gaat. Google maakt dit niet bekend omdat het om vertrouwelijke informatie zou gaan. Verschillende grote Nederlandse uitgevers willen samenwerken om als verenigd front naar Google te stappen voor de onderhandelingen.

Werk jij bij een publisher en kun je wel wat hulp met SEO gebruiken? De specialisten van SDIM hebben ruime ervaring met nieuws-SEO en staan voor je klaar!

Google Nieuws

Google Nieuws expert spreken?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *