Wat is Google for Jobs?
Google for Jobs zijn previews van vacatures die direct op de zoekresultatenpagina worden getoond. Door op de preview te klikken komen gebruikers bij een uitgebreidere beschrijving van de vacature en wordt de mogelijkheid geboden door te klikken naar de website of het jobplatform. Een mooie kans op extra conversies van vacatures dus!
bron: Google
Wat zijn de voordelen van Google for Jobs?
Google for Jobs kent verschillende voordelen voor elke website die vacatures aanbiedt. Dit zijn:
- Een prominentere positie op de zoekresultatenpagina. Jouw vacature staat met een preview bovenaan de zoekresultaten met daarbij logo, reviews en beoordelingen. Erg opvallend dus!
- Mogelijk krijg je meer sollicitanten met een betere motivatie. Volgens Google zullen gebruikers zoekopdrachten gebruiken waarin zij specifieke voorkeuren aangeven. Daardoor leveren deze vacatures meer en betere sollicitanten op.
- Een grotere kans op ontdekking en meer conversie. De kans om eerder ontdekt te worden is groot. In Google Analytics is te herleiden of er websiteverkeer en sollicitaties zijn gerealiseerd middels Google for Jobs
Google for Jobs implementeren
Er zijn twee manieren om in Google for Jobs te komen
- Via de partner job boards van Google
Google werkt samen met grote vacaturesites om een zo goed mogelijk resultaat te leveren op termen gerelateerd aan vacatures.
- Via technische optimalisaties door middel van gestructureerde gegevens (aanbevolen)
Door de website technisch te optimaliseren met gestructureerde gegevens, komen de vacatures op uw website in Google for Jobs terecht. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende informatie geeft in de vacature zelf. Zoals bijvoorbeeld met bedrijfsinformatie, informatie over de baan zelf, maar ook vereisten en salarisindicaties. Want net als in de normale zoekopdrachten wilt Google ook hier het beste resultaat laten zien.
Om in aanmerking te komen voor Google for Jobs dien je het Structured Data Schema JobPosting te implementeren op iedere vacaturedetailpagina. Om Google vervolgens op de hoogte te brengen van de vacatures (en wijzigingen hieraan) kan een koppeling worden gemaakt met de Indexing API van Google. De indexing API is geen vereiste om in aanmerking te komen voor Google for Jobs. Een goede vacature sitemap is ook voldoende.
Geen idee wat structured data zijn? Lees dan later nog eens dit artikel voor meer achtergrondinformatie: https://www.sdim.nl/blog/gestructureerde-gegevens/. Onderstaand een voorbeeld van een SDIM-vacature die is opgemaakt met het Structured Data Schema JobPosting.
Voorbeeldcode JobPosting
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "JobPosting",
"title": "Digital content marketing strateeg",
"datePosted": "2017-05-22",
"validThrough": "2018-05-22",
"description": "<h1>Content marketing strateeg/specialist</h1><p>Heb je meerdere jaren inhoudelijke, strategische en hands-on ervaring met online content en influencer marketing en ben je een gedreven consultant en projectmanager? Dan ligt bij SDIM je kans op een volgende stap in je carrière.</p> Als content strateeg/consultant ben je verantwoordelijk voor het zelfstandig begeleiden en aansturen van volledige content marketing trajecten voor bestaande en nieuwe opdrachtgevers in een team van 25 online advertising, SEO en webanalytics consultants. Je bent tevens eindverantwoordelijk voor alle contentmarketing diensten ontwikkeling, inhoud en zelfs pitches.<p>SDIM is een no-nonsense online marketingbureau waar gewerkt wordt aan groei van awareness, conversie, omzet en aan het leveren van inzicht en controle aan onze opdrachtgevers. Altijd gekoppeld aan de verschillende fases in het (aankoop-)beslissingsproces van de doelgroep. Wegens groei van de organisatie en met name op de relatief nieuwe content marketing diensten die SDIM levert zijn we op zoek naar een versterking op het gebied van content marketing.</p><ul><li>Type klanten: e-commerce, B2B, B2C, non-profit</li><li>Type organisaties: medium sized</li><li>Branches: sterk varierend en dus uitdagend!</li><li>Doelstellingen van onze opdrachtgevers: groei & optimalisatie van awareness, omzet, leads, impact & conversie</li></ul><p>We zoeken:</p><ul><li>Ervaring met influencer marketing campagne setup en management</li><li>Minimaal 3 jaar inhoudelijke ervaring met high-end content marketing</li><li>Social media monitoring ervaring</li><li>Ervaring met tools als Coosto, of vergelijkbare</li><li>Ervaring met zowel paid(native advertising) als non-paid content</li><li>Zowel onsite als offsite content ervaring (bijv. guestblogging)</li><li>In staat om content op strategisch niveau te koppelen aan het AIDA (of See-Think-Do) model</li><li>Operationele ervaring met content productie, zoals (SEO-)copywriting, video-productie, social media, bloggen</li><li>In staat een keyword onderzoek te maken en koppelen aan een content plan</li><li>Kennis en ervaring m.b.t. de impact van content op SEO</li><li>Alle communicatieve vaardigheden om zelfstandig adviezen aan opdrachtgevers te communiceren</li><li>In staat om projectmatig een langer content-traject te runnen</li><li>Zelfwerkzaamheid, motivatie & zelfstandigheid</li><li>Je leest en kijkt alle relevante blogs en channels</li><li>Ervaring met Google Analytics en SEO is</li></ul><p>We bieden:</p><ul><li>Flexibele werktijden</li><li>Concurrerend salaris, afgestemd op je ervaring</li><li>Veel ruimte voor eigen inbreng en de vrijheid om de functie naar eigen inzicht in te vullen</li><li>Gedegen training en opleiding in elk aspect van online marketing wat jij leuk vindt</li><li>werken in een tof, jong, team met een hoog kennisniveau, bij een leidend bureau</li><li>In overleg behoren neven-activiteiten tot de mogelijkheden</li><li>Informele werkomgeving en pak-vrije cultuur</li><li>Full-time, 4 dagen bespreekbaar</li><li>Snelle doorgroei: team aansturing, interne samenwerking te bevorderen, productontwikkeling aansturen en begeleiden</li></ul> SDIM is een groeiend bedrijf en een autoriteit in de markt. Er zijn daarom altijd kansen voor doorontwikkeling. Er is ook altijd de mogelijkheid om je de functie aan te vullen met andere vakgebieden, zoals social advertising, Google Ads, usability(-testing), (Google) Analytics, productontwikkeling, new-business, of zelfs marketing voor SDIM zelf. Schroom niet om hier in je sollicitatie al op in te gaan.<p>Geïnteresseerd? Stuur je CV dan naar de afdeling personeelszaken pz at sdim.nl</p><p>Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.</p>",
"employmentType": "FULL_TIME",
"industry": "Digital marketing",
"hiringOrganization": {
"@type": "Organization",
"name": "SDIM"
},
"jobLocation": {
"@type": "Place",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"addressLocality": "Haarlem",
"postalCode": "2012 CE",
"addressCountry": "NL",
"addressRegion": "Noord-Holland",
"streetAddress": "Kleine Houtweg 109"
}
},
"workHours": "40 uur per week"
}
</script>
Tips voor het implementeren van Google for Jobs
- Schrijf een goede, pakkende vacaturetekst:
- Maak de vacaturetekst concreet.
- Trigger vanaf het begin om door te lezen.
- Vertel waarom de werkzoekende bij jouw bedrijf moet komen werken.
- Gebruik een actieve schrijfstijl > géén lange zinnen in de lijdende vorm.
- Laat uitgebreide bedrijfsbeschrijvingen liever weg.
- Voorkom zoektermen spam. Pas dezelfde zoekterm(en) niet te vaak toe: zorg voor variaties en synoniemen van zoektermen.
- Voeg een zo specifiek mogelijke werklocatie toe aan de vacature.
- Zorg voor een geldige vacature: Een geldige vacature is een vacature voor een beschikbare functie bij een bedrijf of een agency, waar iemand online op kan solliciteren.
- Implementeer JobPosting op iedere vacature detailpagina.
- Zorg dat alle verplichte properties van JobPosting juist zijn geïmplementeerd en zoveel mogelijk aanbevolen properties: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/job-posting.
- Als je vacatures met werk op afstand aanbiedt, zorg dan dat je dit specificeert d.m.v. properties.
- Zorg dat Googlebot de vacaturepagina’s kan crawlen.
- Houd Google op de hoogte van wijzigingen via de Indexing API: Google geeft de voorkeur aan het gebruik van de API t.o.v. een aparte vacature XML sitemap, omdat de vacatures hierdoor sneller kunnen worden gecrawld.
- Zorg voor een correct en up-to-date bedrijfslogo.
Google Jobs Expert spreken?
Reacties (0)