3 juni 2011

Google Display Advertising – toename mogelijkheden en tools

2 minuten lezen
SDIM collega's Anouk en Tim

Vorige week gaf Neal Mohan, hoofd Display Advertising bij Google, in de Financial Times aan dat de uitgaven binnen het Display Netwerk van Google de komende jaren met de factor 10 zullen toenemen. Hiermee wordt onderstreept dat adverteren in het Google Display Netwerk in toenemende mate van potentieel belang is voor adverteerders.

Voorheen werd Display Advertising in het Google Netwerk breed ingezet met branding als voornaamste advertentiedoel. Met de toenemende tools en mogelijkheden, zoals het segmenteren op basis van o.a. demografische en geografische factoren, het inzetten van re-marketing en het targeten van specifieke websites, zijn adverteerders meer en meer in staat om Display Advertenties doelgerichter in te zetten. Om te voorkomen dat het inzetten van Display Advertenties in het Google Netwerk complex wordt, biedt Google gerichte ondersteuning in het creëren van campagnes via Google Campaign Insights en andere hulpprogramma’s.

Hiermee maakt Google met het adverteren in het Display Netwerk een fikse ontwikkeling door. De advertenties transformeren van ‘gewone’ advertenties in een bijzonder medium: Display Advertenties worden socialer en sluiten steeds meer aan bij de belevingswereld van de gebruiker (inmiddels 87% van de Nederlands bevolking).

Onlangs lanceerde Google bovendien een nieuw hulpmiddel voor het optimaliseren van Display Advertising campagnes: de Relatieve CTR. Deze data stelt adverteerders in staat om de prestaties van hun advertenties in het Google Display Netwerk te vergelijken met concurrenten die dezelfde advertentietypes op dezelfde website(s) voeren. De relatieve CTR is hiermee een goede indicatie van de kwaliteit van een campagne en een betrouwbaardere succesfactor voor de prestatie van Display campagnes dan de algemene CTR.

De mogelijkheid om advertenties in te kopen op basis van betrouwbare prestatiedata zal de inzet van advertenties binnen het Google Display Netwerk meer toegevoegde waarde geven aan alle partijen: de adverteerder, de publisher en natuurlijk de gebruiker.

Google Display Ads certified partner

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *