7 mei 2019

Google Discover voor meer verkeer naar je website

3 minuten lezen
Google Discover

Google Discover (voorheen Google feed) is een persoonlijke contenthub die informatie toont op basis van jouw persoonlijke interesses. Deze informatie is zichtbaar in de Google app en in de browser op je Android telefoon op de website van Google.
Google Discover stelt op algoritmische wijze een feed samen op basis van je webactiviteit en de interactie met Google-producten (dus ook je Gmail, agenda en locatie). Je kunt onderwerpen volgen die je interessant vindt of aangeven wanneer je iets niet interessant vindt.

Mijn persoonlijke feed toont bijvoorbeeld het laatste nieuws en artikelen over online marketing, live voetbaluitslagen, inspirerende reisvideo’s, het huidige weerbericht en de nieuwste album releases van favoriete artiesten.

Google is actief bezig met het verder ontwikkelen van Google Discover. Waar in Google feed voornamelijk het laatste nieuws zichtbaar was, wordt nu ook evergreen content getoond. Op basis van jouw webactiviteit wordt voorspeld wanneer bepaalde content moet worden getoond.

Google Discover

Stel je bent actief op zoek naar een weekendje weg in Haarlem. Dan kan het zomaar zijn dat Google Discover jou een maand later een relevant artikel toont met de beste restaurants in Haarlem. Het kan zelfs zo zijn dat Google door middel van de webactiviteit heeft gezien dat je van burgers houdt en daarom een artikel laat zien met de beste burgerbars van Haarlem. Wellicht kom je er prompt achter dat je favoriete band dat weekend in Patronaat speelt doordat Google Discovery ook die informatie laat zien.

Google wordt naast een zoekmachine steeds meer gebruikt als ontdekmachine. Door gebruik van neural matching als AI methode is men in staat entiteiten steeds beter aan elkaar te koppelen. De bedoeling is dat Google je informatie toont voordat er überhaupt naar gezocht is. Google gebruikt hiervoor de Topic Layer in hun Knowledge Graph.
Denk maar aan Spotify die op basis van jouw muzieksmaak en luistergeschiedenis geheel persoonlijke lijsten kan opstellen.

Sinds kort is er in Google Search Console een apart prestatierapport voor Google Discover:

Google Discover verkeer in Google Search Console

Dit rapport biedt inzicht in het aantal klikken en vertoningen van pagina’s en landen. Google geeft aan dat er geen speciale eisen als tags of gestructureerde gegevens zijn om te worden weergegeven in Discover. Het enige dat nodig is om geïndexeerd te worden door Google is door het contentbeleid van Google Nieuws volledig toepassen. Sinds dit rapport zichtbaar is in Google Search Console krijgt het meer aandacht bij SEO specialisten. Gebruik de volgende tips om te optimaliseren voor Google Discover:

  • Creëer hoogwaardige en interessante content voor jouw doelgroep en gebruikers. Wellicht een inkoppertje, maar Google hamert op het E-A-T principe (engagement, authority & trust). Voor Discovery geldt dit nog eens extra. Hoe vaker een gebruiker klikt op jouw artikel, des te vaker jouw andere artikelen verschijnen in de persoonlijke feed. Zeker als dit een autoritaire en betrouwbare bron is. Bovendien is er de keuze om artikelen van een bepaalde bron te volgen of juist te verbergen. Engagement is dus erg belangrijk.
  • Varieer met het creëren van verschillende type content. Maak nieuwswaardige én evergreen content en optimaliseer voor topics. Google Discover laat content zien op basis van topics. Hoe hoger jouw autoriteit op een bepaald topic is, des te groter de kans dat jouw content zichtbaar wordt. Ligt de focus op meerdere landen, varieer dan ook met verschillende talen. Google Discover is namelijk beschikbaar in meerdere talen en landen.
  • Gebruik afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit die zorgen voor engagement. Besteed aandacht aan unieke afbeeldingen die de doelgroep aanspreken en uitnodigen om te klikken op jouw artikel. Zorg ervoor dat de afbeeldingen 1200 pixels breed zijn en dat Google de rechten heeft om je afbeeldingen van hoge kwaliteit weer te geven aan gebruikers. Ook video’s worden getoond in Google Discover.
  • Gebruik Accelerated Mobile Pages (AMP).
    AMP geeft een razendsnelle mobiele gebruikerservaring en in de feed van Google Discover staan voornamelijk nieuwsberichten. Tevens wordt AMP ook gebruikt voor storytelling (AMP Stories). In het nieuwe Google Search Console is zelfs AMP stories traffic zichtbaar in het Discovery rapport. AMP Stories is echter nog niet uitgerold in Nederland. Ben je benieuwd hoe AMP Stories eruit ziet, bekijk deze voorbeelden.
Voorbeeld van Google Discover
Video in Google Discover

SDIM vergroot de online vindbaarheid van websites middels het E-A-T principe. Wil je ook aan de slag met je website? Neem dan contact met ons op!

Zoekmachine

Vragen over zoekmachineoptimalisatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *