Let op: dit is een verouderd artikel.
Je hebt een site en je vindt organisch zoekverkeer belangrijk. Heel goed! Je begrijpt dat populariteit een belangrijke pijler is om hoog te scoren in Google. Populariteit in de vorm van links naar je site. En je hebt daar je best voor gedaan. Meer dan je best. En toen kwam de penguin langs. Met een slap excuus voor een vleugel heb je een tik op de vingers gekregen. Niet hard. Je zakte hier en daar maar een paar posities. Maar wel pijnlijk. Je voelde het goed in traffic en in conversies. In dit stuk leggen we je de ‘disavow’-tool uit.
En nu?
Wij adviseren om daar een expert bij te halen. Van ‘spammy’ links wordt niemand blij. Maar van normale inkomende links wel. De scheidslijn is niet altijd duidelijk. Wat maakt een link spam-achtig?
- Misschien heb je in de comments op een ‘beetje relevante posts’ je link neergezet.
- Of misschien heb je zelfs wel voor een link betaald.
- Heb je content van een lage kwaliteit geplaatst op andere sites met een link naar de eigen site.
- Heb je links geplaatst op fora’s op een spam-achtige manier
- enz
Eerst inventariseren. Waar staan die inkomende links die bij nader inzien misschien een beetje ‘spammy’ overkomen? Verwijder dubieuze links wanneer je deze zelf kunt verwijderen. Als je ze niet zelf kunt verwijderen, probeer dan de webmaster te bereiken. Vraag of die link weggehaald kan worden.
Let op: links zijn en blijven belangrijke indicatoren voor Google om je site te waarderen. Iedere link is een stem(, oftewel een vow) vóór je site. Sla bij het verwijderen dus niet door.
Disavow tool
Stel er blijven spammy links over waar je niet bij kunt. En de betreffende webmasters van die sites houden zich doof. Tot voor kort was dit het moment van paniek en incasseren. Er was niets aan te doen. Het enige wat je kon doen was proberen er inkomende links van hoge waarde bij te krijgen. Google heeft de oplossing gegeven. Matt Cutts heeft in een video aangegeven dat je de bewuste links kunt doorgeven aan Google door gebruik te maken van de Disavow Tool. Deze tool staat in Webmaster Tools.
Bezit voor ge begint
Wanneer je de link op kunt geven in de Disavow tool, waarom zou je dan niet de moeite besparen om de links te verwijderen? Links in die tool en opgelost. Zo simpel werkt het niet. En wel om 3 redenen:
- Spammy links zijn not done. Het wordt dan misschien niet meer geindexeerd door Google… wel door potentiele klanten. Het staat gewoon beroerd. (Tip: Gebruik dit als graadmeter: wanneer het niet twijfelachtig is voor mensen, laat de link dan lekker staan.)
- Iedere link die ingegeven wordt in de tool is een sterke suggestie voor Google. Ze zijn niet verplicht zich hieraan te houden.
- Invoeren is mensenwerk. Wanneer je een verkeerde url invoert, of wanneer je van gedachten verandert en de link toch weer wilt mee laten tellen, dan neemt dat veel tijd in beslag. En bovendien… je geeft dan wederom een suggestie. Dus Google is niet verplicht om de url weer mee te gaan tellen.
Mocht je desondanks toch denken dat het linkprofiel erop vooruit gaat wanneer een link een ‘disavow’ meegeeft, neem je er dan de tijd voor. De ‘disavow’ wordt pas van kracht op het moment dat de pagina wordt gecrawld waarop die bewuste link staat. Dat kan even duren.
Conclusie: Wanneer je in het verleden inkomende links heeft verkregen die je nu op een achterstand zetten, dan heeft je nu een tool in handen om er iets aan te doen. Aan de andere kant is een link een stem vóór de site. Wanneer je twijfelt of het verstandig is om deze tool te gebruiken, dan is het antwoord waarschijnlijk:”Nee”.
Maar geef gerust even een belletje naar SDIM. We kijken graag met je mee.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?