De maand september was een bevlogen maand binnen de SEO-wereld. Google is actief bezig geweest met het communiceren van nieuwe updates binnen Google search en het algoritme. Deze veranderingen hebben mogelijk impact gehad op de organische resultaten van je website. De belangrijkste updates en veranderingen zijn te lezen in dit blog.
Google core update
Op 24 september kondigde Google via Twitter een algoritme update aan; de September 2019 Core Update. Google maakt elke dag aanpassingen aan hun algoritme. Vaak zijn dit kleine aanpassingen die amper merkbaar zijn in de organische zoekresultaten. Echter, rolt Google een aantal keer per jaar een core update uit. Denk hierbij aan de core update in juni 2019 of de Google Speed update in 2018. Een Google update kan herkend worden aan een plotselinge opvallende stijging of daling van organisch verkeer, zichtbaarheid en rankings.
In de September 2019 Core Update zijn in eerste instantie op medische, financiële en nieuwswebsites de grootste fluctuaties te zien in de zoekresultaten. Google beoordeelt websites op basis van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Vooral voor YMYL pagina’s (Your Money Your Life) wordt er extra gelet op de kwaliteit van de content. Verkeerde informatie op deze pagina’s hebben namelijk een directe impact op iemands gezondheid, geluk, financiële situatie of veiligheid. Wanneer een daling merkbaar is na een core update betekent dit niet direct dat je een penalty hebt gehad. Google devalueert een site op basis het E-A-T principe. Zorg daarom dat de content die je levert altijd van hoge kwaliteit is.
Dit betekent:
- Schrijf absoluut geen content met claims die niet kunnen worden ondersteund met rapporten, analyses, onderzoeken en originele informatie.
- Schrijf content die interessant is voor de lezer, daadwerkelijk waarde toevoegt en bij voorkeur van hogere kwaliteit is dan de informatie die je terugvindt in de zoekresultaten over hetzelfde topic.
- Dat de content geschreven is door een expert of iemand die veel van het topic afweet. Zorg ervoor dat de content betrouwbaar is en benoem de maker.
- Produceer unieke content en neem geen content over van andere websites. Wees origineel in het gebruik van tekst, afbeelding en video.
- Er geen onwaarheden, spelfouten of andere vormen van valse informatie op de pagina staan.
Wanneer Google een core update aankondigt is het belangrijk om het organisch verkeer extra te monitoren. Stel daarom in Google Analytics alerts in die een melding geven wanneer het organisch verkeer met een bepaalde percentage stijgt/daalt. Gebruik Google Search Console om te zien of je afwijkende patronen ziet in het aantal klikken, vertoningen en posities van je zoekwoorden. Vanaf september is tevens de data in het Search Console prestatierapport nog actueler en kan er gefilterd worden binnen een tijdsframe naar keuze.
Verder is het raadzaam om een rank tracker te gebruiken om de belangrijkste zoekwoorden en organische zichtbaarheid te monitoren.
Veranderingen van review snippets
Google heeft een algoritmische aanpassing doorgevoerd in de review rich results. Vanaf heden worden review rich results alleen getoond voor de volgende types:
- schema.org/Book
- schema.org/Course
- schema.org/CreativeWorkSeason
- schema.org/CreativeWorkSeries
- schema.org/Episode
- schema.org/Event
- schema.org/Game
- schema.org/HowTo
- schema.org/LocalBusiness
- schema.org/MediaObject
- schema.org/Movie
- schema.org/MusicPlaylist
- schema.org/MusicRecording
- schema.org/Organization
- schema.org/Product
- schema.org/Recipe
- schema.org/SoftwareApplication
Middels de implementatie van structured data is het mogelijk om de zoekresultaten te verrijken met sterren en reviews. Zie voorbeeld hieronder.
Vaak werd review en rating structured data gebruikt tegen de Google richtlijnen. Zo werden site-wide reviews ingezet voor de opmaak van categorie- en productpagina’s. Google heeft de review markup gelimiteerd om misbruik tegen te gaan (en Ads meer op te laten vallen).
Vanaf heden is het niet meer toegestaan om beoordelingen voor de schema’s LocalBusiness en Organization te markeren met ‘ review’ of ‘Aggregate rating’ markup. Dit wordt gezien als self-serving reviews. Ook reviews geïmplementeerd via een third-party-widget wordt gezien als self-serving.
Wanneer worden reviews nu wel getoond?
- Het moet direct duidelijk zijn voor gebruikers dat de pagina reviews bevat.
- Plaats reviews over een specifiek item en niet over een categorie en een lijst.
- Sites moeten ratings verzamelen direct vanuit gebruikers en niet vanaf andere sites.
- Als meerdere personen een item kunnen beoordelen zorg er dan voor dat deze wordt opgemaakt met schema.org/AggregateRating
Meer informatie over de technische implementatie is te vinden in de documentatie van Google
Deze aanpassing van Google heeft ervoor gezorgd dat veel minder reviews en ratings worden weergegeven in de zoekresultaten.
Bron: mozcast
Nieuwe manieren van uitgaande links opmaken
Vanaf 2005 is het mogelijk om een link op te maken met het nofollow attribuut. Dit attribuut is in eerste instantie ontwikkelt om spam te bestrijden. Met een rel=”nofollow” vertel je de zoekmachine om de link niet te volgen. Hierdoor draagt een nofollow link niet bij aan indexatie- en rankingdoeleinden en is dus niet van invloed op de autoriteit van de website waar de link heen verwijst. In bijna 15 jaar is er veel veranderd op het web. Google komt daarom naast nofollow met twee nieuwe opties om links te attribueren.
1. rel=”sponsored”: Met dit attribuut is het mogelijk om specifiek aan te geven dat een link reclame, sponsoring of een andere vorm van compensatie betreft.
2. rel=”ugc”: UGC betekent User Generated Content. Het ugc attribuut kan men gebruiken voor links binnen content dat door gebruikers gecreëerd wordt. Denk aan blog comments en forum posts.
De rel=”nofollow” wordt, net als de twee nieuwe attributen, gebruikt als ranking ‘hint’. De zoekmachine gebruikt deze nieuwe attributen om links beter te beoordelen. Het is mogelijk om meerdere linkattributen te gebruiken. Zo kan een sponsored link user generated content zijn.
Dit betekent niet dat je al de uitgaande links op de website hoeft te veranderen.
Google gaat met deze ontwikkelingen over naar een ‘hint model’. Uit deze ontwikkeling kunnen we opmaken dat vooral Google hier zelf baat bij heeft. Google heeft momenteel moeite heeft met bepalen wat de oorsprong van een link is en behandelt elke nofollow hetzelfde. Met deze nieuwe attributen wordt het voor het algoritme duidelijker wat de context van een link is. Hiermee wordt Google geholpen om een linkprofiel van een website beter te herkennen.
Meer opties om gebruikers te helpen hun inhoud op Google Search te bekijken
Google gebruikt previews zoals tekst, afbeeldingen en video’s in de zoekresultaten om gebruikers te helpen een keuze te maken. Het type preview dat getoond wordt verschilt per zoekresultaat. Dit is afhankelijk van het type content waar je naar op zoek bent en welk apparaat daarbij gebruikt wordt.
Om het eenvoudiger te maken voor webmasters om te bepalen hoeveel en welke content beschikbaar moet zijn heeft Google verschillende opties geïntroduceerd om de previews te sturen en zelf te bepalen wat er getoond wordt. Naast de bestaande index, no index, follow, nofollow tags is het mogelijk om de volgende tags te gebruiken:
- nosnippet: Zo zorg je dat er geen tekst, afbeelding of video snippet wordt weergegeven.
- max-snippet: [getal]: Met deze tag zorg je ervoor dat een tekst snippet een maximaal aantal karakters moet bevatten.
- max-image-preview:[type]: Hiermee bepaal je het formaat van de afbeelding in de preview snippet. Dit kan standard, none of large zijn.
- max-video-preview[getal]: Hiermee kan je videovoorbeelden beperken tot een aantal seconde.
Al deze metatags kun je toevoegen aan het-gedeelte van de pagina
Ook kan je aangeven dat een gedeelte van een html pagina moet worden uitgesloten voor preview snippets
Dit is mogelijk met het html-kenmerk data-nosnippet in de html-elementen span, div of section. Voorbeeld:
<p>Deze tekst wordt wel zichtbaar in de snippet <span data-nosnippet> En dit stukje tekst niet</span>.</p>
Al deze ontwikkelingen gelden nog eens extra voor Europese publishers. Lees meer informatie in het SDIM helpcentrum: Wat te doen met robot meta tags voor Europese uitgevers.
Heb je sterke veranderingen gemerkt in organisch verkeer naar de website of heb je een vraag over de aanpassingen die Google heeft doorgevoerd? Onze SEO specialisten helpen graag met het analyseren en beantwoorden van je vragen!
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)