30 oktober 2019

Google BERT update: de belangrijkste update in 5 jaar!

3 minuten lezen
Google Bert Update voorbeeld

Recentelijk heeft Google de grootste algoritme update in 5 jaar uitgerold. Wat is deze BERT update en hoe ga je hiermee om? SDIM beantwoordt de belangrijkste vragen in dit blog!

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformer. Dit is een deep learning algoritme dat menselijk taalgebruik en de context van een zin beter begrijpt (Natural Language Processing).

Korte woorden kunnen in een zin een groot verschil maken voor de context. Google probeert dit met deze update op te vangen. Google zelf geeft het volgende voorbeeld:

Als iemand zoekt op ‘2019 brazil traveler to usa need a visa’ maakt het woord ‘to’ een groot verschil. Het laat immers zien wat de intentie is: iemand uit Brazilië reist naar de Verenigde Staten en wil weten of er een visum nodig is.

Google Bert Update voorbeeld

Voorheen gaf Google het volgende resultaat: een nieuwsartikel over hoe mensen uit de Verenigde Staten naar Brazilië kunnen reizen zonder een visum aan te vragen, maar dat is niet waar de zoeker naar op zoek is.

De zoeker wil informatie over het aanvragen van een visum. Het beste resultaat daarop is de website van de ambassade van de Verenigde Staten. Dat probeert Google nu te geven met de BERT update!

Volgens Google is dit de grootste update in 5 jaar en de grootste stap die ooit gemaakt is binnen Search. 10% van alle zoekresultaten worden hierdoor beïnvloed. Google heeft deze update reeds uitgerold in de Verenigde Staten en zal deze komende week uitrollen voor alle andere landen. 

Dit betekent vooral dat Google slimmer is geworden en dat de kwaliteit van content nóg belangrijker is.

In de loop der jaren zijn mensen steeds beter geworden in het ‘googlen’ van een zoekopdracht waarbij we de zoekopdracht aanpassen aan de zoekmachine. Bijvoorbeeld door steekwoorden te gebruiken in plaats van zinnen. Nu worden de rollen langzaam maar zeker omgedraaid en past Google zich aan de mens. 

De groei van voice search speelt hier ook in mee. De manier waarop we zoeken via een voice apparaat is immers anders: we spreken complete zinnen uit in plaats van slechts een aantal zoektermen.

De BERT update zorgt er niet voor dat de zoekmachine anders naar je website kijkt, maar analyseert zoekopdrachten alleen anders. Hierdoor lijkt het erop dat er niet veel optimalisatiemogelijkheden zijn. 

Niets is minder waar, doordat Google de zoekopdrachten beter begrijpt is het des te belangrijker dat je website in orde is. Door de website op SEO technisch vlak te optimaliseren en daarnaast constant nieuwe, waardevolle content te creëren, kan er slim ingespeeld worden op deze update. 

Het semantisch optimaliseren van de website is nu nog belangrijker. Een zoektermenonderzoek is daar de basis van, zo kom je erachter waar je doelgroep op zoekt. Wil je zelf aan de slag gaan met copywriting maar heb je hier geen ervaring mee? Bekijk dan de mogelijkheden van een SEO copywriting training bij SDIM.

Totdat de update volledig is uitgerold in Nederland is het belangrijk om je websiteverkeer goed in de gaten te houden. Mocht je toch een daling opmerken, dan is het belangrijk om contentpagina’s inhoudelijk te analyseren.

Zorg er daarnaast voor dat de basis van je website, zowel de content als techniek, goed staat. Uiteraard kun je altijd contact opnemen met SDIM, wij kijken graag mee. 

Zoekmachine

Vragen over zoekmachineoptimalisatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *