13 oktober 2012

Google Analytics set-up tips + praktische handleiding

4 minuten lezen
Logo Analytics

SDIM heeft ervaring met het opzetten van honderden Google Analytics accounts. In de praktijk is gebleken dat vaak dezelfde problemen de kop op steken. Een aantal daarvan zijn eenvoudig te voorkomen. Hieronder vind je een beknopt overzicht.

Voor diegenen die nieuw zijn met webstatistieken en Google Analytics:
Google Analytics is het meest gebruikte, gratis, webstatistieken pakket van Google, waarmee je jouw websitebezoek kunt tracken. Je kunt standaard bijvoorbeeld het volgende meten en zien:

  • Herkomst van bezoeken (direct verkeer, inkomende links, Google etc.)
  • Tijd dat bezoekers op jouw site verblijven
  • Welke pagina’s hebben bezoekers bezocht
  • Hoeveel pagina’s hebben bezoekers bezocht
  • Waar verlaten bezoekers jouw website

De stappen die je moet ondernemen voor de correcte set-up van Google Analytics worden door Google prima beschreven, inclusief een uitgebreid helpcentrum. Het komt erop neer dat je op elke pagina van jouw website een stukje code moet plaatsen. Ga naar de aanmeldpagina voor Google Analytics en volg simpelweg de stappen. Je moet echter een aantal extra stappen nemen om alle mogelijkheden die Google Analytics heeft te benutten.

Bepaal de doelstelling van jouw website. Geen enkele website heeft simpelweg traffic nodig. Er is ALTIJD een hoger doel en juist dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden.

  • verkoop / bestellingen / omzet
  • leads- / offerteaanvragen
  • branding / awareness
  • advertentie sales
  • bannerviews
  • etc.

Bedankt-pagina’s apart meten

“Bedankt”-pagina’s zijn pagina’s die bezoekers zien als ze een actie (conversie) hebben gedaan op de website. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijving of een online bestelling.

Wat gebeurt er echter vaak: jouw webbouwer gebruikt bijvoorbeeld een pop-up met een bedankje, of geeft het bedankje dynamisch in dezelfde pagina weer als daar waar de bestelling is gedaan. In deze gevallen heeft de pagina dus GEEN eigen aparte URL en wordt dus ook niet standaard apart gemeten en gerapporteerd in Google Analytics.

Oplossing: laat jouw webbouwer voor elke conversiepagina (lees: bedankt-pagina) een aparte unieke pagina maken met een eigen aparte unieke URL.  Een meer complexe oplossing is het gebruik van zogenaamde “event-tracking”.

Gebruik herkenbare webpagina URL’s

Meestal heeft elk van de pagina’s van jouw website een eigen URL, bijvoorbeeld:
www.voorbeeld.nl/page-id=724. Je weet echter natuurlijk niet uit jouw hoofd welke pagina dat precies is als Google Analytics rapporteert dat er aan de pagina www.voorbeeld.nl/page-id=724 een X aantal bezoeken is geweest.

Oplossing: laat jouw webbouwer een duidelijke herkenbare URL gebruiken. Bijvoorbeeld:www.voorbeeld.nl/nieuwsbrief/inschrijven/bedankt-pagina.

Voordelen:

  • Je kunt in Analytics meteen herkennen om welke pagina het gaat
  • Bezoekers kunnen aan de URL aflezen waar ze zich op jouw website bevinden
  • In de Google zoekmachine wordt het weergegeven
  • Het helpt je om hoger in de Google resultaten te verschijnen

Meet Google Ads campagne bezoeken apart

Je kunt in jouw Google Ads advertising account onder “mijn account” > “Account voorkeuren” de instelling “autocodering” aanvinken. Je krijgt vanaf dat moment jouw Google Ads campagne resultaten apart gerapporteerd in Google Analytics, in plaats van op één hoop met de Google organic search bezoeken.

Denk goed na over indeling in profielen

“zachtere” conversiedoelen, zoals nieuwsbriefinschrijvingen, kun je beter in een aparte profielen meten. Als je dit niet doet pakt Analytics het gemiddelde van alle doelen in rapporten, waardoor je bijvoorbeeld moeilijker bruikbare conversiepercentage data krijgt. Ook kun je het best een zogenaamd masterprofiel houden. Dit is een apart profiel, zonder filters welke fungeert als een soort backup. Mocht je onverhoopt een foutje maken behoud je altijd nog de ruwe data in dit profiel.

Meet bezoeken uit online advertising campagnes apart

Met Google Analytics kun je bezoeken uit online advertising campagnes apart tracken. Bijvoorbeeld jouw bannercampagne. Wat je moet doen is een stukje Analytics code aan de doorclickurl van jouw campagne toevoegen. Hier lees je hoe dat moet doen:http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578
Een zeer uitgebreide lijst Google Analytics tips, tools, handleidingen vindt je bij de collega’s van Tech7.

SDIM verzorgt kosteloos de set-up van Google Analytics voor opdrachtgevers. SDIM verzorgt operationele uitvoering van Google Ads campganes en levert zoekmachine optimalisatie advies. Neem contact op voor meer informatie. SDIM helpt je graag met concreet & vrijblijvend advies.

Lees hier meer informatie over de Advanced Google Analytics diensten van SDIM.

Google Analytics Certified Partner

Spreek een Analytics expert

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *