21 december 2017

Google Analytics sessie, wat houdt dat eigenlijk in?

3 minuten lezen
Logo Analytics

In Google Analytics worden sessies als volgt beschreven: “Een sessie is de periode waarin een gebruiker actief is op uw website, in uw app, enz. Alle gebruiksgegevens (schermweergaven, gebeurtenissen, e-commerce e.d.) zijn gekoppeld aan een sessie.” Kortom een sessie weerspiegelt een momentopname waarbij een websitebezoek van begin tot eind wordt geregistreerd. Een sessie word gekoppeld aan een type apparaat (mobiel, desktop, tablet) of soort browser (Google Chrome, Mozilla etc.) Hoe wordt een sessie nu precies berekend?

Wanneer wordt een websitebezoek gerekend tot een sessie? Dit is afhankelijk van twee factoren namelijk tijdsduur en herkomst verkeer. Een sessie in Google Analytics eindigt zodra:

Google Analytics sessies
  • De bezoeker 30 minuten niet actief is geweest. Dit is standaard ingesteld maar kan worden gewijzigd in Google via Property beheer > Gebruiksbeheer > Sessie-instellingen. Daarnaast zal een sessie ook worden beëindigd na middernacht bij de start van een nieuwe dag.
  • Na een wijziging van de verkeersbron, medium of campagne. Telkens als een gebruiker binnen een sessie verandert van type verkeer wordt er een nieuwe sessie geopend.

Als we uitgaan van een de standaard sessieduur van 30 minuten werkt dit als volgt. Zodra een gebruiker landt op je website wordt er via cookie registratie een sessie gestart. Stel dat de gebruiker niks doet, zal de sessie na 30 minuten eindigen. Als de gebruiker actief bezig is op je website wordt de verlooptijd bij elke interactie verlengt. Een interactie is bijvoorbeeld het bekijken van verschillende pagina’s, gebeurtenissen en overige handelingen zoals het invullen van contactformulier, aanmelden nieuwsbrief, etc.

Google Analytics instellingen voor dataweergave

Voorbeeld 1: Als een bezoeker om 15.00 uur op je website terecht komt, actief bezig is tot 15.05 uur en daarna de computer links laat liggen dan zal de sessie om 15.35 uur verlopen.

Voorbeeld 2: Als een bezoeker om 23:55 uur landt op je website en gedurende 10 minuten actief bezig is, zal de sessie alsnog worden beëindigd om 23:59:59 uur. Er wordt daarna automatisch een nieuwe sessie gestart. Dit is afhankelijk van de tijdzone die staat ingesteld in je Google Analytics dataweergave. In Google Analytics is het mogelijk om je tijdzone in te stellen op profiel niveau bij beheer > instellingen weergeven.

Als een gebruiker tijdens een sessie verandert van campagne dan zal er een nieuwe sessie worden gestart. Dit betekent dat er twee sessies worden gemeten zodra een bezoeker via een Facebook advertentie op je website terecht komt, de website verlaat en via een Google Ads advertentie binnenkomt.

Dit geldt ook voor bezoekers die tijdens een sessie veranderen van bron/medium. Als een gebruiker via Bing organisch verkeer binnenkomt, daarna de website verlaat en later weer terugkeert via een Bing advertentie om vervolgens weer de website te verlaten en tot slot direct naar de website gaat zullen er voor deze gebruiker 3 sessies worden geregistreerd.

Wil je meer weten over het begrip sessie, hoe je dit kunt vertalen vanuit de data en welke andere metrics in relatie staan met sessies zoals sessieduur, % nieuwe sessies, etc; neem dan gerust contact met ons op. Wij denken mee en helpen je graag verder.

Google Analytics Certified Partner

Hulp met Google Analytics?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *