Google Analytics ‘(not provided)’, wat gebeurt er de laatste tijd?
Voor vele online marketeers is het zien van ‘(not provided)’ een doorn in het oog. Voor diegenen die de afgelopen maanden onder een steen hebben geleefd, ‘vroeger’ werden de organische zoektermen die op Google gebruikt werden netjes geregistreerd in een Google Analytics account. Je kon dus alle zoektermen bekijken die gebruikt zijn om een website te benaderen en daarbij onder meer zien of deze goed converteren of niet. Tegenwoordig zien wij echter in de lijst met organische zoektermen (vaak bovenaan) het zoekwoord ‘(not provided)’ staan. Het gaat hierbij om zoekwoorden die via een beveiligde verbinding verlopen, namelijk https://www.google.nl i.p.v. http://www.google.nl.
Click Consult hield wekelijks bij wat het aandeel ‘(not provided)’ is binnen het organische zoekverkeer op Google. Vanaf de introductie van ‘(not provided)’ zien wij het aandeel ‘(not provided)’ gestaag stijgen. Opvallend zijn echter de gebeurtenissen van de laatste tijd. De gestage groei is de afgelopen weken werkelijk waar geëxplodeerd en lijkt bijna door het dak te gaan. Wij konden onze ogen bijna niet geloven en hebben daarom zelf ook de proef op de som genomen.
Om erachter te komen hoe het aandeel ‘(not provided)’ zich blijft ontwikkelen op ons eigen terrein, is gebruik gemaakt van data uit 20 verschillende Google Analytics accounts van bedrijven in uiteenlopende branches die actief zijn binnen de Nederlandse markt. Het resultaat van dit onderzoek willen wij jullie dan ook niet onthouden.
De grafiek visualiseert per week het aandeel ‘(not provided)’ vanaf de eerste week van 2013. Deze trend komt aardig overeen met de cijfers die zichtbaar zijn op www.notprovidedcount.com. Ook hier is de explosieve groei van de afgelopen weken zeer opvallend. De afgelopen week is het gemiddelde aandeel ‘(not provided)’ over de websites die wij in het onderzoek hebben meegenomen over de 75%. In sommige accounts hebben wij dit aandeel de afgelopen week zelfs zien stijgen naar boven de 90%!
De vraag is natuurlijk waarom dit aandeel de afgelopen weken sterk stijgende is. Zoals eerder vermeld wordt ‘(not provided)’ geregistreerd bij het gebruiken van een beveiligde omgeving op Google. Gebruikers die met hun Google account zijn ingelogd maken daarbij standaard gebruik van een beveiligde omgeving. Een gestage groei zou verklaard kunnen worden door een toename van het aantal Google accounts, mede door groei in het aantal Google+ accounts. Opmerkelijker echter, het lijkt er sterk op dat ook gebruikers die niet zijn ingelogd met hun Google account standaard gebruik maken van een beveiligde omgeving. Dit merken wij zelf ook op, het is mij niet gelukt om een onbeveiligde omgeving in te laden. Vermoedelijk maken daarbij meer en meer niet-ingelogde gebruikers gebruik van een beveiligde omgeving. De vraag lijkt daarbij niet meer te zijn óf het aandeel ‘(not provided)’ de 100% zal aantikken, maar wanneer dit gaat gebeuren.
Update: Google heeft vandaag (24 september 2013) bevestigd dat deze maand alle zoekopdrachten binnen Google beveiligd gaan worden, dus ook voor niet-ingelogde gebruikers. (Met dank aan Eduard Blacquière voor het wijzen op dit bericht)
Hulp van een specialist?
Reacties (0)