Google Analytics SEO keywords “not provided”, en nu?!
Onlangs maakte Google een wijziging bekend die in de gehele SEO wereld behoorlijke ophef veroorzaakte. Zelfs het toonaangevende Amerikaanse weblog SEOmoz bracht een emergency Whiteboard Friday. Google redirect de zoekmachine gebruikers die zijn ingelogd met hun Google Account nu namelijk naar een beveiligde verbinding (SSL), met als gevolg dat organisch verkeer wel gemeten wordt, maar niet langer voorzien wordt van de ingetikte zoekterm. In plaats daarvan zien we ineens een “not provided” zoekwoord terug in ons analytics pakket.
Privacy “not provided”?
Google gaf als reden voor deze wijziging het waarborgen van de privacy van haar bezoekers. Dit klinkt mooi, maar het wordt niet consequent doorgevoerd door Google. Iemand die ingelogd is in Google en klikt op een organisch resultaat krijgt “privacy” in de vorm van een “not provided” melding in Analytics. Als u echter klikt op een AdWords advertentie, zien we daarvan opeens wél de gebruikte zoekterm terug in Analytics.
Op het moment dat ik zoek op “tarieven google adwords adverteren”, dan zie ik de resultaten in Google zoals weergegeven in onderstaande screenshot. SDIM staat zowel in Adwords als organisch op positie 2.
Indien ik niet ingelogd ben, wordt de zoekterm “tarieven google adwords adverteren” netjes geteld in Analytics voor zowel organic als voor AdWords, afhankelijk van waar ik op klik. Ben ik echter ingelogd met mijn Google account (Gmail, Google+, Youtube, etc.), dan zal het klikken op het organische resultaat leiden tot een “not provided”, terwijl het klikken op de AdWords advertentie netjes gemeten en gekoppeld wordt aan de gebruikte zoekterm.
Wat de exacte redenen zijn van deze wijziging blijft giswerk, maar of het daadwerkelijk gaat om het beschermen van de privacy dat durven we te betwijfelen. Ian Lurie (Marketing manager van Portent) geeft in het volgende blgkartikel zijn zeer plausibele visie op dit hele verhaal.
Wat zijn de SEO gevolgen?
Google geeft zelf aan dat het kopje “not provided” maximaal 10% van het organisch verkeer zal zijn. Met andere woorden, maximaal 1 op de 10 organische bezoekers kunnen we niet herleiden als het gaat om gebruikte zoektermen. Dat is alsof je een accountant vertelt dat van elke 100 euro er 10 euro geboekt moet worden op de post “geen idee” of “overig”. Dat kan natuurlijk niet, maar aangezien Google… nou ja Google is, moeten we roeien met de riemen die het ons geeft. Los van het feit dat we nog bij geen enkele klant op de maximale 10% zit, is mij altijd geleerd dat één metric geen metric is. Wie zijn die mensen die ingelogd zijn en wat nou als dit hoofdzakelijk mijn doelgroep betreft, zit ik dan straks nog wel op die maximale 10%? Om een beter beeld te krijgen, hebben we gekeken naar wat demografische gegevens van Google+ gebruikers. Zoals altijd zijn de grafieken al wat ouder en wellicht klopt de data niet meer helemaal, maar het beeld is duidelijk.
Twee maanden verder
Zoals aangegeven zien we de eerder genoemde 10 % (nog) niet terug bij klanten. Veelal blijft de “not provided” data ergens tussen de 0,5 en 3 % zitten. Wat op zichzelf al frustrerend te noemen is, maar al met al redelijk te overzien. Wat meer stoort is het onderstaande beeld wat we wel terugzien, namelijk dat de lijn en daarmee het aantal “not provided” stijgt. Dit kan te maken hebben met de groei van Google+ in Nederland, maar…. ach, we zullen zien.
Conclusie
We maken ons niet direct zorgen. Net zoals bij elke andere wijziging/verschuiving van Google en/of haar algoritme, past de praktijk zich vanzelf aan. Tijd zal moeten uitwijzen wat dit voor lange termijn effecten met zich mee brengt. Het feit dat we nu een “geen idee” post in onze balans van organische bezoekers hebben staan, is vervelend. We kunnen ons echter niet voorstellen dat Google de meerwaarde en betrouwbaarheid van haar Analytics pakket te veel laat afnemen met het groeien van de populariteit van haar eigen social kanaal.
Hulp met Google Analytics?
Reacties (0)