13 oktober 2011

Google Analytics – hét overzicht van data die je er uit kunt halen

5 minuten lezen
App tracking

Met Google Analytics, dé webstatistieken tool van Google, kun je jouw websitebezoek meten en data vergaren waarmee je jouw website kunt verbeteren. Google Analytics biedt u inzage in een veelheid van data, waarmee je inzicht krijgt in jouw websiteverkeer en marketingeffectiviteit.

Maar welke informatie kun je dan precies uit de grote hoeveelheden data halen? Onderstaande informatie is voor iedereen die een Google Analytics account heeft te achterhalen en vergt geen specifieke instellingen binnen jouw Google Analytics account.

  • Aantal bezoeken;
  • Aantal paginaweergaves;
  • Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek;
  • Gemiddelde tijd per bezoek;
  • Nieuw bezoekpercentage.
  • Taal van de bezoeker;
  • Land van herkomst;
  • Nieuwe versus terugkerende bezoekers;
  • Bezoekersloyaliteit;
  • Doelgroepen (remarketing);
  • Gebruikersgedrag op basis van klant-id.
  • Netwerklocatie van de bezoeker;
  • Browser van de bezoeker;
  • Besturingssysteem van de bezoeker;
  • Verbindingssnelheid van de bezoeker;
  • Schermkleuren van de bezoeker;
  • Schermresolutie van de bezoeker.
  • Direct verkeer;
  • Verwijzende websites (referrals);
  • Bezoekers via zoekmachines;
  • De gebruikte zoekopdrachten in zoekmachines;
  • Bezoekers via online campagnes (Google Ads, banners, e-mail, etc.).
  • Belangrijkste pagina’s van jouw website;
  • Hoe navigeren bezoekers door jouw website;
  • Belangrijkste bestemmingspagina’s;
  • Instapbronnen per bestemmingspagina;
  • Instapzoekwoorden per bestemmingspagina;
  • Belangrijkste uitstappagina’s.

Je kunt zich voorstellen dat niet alle informatie interessant is voor elke medewerker binnen jouw bedrijf. Zo zal een technicus / webbouwer geïnteresseerd zijn in de browserprofielen van de bezoekers, om daar de techniek van de website op aan te passen. Een online marketeer zal echter juist meer interesse hebben in het bezoekersprofiel en de verkeersbronnen van de bezoekers, om daar (online) marketing campagnes op aan te passen.

Om er voor te zorgen dat de verschillende medewerkers binnen jouw organisatie op het juiste moment over de juiste informatie kunnen beschikken, is het mogelijk om unieke Google Analytics dashboards in te stellen. SDIM helpt je graag bij het instellen van de juiste dashboards / instellingen en rapporten, ten behoeve van de effectiviteit van jouw Google Analytics account. Neemt gerust contact op.

Er is nog veel meer nuttige informatie uit je Google Analytics statistieken te halen. Met de data uit Google Analytics kun je jouw marketinginitiatieven versterken en websites maken die je uiteindelijk meer zullen opleveren. Dit vergt vaak een geavanceerde set-up van jouw Google Analytics account.

  • Doelen: houd jouw online verkopen en conversies bij en ontdek welke verkeersbronnen / online campagnes het meest rendabel en effectief worden ingezet;
  • Campagnes: houd de resultaten van jouw e-mailcampagnes, banneradvertenties en offline advertenties apart bij en ontdek de online effectiviteit / rendabiliteit;
  • Google Ads en AdSense: integreer deze Google programma’s in jouw Google Analytics account en optimaliseer de resultaten van jouw Google Ads-campagnes en AdSense-inkomsten aan de hand van jouw Analytics-data;
  • E-commerce: houd transacties en de waardes van jouw online verkopen bij voor campagnes en zoekwoorden en ontdek jouw beste en meest rendabele inkomstenbronnen;
  • Enhanced e-commerce: extra metingen binnen jouw website met betrekking tot winkelwagen- en koopgedrag.
  • Zoeken op de site: begrijp wat jouw website bezoeker wilt, waarnaar deze op zoek is en verkort daardoor de conversietijd;
  • Benchmarking: bekijk of de gebruiksstatistieken voor jouw site beter of slechter zijn dan andere, vergelijkbare sites in jouw branche;
  • Mobiele netwerken: houd de effectiviteit van jouw mobiele kanalen in de gaten;
  • Sociale netwerken: houd de effectiviteit van jouw social network strategie in de gaten.
  • Geavanceerde segmentatie: isoleer en analyseer subsecties van jouw verkeer;
  • Dashboards: pas jouw dashboard aan aan jouw informatiebehoefte en deel deze met jouw collega’s;
  • Koppeling Google Datastudio: tool voor rapportage en visualisatie o.a. voor Google Analytics en Google Ads;
  • Bepaal wat de piekmomenten zijn in het sitebezoek (dagen / tijdstippen) en pas daar jouw Google Ads campagnes op aan;
  • Bepaal de rol van voor je belangrijke pagina’s van jouw website in vergelijking met de andere pagina’s en bepaal de effectiviteit hier van;
  • Aangepaste rapporten: maak aangepaste rapporten met enkel de door jouw gewenste informatie overzichtelijk georganiseerd en ontvang deze in jouw e-mail wanneer je dat wenst;
  • Intelligente analyse: ontvang een waarschuwing wanneer er opvallende en belangrijke wijzigingen zijn in gegevenspatronen. Bijvoorbeeld wanneer u een bepaalde drempel in het aantal bezoekers heeft bereikt;
  • Geavanceerde analysehulpmiddelen: het toevoegen van draaitabellen, dimensies en filters aan jouw Google Analytics account, geeft je oneindig veel mogelijkheden om jouw website statistieken inzichtelijk te maken en te analyseren. Veel gebruikte voorbeelden:
    • inzage in het verkeer vanuit één specifieke referral site;
    • inzage in het verkeer per campagne (bijv. Google Ads, banners, e-mail of nieuwsbrieven);
    • uitsluiten van jouw eigen verkeer naar jouw website op basis van IP-adres;
    • uitsluiten van verkeer van specifieke zoektermen;
    • inzicht in daadwerkelijke gebruikte zoektermen voor het klikken op jouw Google Ads campagne;
    • krijg inzicht in jouw huidige SEO rankings;
    • het samenvoegen van e-mailclients (nuttig voor tracken nieuwsbrief);
    • etc.
  • Geografische targeting: bepaal welke geografische marketing voor je het meest lucratief zijn;
  • Trechters: ontdek waar je in het online verkoopproces de meeste bezoekers misloopt en pas jouw pagina’s hier op aan.

Om bovenstaande informatie uit jouw Google Analytics data te halen, is een geavanceerde set-up en instelling van jouw Google Analytics account noodzakelijk. Te denken valt aan:

  • Het instellen van filters (bijvoorbeeld het uitsluiten van jouw eigen bezoeken aan de website);
  • Doelconversie instellingen(bijvoorbeeld leads, sales, inschrijvingen, etc.);
  • Trechter / funnel instellingen (waar haken bezoekers af in het aankoopproces);
  • Advanced custom reporting set-up (ontvang alleen data waar je op dat moment behoefte aan heeft).

SDIM helpt je met het bepalen van doelen en adviseert opdrachtgevers over welke informatie praktisch bruikbaar is om de website prestaties te verbeteren. Alleen DIE data die je nodig heeft, op het juiste moment.

Heb je vragen over de mogelijkheden van Google Analytics of heb je hulp nodig bij het instellen van de geavanceerde functies van Google Analytics, neem dan gerust contact op met SDIM. Google Analytics gekwalificeerde specialisten zijn je graag van dienst.

Weet je al waar de pijnpunten van jouw website liggen, dan kun je de ‘slechte’ pagina’s binnen jouw website aanpassen om je conversiepercentage te laten toenemen.

Google Analytics Certified Partner

Contact met een expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *