20 oktober 2021

Google Analytics flow visualization

2 minuten lezen
Logo Analytics

Google introduceerde de afgelopen weken al een groot aantal nieuwe features voor haar webstatistieken programma Google Analytics. Gisteren werd daar de Google Analytics Flow Visualization aan toegevoegd. Hiermee wordt het voor je een stuk gemakkelijker om inzicht te krijgen in de wijze waarop de bezoekers door de website navigeren.

De nieuwe Visitor Flow rapportage vind je links in de Google Analytics navigatie, onder de ‘Bezoekers’ sectie. (Let op: de Flow Visualization is nog niet voor iedereen uitgerold, dus het kan zijn dat deze nog niet voor je zichtbaar is.) Deze rapportage voorziet je van een grafische weergave van de wijze waarop de bezoekers de website doorlopen. Je ziet de paden die je bezoekers volgen, evenals de pagina’s waar de bezoekers vervolgens afhaken.

De visitor Flow is per bron beschikbaar, zodat de verschillen per verkeersbron duidelijker inzichtelijk worden. Je kunt bovendien de Visitor Flow ook segmenteren naar browser of een andere willekeurige dimensie. Met de Visitor Flow rapportage wordt het voor je een stuk eenvoudiger om vragen te beantwoorden over de relevantie van de verschillende pagina’s.

Als je doelen hebt ingesteld in je Google Analytics account, ben je wellicht al bekend met de trechterweergave van het online conversieproces. Hoewel deze oude trechtervisualisatie van Google Analytics al een redelijk beeld gaf van hoe je website bezoekers je doelconversie trechter doorliepen, ontbraken er nog een aantal belangrijke functies.

Met de nieuwe Goal Flow van Google Analytics is de analyse van je doelconversie trechter een stuk eenvoudiger. Niet alleen geeft de nieuwe visualisatie van de stappen die je bezoekers nemen in je doelconversie proces een stuk helderder beeld. Bovendien is het nu eindelijk mogelijk dat je doelconversie proces kan worden gesegmenteerd op basis van verkeersbronnen en andere willekeurige dimensies. Méér data dus, op basis waarvan je je conversieproces kunt optimaliseren!

Google Analytics Flow Visualization is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar wordt in de loop van de week uitgerold in alle Google Analytics accounts. Hiermee heb je beschikking tot nóg meer waardevolle informatie over je website bezoekers. Vragen over hoe je deze nieuwste feature praktisch kunt inzetten bij de optimalisatie van je website? Of meer weten over de andere nieuwe mogelijkheden van Google Analytics? Neem gerust contact op met SDIM.

Google Analytics Certified Partner

Hulp van een expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *