Google Analytics – Aangepaste dimensies (custom dimensions)
Google Analytics is een perfecte tool om meer inzicht te krijgen in jouw website. Na een Google Analytics setup kun je al veel data verzamelen over jouw bezoekers en het gedrag wat deze bezoekers op jouw website vertonen. Google meet standaard al verschillende eigenschappen van jouw gebruikers. Maar je verzamelt zelf ook gegevens die Google Analytics niet standaard meet (denk als voorbeeld aan een CMS waar je data over jouw klanten in opslaat, zoals geslacht, membership status en leeftijd). Je zou deze data ook handig in Google Analytics kunnen gebruiken om te koppelen aan dimensies en statistieken die Google al wel verzamelt. Daar komen “aangepaste dimensies” goed voor te pas.
Wat zijn dimensies?
Dimensies zijn karakteristieken van de gebruikers op jouw website. Onmisbaar dus als je een beeld wilt krijgen van wie er nou eigenlijk op jouw website actief is. Google Analytics neemt door middel van de trackingcode al verschillende dimensies over van de websitegebruiker. Standaard zijn dit er al een flink aantal in Google Analytics. Voorbeelden van dimensies zijn de bron, het medium, de browser en de apparaatcategorie.
Elke site is anders opgebouwd. Niet op elke site is er een plek om in te loggen, worden er blogs geplaatst, staan pagina’s verdeeld onder categorieën of staan er auteurs vermeld op een pagina. Omdat elke site verschillend is kan Google Analytics niet standaard alles bijhouden wat er op een site gebeurd. Maar hierdoor loop je wel waardevolle informatie mis om te verzamelen. Om het volledige potentieel van Google Analytics te benutten kun je aangepaste dimensies gebruiken. Met aangepaste dimensies kun je diepere inzichten krijgen in jouw site.
Een rapport bestaat uit minimaal één dimensies en kan worden uitgebreid met meerdere dimensies. Een dimensie staat gekoppelt aan de statistieken van het rapport wat je bezoekt. Als je het rapport “alle pagina’s” wilt inzien, verwacht je hier al een aantal dimensies te zien waar het rapport uit bestaat, zoals de pagina of de paginatitel. Om meer inzicht te krijgen kunt je hier een tweede /secundaire dimensie aan toevoegen. Deze dimensies staan gegroepeerd onder acquisitie, adverteren, gebruikers, gedrag, sociaal, tijd, vrije variabelen èn (als ingesteld) aangepaste dimensies. In aangepaste rapporten kun je alle dimensies ook als primaire dimensie gebruiken.
Om een aangepaste dimensie door te kunnen meten in Google Analytics moet er naast de standaard Google Analytics code een extra meting uitgevoerd worden. De Google Analytics code moet daarbij verrijkt worden met deze gegevens zodat deze worden meegestuurd naar Google Analytics. Ook is er in Google Analytics de optie om gegevens te importeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gegevens uit jouw CRM die aan een online sessie gekoppeld kunnen worden. Een uitdraai van deze gegevens kan vervolgens handmatig worden geïmporteerd naar Google Analytics in het geval dat het CRM systeem zelf niet gekoppeld is met Google Analytics.
Voorbeelden uit de praktijk
Door een aangepaste dimensie aan te maken kun je op een andere manier naar jouw data kijken en heb je nog meer grip op wat er gebeurd op jouw website. Maar waar kun je dit nu effectief voor gebruiken? Een aantal praktische voorbeelden:
- Als je wilt weten hoe ingelogde gebruikers op jouw site zich op de website gedragen ten opzichte van niet ingelogde gebruikers moet je een extra waarde toekennen aan elk bezoek, namelijk wel of niet ingelogd. Zo kun je deze groepen vergelijken en onafhankelijk van elkaar observeren.
- Als je onder ingelogde gebruikers ook onderscheid maakt kun je hier ook een waarde aan toekennen. Denk hierbij aan een klantstatus: brons voor klanten die één keer iets heeft besteld, zilver voor een klant die tien keer een bestelling heeft gedaan en goud voor iemand die 50 bestellingen heeft gedaan. Om ook onderscheid in jouw analytics data te maken in deze groepen zijn aangepaste dimensies nodig.
- Een ander voorbeeld is als je auteurs op de website hebt. Zo kunnen de namen van alle auteurs per pagina worden toegevoegd aan Google Analytics. Zo kun je zien hoeveel pageviews een Auteur met zijn blogs heeft behaald en hoeveel blogs de auteur geschreven heeft. Vervolgens kun je de categorieën die op de site worden gehanteerd toevoegen, zodat je dieper op de data in kunt gaan.
Wanneer je meer inzicht wilt krijgen in de bezoekers van jouw website zijn aangepaste dimensies dus onmisbaar. Wil je meer weten over aangepaste dimensies? Of wil je weten wat de mogelijkheden van Google Analytics voor jouw website zijn? Neem dan nu contact op met SDIM.
hulp nodig bij google analytics?
Reacties (0)