Google Analytics 4 Rapporten
Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger van Universal Analytics (UA), en met deze nieuwe versie komen meerdere functionaliteiten, een heel nieuwe look en een andere structuur. Dit zal enige tijd vergen om aan te wennen, en dit artikel is geschreven om daarbij te helpen door middel van korte beschrijvingen van alle standaard rapporten.
Google Analytics 4 Rapporten
Google Analytics 4 is opgedeeld in meerdere rapporten en om dit gemakkelijker te navigeren, kun je hier hieronder een beschrijving lezen van alle standaard geleverde rapporten. Mocht je een kijkje willen nemen in het nieuwe GA4-platform, bekijk dan bijvoorbeeld Google’s Analytics 4 Demo Account om wegwijs te worden. Verder zijn sommige rapporten bewerkbaar – deze zijn aangeduid met een vinkje (✔), en sommige zijn dat niet – deze zijn aangeduid met een kruis (✖).
1. Momentopname van rapporten ✔
Het rapport Momentopname van rapporten fungeert als een dashboard voor alle belangrijkste metingen in GA4. Het rapport is aan te passen en bevat de nieuwe functionaliteit Inzichten – een automatisch gegenereerde AI-tool die voorspellingen en inzichten biedt op basis van vergaarde data. Een voorbeeld van Inzichten is hieronder te zien.
2. Realtime ✖
Vrijwel gelijk aan Universal Analytics (UA) biedt het Realtime rapport van GA4 een overzicht van site-activiteit in de afgelopen 30 minuten. Denk aan de verkeersbronnen, gebeurtenissen en bekeken pagina’s. Dit is een handig rapport voor tijdgevoelige veranderingen, zoals de livegang van nieuwe campagnes of veranderingen aan een website.
3. Gebruiker – Demografie
3.1 Demografie overzicht ✔
Een overzicht van de data die verzameld kan worden over bezoekers. Zaken als geografische locatie, gender, leeftijd en zelfs interesses van bezoekers zijn hier te vinden.
3.2 Demografische gegevens ✔
Een extensie van het voornoemde rapport. Het standaard overzicht laat gebruikers per land zien in een tabel en grafiek.
4. Gebruiker – Technologie
4.1 Technisch overzicht ✔
Dit rapport biedt een overzicht van alle technische gegevens over bezoekers die verzameld (kunnen) worden. Deze gegevens zijn onder andere besturingssysteem, apparaatcategorie, browser, en platform (bijvoorbeeld app versus web).
4.2 Technologische gegevens ✔
Een extensie van het voornoemde rapport. Het standaard overzicht laat gebruikers per browser zien in een tabel en grafiek.
5. Levenscyclus – Acquisitie
5.1 Acquisitie-overzicht ✔
Acquisitie, oftewel binnengekomen verkeer, is onderverdeeld in metingen gebaseerd op sessies en gebruikers. Het overzicht biedt inzicht in de belangrijkste metingen van beide basissen in één oogopslag.
5.2 Gebruikersacquisitie ✔
De aantallen weergegeven in dit rapport zijn gebaseerd op gebruikers. Het standaard rapport biedt een overzicht van de kanalen via waar bezoekers op de website zijn gekomen – weergegeven in een grafiek en tabel.
5.3 Verkeersacquisitie ✔
De aantallen weergegeven in dit rapport zijn gebaseerd op sessies. Het standaard rapport biedt een overzicht van de kanalen die voor sessies hebben gezorgd – weergegeven in een grafiek en tabel.
6. Levenscyclus – Betrokkenheid
6.1 Engagementoverzicht ✔
Het engagementoverzicht biedt inzichten over de betrokkenheid van bezoekers op de website. Zaken als gebeurtenissen, conversies, betrokkenheidsduur en gebruikersloyaliteit zijn hier te vinden.
6.2 Gebeurtenissen ✔
Hier zijn de gebeurtenissen die gemeten worden op de website te vinden in een tabel en grafiek. Het standaardrapport laat de frequentie per gebeurtenis zien in de grafiek, terwijl de tabel gebeurtenissen koppelt aan verschillende statistieken als gebeurtenis per gebruiker, waarde/opbrengst per gebeurtenis, en meer.
6.3 Conversies ✔
Dit rapport is vrijwel identiek aan gebeurtenissen, alleen worden in dit rapport de belangrijkste (op basis van inrichting) gebeurtenissen of conversies weergegeven. Zaken als scroll, pageview, enzovoorts worden niet meegenomen. Het standaardrapport laat de frequentie per conversie zien in de grafiek, terwijl de tabel conversies koppelt aan verschillende statistieken als conversies per gebruiker, waarde/opbrengst per conversie, en meer.
7. Levenscyclus – Inkomsten genereren
7.1 Inkomsten genereren: overzicht ✔
In dit overzicht zijn alle belangrijkste metingen terug te vinden met betrekking tot e-commerce, van best presterende producten tot advertentieopbrengst.
7.2 E-commerceaankopen ✔
In dit rapport is de scope gericht op producten en de opbrengsten daarvan. Verder staat in de tabel onder de grafiek een overzicht met itemweergaven, toevoegen aan winkelwagens, aantal gekochte artikelen, en meer.
7.3 In-app aankopen ✔
Mocht er een app-versie van de webshop zijn, dan zijn hier de e-commerce gegevens te vinden voor het desbetreffende platform. Het is compacter dan het voornoemde rapport, met alleen hoeveelheid, productopbrengst en gemiddelde opbrengst per product-ID inzichtelijk in het standaardrapport.
7.4 Advertenties van uitgever ✔
Dit rapport laat de prestaties van advertenties zien, wat alleen beschikbaar is als er een Google Ads account is gekoppeld aan het GA4-property. Dit zal dus niet altijd even relevant of interessant zijn, maar kan handig zijn om Google Ads-metingen te testen met Analytics.
8. Levenscyclus – Behoud ✔
Het rapport Behoud staat in het teken van gebruikersretentie. Zaken als hoeveel nieuwe versus terugkerende gebruikers bezoeken de website, hoe is dit per cohort en wat is de gemiddelde lifetime value van een gebruiker zijn hier te vinden.
9. Search Console ✔
Mocht er een Search Console property gekoppeld zijn aan het Analytics-property, dan zijn hier de gegevens inzichtelijk. Denk aan zaken als zoekopdrachten, doorklikratio, en organisch zoekverkeer. Let op: dit rapport is dus niet onderdeel van de standaard Google Analytics 4 rapporten.
Hulp van een expert?
Reacties (0)