21 maart 2025

Google Analytics 4 annotaties Guide

2 minuten lezen
Janel en Kenneth van SDIM met Google Analytics

Annotaties zijn sinds maart 2025 beschikbaar in Google Analytics 4 (GA4). In Universal Analytics was deze functie er al, maar werd helaas niet meegenomen naar GA4 in het begin. Om alsnog annotaties te maken moest er gebruik worden gemaakt van extensies van derde partijen, maar dat is verleden tijd. In deze blog leggen we je uit hoe annotaties werken en waarom wij zo fan zijn.

Annotaties zijn aantekeningen die je kunt toevoegen in GA4. Je plaatst bijvoorbeeld een annotatie wanneer er op die dag of in die periode iets is gebeurd dat veel impact kan hebben of heeft gehad op de data. Zo helpen ze bij het verklaren van wijzigingen in de statistieken, dimensies over termijn heen. Hieronder staan een aantal veelvoorkomende gebruikssituaties:

  • Nieuwe website
  • Aanpassingen aan de website
  • Livegang van een campagne (online maar ook zeker radio, tv en outdoor campagnes)
  • Nieuwe acties
  • Server side tracking implementatie
  • Consent Mode implementatie of nieuwe cookiemuur
  • Wanneer je in het nieuws komt of viral gaat
  • Aanpassingen in gebeurtenissen of conversies

Kortom, eigenlijk alles wat je zou willen noteren als je over enkele weken, maanden of jaren naar de data kijkt.

Bedrijven die wij hebben versterkt met Datagedreven SUCCES

Het toevoegen van een annotatie is simpel.

  1. Ga naar Google Analytics 4
  2. Klik in het linker menu op Rapporten
  3. Open het rapport dat je een annotatie wil geven, bijvoorbeeld Verkeersacquisitie
  4. Klik met je rechtermuis op de lijngrafiek
  5. Klik op Annotatie toevoegen:
    – Geef de annotatie een titel van maximaal 60 karakters
    – Geef de annotatie een beschrijving van maximaal 150 karakters
    – Voer een datum of periode in
  6. Klik op Annotatie maken
  7. Klaar!
GA4 annotatie voorbeeld

Een voorbeeld van annotaties in Google Analytics 4. Bron: Google.

Om alle annotaties te bekijken die zijn aangemaakt doorloop je de volgende stappen:

  1. Klik linksonder in het menu op Beheer
  2. Ga naar Gegevensweergave
  3. Klik op Annotaties

Vanuit hier kun je de annotaties niet alleen bekijken, maar ook wijzigen en nieuwe toevoegen.

Vanuit SDIM maakten we altijd veel gebruik van annotaties in Universal Analytics. Het is even wennen weer na een aantal jaar, maar wij gaan het zeker weer oppakken om veel annotaties toe te voegen bij onze klanten. We gebruiken het als we een account overnemen, maar ook zoals eerder omschreven voor nieuwe acties, campagnes, of bijzonderheden in de meting.

Dit moedigen wij niet alleen aan voor onze marketeers van elke afdeling, of dat nu SEO, Advertiser, creative content marketeer is of technische data specialist, maar ook juist onze klanten die in de accounts zitten. Zo heeft iedereen het totale plaatje nu maar ook in de toekomst als er teruggekeken wordt.

Google Analytics traffic acquisition channel group

Hopelijk ga je nu zelf ook aan de slag met annotaties. Mocht je hier toch vragen over hebben of hoe je meer uit Google Analytics kan halen met Server Side Google Tag Manager, Google BigQuery of dashboarding voor betere interpretatie van de cijfers, neem dan contact met ons op.

Google Analytics Certified Partner

Samen maximaal GA4 benutten?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *