In november 2011 lanceerde Google een nieuwe tool voor het advertentieprogramma Google Ads: de Google Ads social extensions.
De social extensions geven adverteerders op Google Ads de mogelijkheid om op Google Ads advertenties een link naar de Google+ pagina te plaatsen. Daarnaast worden het aantal +1 waarderingen getoond die het bedrijf heeft. Normaal gesproken is dit aantal alleen zichtbaar bij ingelogde gebruikers, door het gebruiken van de social extension is dit ook voor niet ingelogde gebruikers zichtbaar. Bij ingelogde Google bezoekers worden ook foto’s en aanbevelingen van bekenden uit Google+ kringen getoond. De term social extensions doet echter meer vermoeden dan de koppeling daadwerkelijk voorstelt. Het is op dit moment alleen mogelijk om de geverifieerde Google+ pagina te koppelen aan de Google Ads advertentie. Er is dus helaas (nog?) geen mogelijkheid om de advertentie aan je Facebook pagina te koppelen.
Voordelen Google Ads social extensions
- De klik op de social extension is gratis. Dit in tegenstelling tot het Google Ads betaalmodel, waar je betaalt per click of per aantal vertoningen. Als de bezoeker via de Google+ pagina verder gaat naar de bedrijfswebsite en daar een aankoop doet, betekent dit een gratis conversie.
- De clicks op een social extension worden niet meegeteld bij de bepaling van je Google Ads kwaliteitsscore. In het biedingsproces wordt geen rekening gehouden met clicks op de social extension. Echter, wat niet is, kan nog komen. Het zou mogelijk kunnen zijn dat Google in de toekomst wel rekening gaat houden met deze factor.
- Google+ heeft op dit moment reeds invloed op de personalized search. Als bekenden in je Google+ netwerk een bepaalde pagina een +1 hebben gegeven, is de kans groter dat deze hoger in de organische zoekresultaten wordt weergegeven. De invloed van een +1 reikt op dit moment nog niet verder dan de personalized search. Ook hier geldt wellicht dat de invloed in de toekomst nog sterker wordt. Het is verstandig om deze verandering niet af te wachten en een gedegen Google+ strategie te bepalen. De social extension zou hier zeker onderdeel van kunnen zijn.
- De social extension kan helpen in het vergaren van +1 waarderingen. Een +1 waardering voor de Google Ads advertentie wordt ook als +1 waardering voor de bedrijfspagina geteld. Het aantal +1 waarderingen wordt bij ingelogde Google bezoekers getoond onder de organische en Google Ads resultaten. Een hoger aantal aanbevelingen kan je organische én Google Ads advertentie aantrekkelijker maken.
- Het tonen van het aantal +1 waarderingen, of het tonen van aanbevelingen van bekenden uit de Google+ kringen, kan leiden tot een hogere CTR. Doordat de advertentie vertrouwen opwekt en daarnaast meer opvalt kan de advertentie aantrekkelijker worden. Een hogere CTR kan op zijn beurt leiden tot een hogere kwaliteitsscore.
Nadelen Google Ads social extensions
- Het behalen van een doel (of bezoek) wordt bij een klik op de social extension niet aan Google Ads toegeschreven. De bezoeker klikt immers niet op de Google Ad zelf maar op de Google+ link. De conversie (bezoek) zal op deze manier niet als voltooid doel in Google Ads komen. Overigens kunnen de nieuwe Multi Channel funnels in Google Analytics u hier tegenwoordig al steeds meer inzicht in geven.
- De adverteerder moet over een geverifieerde Google+ pagina beschikken. Dit is geen echt nadeel, meer een voorwaarde. Wel vergt het een inspanning om de Google+ pagina op te zetten. De voorwaarden zijn op dit moment:
– De Google+ pagina moet de officiële pagina van het bedrijf zijn en naar de website linken.
– De Google+ pagina en website moeten verbonden zijn door de Google+ badge of een stukje code.
– Last but not least: de pagina dient in de kringen van meer dan 1000 Google+ gebruikers te staan.
Wanneer voldaan wordt aan deze voorwaarden kan de pagina geverifieerd worden, maar dit is niet vanzelfsprekend.
De volgende nadelen maken verder duidelijk wat het belang is van een goed ingerichte Google+ pagina.
- Wanneer een Google bezoeker op de Google+ pagina link klikt, betekent dit een extra tussenstap. Het risico bestaat dat de bezoeker door deze tussenstap kwijt wordt geraakt, en derhalve niet converteert. De inrichting van de Google+ pagina moet goed doordacht zijn, er dienen voldoende links naar relevante plaatsen van de corporate website geplaatst worden.
- Wanneer de Google bezoeker op de Google+ pagina link klikt, en niet op de Google Ads tekst wordt deze naar de Google+ pagina geleid. Het is niet mogelijk om aparte landingspagina’s in te stellen binnen de Google+ pagina. Een sterk punt van Google Ads is dat je advertentiegroepen en zoekwoorden kunt laten aansluiten op relevante landingspagina’s. Dit heeft een bewezen positief effect. Voor clicks op de Google+ link ben je dit voordeel kwijt. Je kunt de landingspagina alleen per campagne instellen, niet per advertentiegroep of zoekwoord.
- Clicks op de Google+ pagina link tellen niet als click in Google Ads. Wanneer je Google Ads advertentie vertoond wordt, telt dit wel als een vertoning. Het kan dus voorkomen dat, hoewel je aantal vertoningen gelijk blijven of stijgen, je CTR (en daarmee je kwaliteitsscore) toch daalt.
Het bereik van Google+ is binnen Nederland nog redelijk beperkt. In december 2011 werd Google+ door 1 miljoen Nederlanders gebruikt, waarbij Google zich niet uitlaat over hoeveel van deze gebruikers actief is op het sociaal netwerk. Hoewel de invloed van Google+ nu nog beperkt is, is het verstandig om in de online strategie rekening te houden met de verwachte ontwikkelingen van Google+ in de toekomst. De social extension kan daarbij een interessante toevoeging zijn voor je Google Ads-campagne.
SDIM ia continu aan het testen met het gebruik van social extensions voor opdrachtgevers. Gezien bovenstaande voor- en nadelen blijkt dat het zeer verstandig is om te overwegen welke extension het best aansluit op je campagnedoelen. Wil je meer informatie over onze bevindingen en ervaringen of wil je weten of het gebruik van social extensions voor je campagne doel geschikt is? Of wil je meer weten over de Google Ads diensten van SDIM? Neem gerust direct en vrijblijvend contact op.
Hulp van een specialist?
Reacties (0)