Vorige maand introduceerde Google een nieuwe set rapportages voor Google Ads adverteerders: de Google Ads Search Funnels. Met deze nieuwe tool is het nu mogelijk om het gehele conversiepad van website bezoekers in kaart te brengen: de totale reeks van vertoningen en kliks die uiteindelijk hebben geleid tot een conversie.
Google Ads Search Funnels – assisterende kliks
Voorheen werden conversies in Google Ads altijd toegekend aan de laatste advertentie waarop iemand klikte voordat hij een conversie maakte. Hiermee werd het feit dat bezoekers in veel gevallen meerdere zoekopdrachten uitvoeren alvorens ze converteren volkomen genegeerd. Met de nieuwe set Google Ads Search Funnels rapportages krijgen we niet alleen inzicht in welk zoekwoord de converterende klik heeft gegenereerd, maar kunnen we ook alle overige zoekwoorden die tot de conversie hebben geleid zien. Een nieuwe tool van Google waarmee de optimalisatie en analyse van een Google Ads campagne een volledig nieuwe dimensie krijgt.
Campagne optimalisatie met behulp van Google Ads Search Funnels
Aan de hand van nieuwe inzichten, kan er naast het converterende zoekwoord nu ook een waarde gehecht worden aan de zoektermen en advertentieteksten die op het eerste gezicht niets opleverden, maar in een assisterende functie uiterst waardevol bleken te zijn. Tijd dus om ook deze zoektermen en advertentieteksten de benodigde aandacht te geven bij de optimalisatie van een Google Ads campagne.
De theorie achter de Google Ads Search Funnels is dat consumenten zoeken van algemene zoektermen in een oriënterende fase (bijv. ’televisie’) naar specifieke zoektermen in een aankoopfase van het bestelproces (bijv. ’32 inch lcd scherm’). Komt een dergelijk conversiepad ook vaak voor in de Google Ads Search Funnels van jouw campagne? Dan is het wellicht een goed idee om ook de teksten per assisterende / converterende zoektermen aan te passen aan de fase van het aankoopproces waarin een consument zich bevindt.
De Google Ads Search Funnels geeft overigens niet alleen inzicht in de assisterende en converterende zoektermen en advertentieteksten, maar ook in het gemiddeld aantal dagen voorafgaand aan de uiteindelijke conversie. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij het bepalen van de lead time voor een seizoenscampagne of de biedingsstrategie op bepaalde zoektermen.
Kortom, een heleboel nieuwe informatie om het gedrag van jouw klanten beter te begrijpen en hier de (online) strategieën op aan te passen.
Beperkingen van de Google Ads Search Funnels tool
Hoewel de Google Ads Search Funnels helpen bij de optimalisatie en analyse van Google Ads kliks en vertoningen, moeten adverteerders rekening houden met het feit dat de nieuwe tool nog wel enkele beperkingen kent. Zo moet je er bij de analyse van de Google Ads Search Funnels op letten dat de tool enkel en alleen gebruik maakt van zoektermen die in jouw Google Ads campagne staan opgenomen. Het maken van een zo uitgebreid mogelijke Google Ads zoekwoordenlijst is dus van belang.
Daarnaast maakt Google Ads Search Funnels gebruik van data tot 30 dagen in het verleden. Eerdere klikken of vertoningen van zoekwoorden in de campagne worden dus niet meegenomen in de weergave van het conversiepad. En omdat de Google Ads Search Funnels gebruik maken van cookies, ontstaat er ook een nieuw conversiepad op het moment dat een gebruiker de cookies verwijdert of verder ‘googlet’ op een andere computer.
Vooralsnog zijn de Search Funnels data alleen zichtbaar in Google Ads, en dus nog niet in Google Analytics. SDIM verwacht dat de Google Ads Search Funnels zich snel ontwikkelen als een onmisbare tool voor elke Google Ads adverteerder. Hoe gebruik jij de data uit de Google Ads Search Funnels bij de optimalisatie van jouw huidige Google Ads campagne?
hulp nodig bij google ads?
Reacties (0)