21 augustus 2012

Google Ads Regiotargetting aanpassen waarom wel/niet

3 minuten lezen
Doelgroep

Je stelt jezelf vast wel eens de vraag hoe je meer uit jouw huidige Google Ads kunt halen of hoe de Google Ads kosten/baten verhouding beter kan. Starten of stoppen met Adverteren in bepaalde regio’s / landen kan een oplossing zijn voor meer (rendabele) resultaten.

Er zijn in Google Ads twee mogelijkheden om advertenties regionaal in te zetten. Allereerst kan gekozen worden voor het regionaal targetten van een Google Ads campagne. Hierbij worden advertenties ingezet in een bepaalde regio (land, stad, provincie, radius). Ook kan bijvoorbeeld een landelijke campagne in bepaalde delen van het land extra onder de aandacht worden gebracht door een bod aanpassing te doen op een bepaalde locatie. Deze optie kan uiteraard ook gebruikt worden om bijvoorbeeld een wereldwijde, Engelstalige campagne meer aandacht te geven in het Verenigd Koninkrijk.

Lokaal / Regionaal adverteren kan ingesteld worden op Campagne niveau. Een Engelstalige campagne zal immers beter scoren in het Verenigd Koninkrijk dan in Duitsland. Je kiest er in dat geval voor om de campagne in Engelstalige landen te activeren. Maar ook binnen NL geldt dat het vaak prettig kan zijn om uitsluitend in een bepaalde provincie of deel van het land te adverteren.  Voor een cateraar uit Utrecht is adverteren in Utrecht mogelijk voldoende om de juiste doelgroep te bereiken.

Het instellen van regiotargetting (land, plaats, provincie) in jouw campagne:

  1. Log in bij jouw Google Ads account
  2. Selecteer de campagne waar je de regio van wilt aanpassen
  3. Selecteer het tabblad instellingen
  4. Selecteer de subtab locaties
  5. Kies voor de button +locaties
  6. Selecteer de juiste campagne en voeg een locatie (land, plaats, provincie) toe. Je kunt hier ook locaties uitsluiten.
campagnebeheer regionaal adverteren google ads

 Tip: Als je ervoor kiest om bijvoorbeeld Nederland als locatie te targetten adviseren wij om ook alle provincies en/of grote steden toe te voegen. Hierdoor kun je later een goed beeld krijgen van de resultaten per provincie en desgewenst een bodaanpassing doen indien resultaten op een bepaalde locatie beter / slechter zijn. Hieronder meer daarover.

Gebruik radius targetting wanneer je wilt dat de campagne in een straal van bijvoorbeeld 25 KM om de vestigingslocatie wordt weergegeven. Vaak zien we dat dit gebruikt wordt voor bedrijven die hun reistijd en -kosten willen beperken of voor bijvoorbeeld winkels / restaurants met potentiële klanten in de regio. Radiustargetting kan als volgt ingesteld worden:

  1. Doorloop stap 1 t/m 5 zoals hierboven beschreven.
  2. Selecteer de betreffende campagne
  3. Selecteer Geavanceerd zoeken
Radius Targetting – Google AdWords

4. Selecteer Radiustargetting en geef de plaats of adres en de gewenste radius op.

Radius Targetting 2 – Google AdWords

In principe wordt de advertentie nu niet meer weergegeven buiten het ingestelde advertentie gebied. Echter kun je middels een targetting-instelling (onder het tabblad instellingen) de wijze waarop de targeting toegepast wordt verfijnen. Wij adviseren de door Google aanbevolen optie waarin je je wilt richten op mensen die zich bevinden in, zoeken naar of interesse tonen in de getargette locatie.

Targettingsinstelling Campagnebeheer – Google AdWords

Als je meerdere locaties hebt toegevoegd in de campagne is het goed mogelijk dat de resultaten per ingestelde locatie verschillen. Mogelijk scoort de Google Ads campagne minder goed in een bepaalde provincie. In dat geval kun je een bodaanpassing doen op de betreffende provincie.

Bodaanpassing Campagnebeheer – Google AdWords

Ten slotte is het ook mogelijk om regio’s uit te sluiten. Mogelijk zijn er redenen om niet te willen adverteren in een specifiek deel van jouw getargette gebied. Je kunt er in dit geval voor kiezen om dit gebied uit te sluiten van weergave. Zoek hierbij de locatie die je wilt uitsluiten op bovengenoemde manier, maar kies voor Uitsluiten. In onderstaand voorbeeld wordt de locatie Leiden uitgesloten.

Uitsluiten Campagnebeheer – Google AdWords

We kunnen het ons goed voorstellen dat het instellen van de locaties in campagnes een lastige klus is. Ook het interpreteren van de data om vervolgens de juiste bodaanpassing te doen vereist enige ervaring. Bel ons gerust indien je vragen hebt. We helpen je graag verder.

Content
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *