Google Ads Policy Update: Meer Rendement of Alleen Meer Kosten?

Update van de Google Ads Policy
Google gaat wijzigingen in de “Unfair advantage policy” doorvoeren. Specifiek gaat het hierbij om het toestaan van meerdere advertenties van dezelfde adverteerder. Google heeft op 28 maart dit bekend gemaakt en de wijziging zal vanaf 14 april van kracht worden.
In de policy staat:
“Using the Google Network to gain an unfair traffic advantage over other participants in the auction”
Dit wordt uitgelegd met het volgende voorbeeld:
Examples (non-exhaustive): Affiliates that advertise on Google Ads against the applicable affiliate programme rules; promoting the same or similar content from multiple accounts on the same or similar queries; trying to show more than one ad at a time for your business, app or site”
Dit voorbeeld wordt nu herschreven naar:
Examples (non-exhaustive): Affiliates that advertise on Google Ads against the applicable affiliate program rules; trying to show more than one ad for your business, app, or site in a single ad location
Concreet kan deze wijziging worden uitgelegd dat Google meer advertenties van dezelfde adverteerder gaat vertonen. Deze wijziging volgt op een test die al eerder gespot werd. In een reactie gaf Google toen aan dat het ging om een klein experiment, waarbij adverteerders geen actie hoefden te ondernemen en Google hierover geen mededelingen had.
Meerdere advertentieveilingen
Google heeft in februari dit jaar al aanvullend uitgelegd dat er al jarenlang niet één advertentieveiling plaatsvindt, maar dat er meerdere veilingen worden uitgevoerd voor de verschillende advertentieposities. De vraag is natuurlijk direct: welke gevolgen heeft dit voor adverteerders? Adverteerders maken zich natuurlijk terecht zorgen of dit niet een manier is van Google om de klikprijzen verder te verhogen. Door niet één maar meerdere aparte veilingen te houden voor specifieke advertentieposities kan dit natuurlijk als gevolg hebben dat de concurrentie (onderling) toeneemt.
Wat betekent dit voor adverteerders?
Google voert doorlopend wijzigingen door aan Google Ads. Van de advertenties zelf, de manieren waarop de targeting werkt, de biedingen tot één van de andere elementen. Het is belangrijk om de prestaties van je campagnes goed in de gaten te houden. Zal de extra zichtbaarheid van advertenties leiden tot alleen meer kosten voor de adverteerder (en inkomsten voor Google) of ook voordelen voor de adverteerder met zich meebrengen?
De klikprijzen stijgen natuurlijk al door onder andere toename van concurrentie, maar ook door wijzigingen van het Google Ads platform.
Het uitvoeren van meerdere advertentieveilingen én de policy-wijziging om meer dan één advertentie van dezelfde adverteerder te vertonen zal in mijn mening ertoe leiden dat de klikprijzen verder toenemen.
Het is van belang dat adverteerders de ontwikkeling van de mediakosten goed in de gaten houden en dit blijven afzetten ten opzichte van het rendement en alle optimalisatiemogelijkheden inzetten om een gezonde kosten/baten-verhouding te realiseren
Hulp van een specialist?
Reacties (0)