14 augustus 2018

Google Ads parallelle tracking

2 minuten lezen
Google Ads Logo

Parallelle tracking werd eind mei door Google geïntroduceerd als optionele functie in Google Ads. Op dit moment is lineaire tracking de standaard klikmeting in Google Ads, maar dit gaat veranderen naar parallelle tracking. Wat betekent dat voor u?

Bij lineaire tracking landen gebruikers niet direct op de toegevoegde landingspagina. Na de klik worden de gebruikers eerst naar een tracking-URL gestuurd voordat ze op de landingspagina terechtkomen. De huidige klikmeting van Google Ads, lineaire tracking, gaat als volgt:

  1. De gebruiker klikt op de advertentie.
  2. De kliktracker van Google Ads wordt geladen.
  3. De tracking-URL wordt geladen.
  4. De gebruiker krijgt de landingspagina te zien.

Veel adverteerders hebben waarschijnlijk een e-mail ontvangen waarin Google aangeeft dat vanaf 30 oktober 2018 parallelle tracking verplicht wordt voor alle accounts in Google Ads. Parallelle tracking wordt vanaf deze datum de nieuwe standaard voor de klikmeting in Google Ads.

Google paralelle tracking

Zo werkt parallelle tracking:

  1. De gebruiker klikt op de advertentie.
  2. De gebruiker ziet direct de landingspagina.Op hetzelfde moment wordt het volgende uitgevoerd:
  3. De kliktracker van Google Ads wordt ingeladen.
  4. De tracking-URL wordt ingeladen.

Met behulp van parallelle tracking worden landingspagina’s sneller geladen. Wanneer je website sneller laadt, dan kan dit een positief effect hebben op het resultaat van je website.

Belangrijk om te weten is dat parallelle tracking alleen werkt wanneer de website gebruikmaakt van HTTPS. HTTPS is niet alleen nuttig voor de werking van parallelle tracking, want HTTPS krijgt al enige tijd voorrang in de zoekresultaten van Google.

Wil je parallelle tracking activeren? Doorloop de volgende stappen:

  • Klik in het linkermenu op ‘Alle campagnes’.
  • Klik in het paginamenu op ‘Instellingen’.
  • Klik boven in beeld op ‘Accountinstellingen’.
  • Klik op ‘Bijhouden’.
  • Klik op de knop ‘Testen’ om te controleren of je klik-URL’s bereikbaar zijn. (Een uitgebreide uitleg per status vind je hier.)
  • Klik op de schuif zodat parallelle tracking wordt geactiveerd. De schuif wordt nu blauw.

Ben je al klant bij SDIM? Je advertising accountmanager controleert de tracking en indien mogelijk activeert diegene parallelle tracking.

Wil je meer weten over parallelle tracking? Of heb je een specifieke vraag over parallelle tracking? Neem dan contact op met SDIM.

Bronnen:

Google Ads Search Certified

Hulp van een Google expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *