Google Ads meting in Google Analytics – Autocodering problemen
Om in Google Analytics de Google Ads campagne data apart te meten van de organic search results kun je de Google Ads autocodering inschakelen. Soms zorgt dit echter voor problemen met klikken vanuit de Google Ads advertentie naar de (juiste) webpagina.
Om in Google Analytics onderscheid te kunnen maken tussen betaalde kliks vanuit Ads (CPC) en kliks uit de natuurlijke zoekresultaten (organic), voegt Google parameters toe aan de URL van de website, beter bekend als URL rewrite. URL rewrite zorgt ervoor dat er virtuele (niet-bestaande) paden worden gecreëerd op de webserver.
Het kan echter zo zijn dat de webserver niet toestaat dat er parameters aan de URL worden toegevoegd. In dit geval wordt er meestal een foutpagina weergegeven als resultaat. Er zijn dan twee opties om dit op te lossen.
Autocodering uitschakelen in Google Ads
Deze eerste oplossing heeft niet de voorkeur. Het uitschakelen van de autocodering in Google Ads zorgt ervoor dat er in Google Analytics geen onderscheid meer kan worden gemaakt tussen betaalde kliks (CPC) en de natuurlijke zoekresultaten (organic).
De volgende procedure kan worden uitgevoerd om de autocodering uit te schakelen:
1. Ga in het Google Ads account naar het tabblad ‘Mijn account’ en klik vervolgens op accountvoorkeuren.
2. Klik op Bewerken in het gedeelte Bijhouden.
3. Verwijder het vinkje uit het selectievakje Bestemmings-URL autocodering.
4. Wijzigingen opslaan.
Nogmaals: deze oplossing raden we af.
Parameters toestaan op websites (voor webmasters)
Om parameters toe te staan op een website, moet de ‘rewrite-engine’ ingeschakeld zijn. Het kan zijn dat dit standaard niet het geval is. Dit kan opgelost worden door in het .htaccess bestand de volgende code op te nemen: RewriteEngine On
De plaats waar je dit bestand op de server moet plaatsen, is afhankelijk van het deel van de website waarop je URL Rewrite toe wilt passen. Vaak wordt dit bestand geplaatst in de root van de server (bron: jeroen.com).
Support nodig?
SDIM verzorgt operationele uitvoering van Google Ads campagnes, waaronder hulp bij technische vragen, en levert zoekmachineoptimalisatie advies. Neem contact op voor meer informatie. We helpen je graag met concreet & vrijblijvend advies.
Hulp van een specialist?
Reacties (0)