15 augustus 2018

Google Ads of Google Marketing Platform?

3 minuten lezen
Advertentie

Welke tool kun je het beste inzetten als je programmatic advertising wilt gebruiken? Programmatic advertising is onmisbaar geworden voor adverteerders, vooral bij de inzet van meerdere kanalen zoals search, video, display en social. Voor programmatic advertising heb je een DSP (demand-side-platform) nodig.

Er zijn verschillende DSP’s beschikbaar, met als meest bekende DoubleClick, dat nu onderdeel is van het Google Marketing Platform. Google Ads (voorheen AdWords) valt ook onder programmatic, maar het gebruik van een DSP – met uitzondering van Google Ads – is voor kleinere adverteerders niet altijd interessant. Toch zien we een verschuiving in de markt. Daarom is het goed om eens te kijken wat de beste keuze is. In dit artikel vergelijken we Google Ads en DoubleClick.

Programmatic advertising is simpel gezegd het geautomatiseerd inkopen van advertentieruimte. Het vervangt handmatige inkoop zoals dat bij klassieke media zoals tv en print vaak gebeurt.

Hieronder beschrijven we zes situaties die je helpen de juiste keuze te maken:

  1. Budget. Als je een maandbudget hebt van €5.000 of meer, dan is programmatic inkoop via DoubleClick een optie, maar geen must.Reden? Het algoritme van DoubleClick (en vergelijkbare DSP’s) heeft een flink aantal vertoningen en klikken nodig om campagnes te optimaliseren. Een vuistregel is dat €5.000 mediabudget een minimum is. Het Google Ads algoritme werkt iets anders en kan met minder mediabudget al snel optimaliseren.
  2. Attributie. Wil je optimale inzage in cross-channel paden? Dan is DoubleClick de beste keuze.DoubleClick is momenteel de enige DSP die de online customer journey tussen verschillende campagnes en apparaten kan meten. Dit komt omdat DoubleClick met verschillende externe kanalen kan koppelen en data kan importeren. Ook biedt het de vrijheid om de trackingpixel (de floodlight pixel) aan te passen. Deze vrijheid heb je niet in Google Ads. Google Analytics rapporteert via de beta voor vertoningsrapportage alleen Google Ads-vertoningen, niet die van andere kanalen zoals Facebook of e-mail.
  3. Fixed inkoop van impressies. Bij campagnes met als doel een vast aantal vertoningen te realiseren, is DoubleClick de beste optie.Sommige campagnes zijn gericht op het vergroten van merkbekendheid, waarbij een vastgestelde hoeveelheid vertoningen gehaald moet worden. Dit kan door met publishers een ‘deal’ af te sluiten voor x vertoningen tegen y budget. Bij Google Ads werkt dit niet, omdat er sprake is van een open veiling. Dit soort campagneafspraken zijn echter verouderd, omdat programmatic juist gericht is op efficiënte inkoop van advertentieruimte.
  4. Fixed inkoop op specifieke sites. Als je advertenties alleen op premium websites wilt vertonen, is DoubleClick noodzakelijk.Je kunt met publishers een deal sluiten om voorrang te krijgen op advertentieruimte op premium sites, zoals grote nieuwswebsites. Hoewel je met Google Ads ook op deze sites kunt adverteren, gaat de directe inkoop via een deal-id voor. Wil je de beste kwaliteit vertoningen tegen een gunstig tarief, dan is directe inkoop via DoubleClick de betere optie.
  5. Creatieve banners. Als je banners wilt inzetten die door Google Ads niet worden ondersteund, is DoubleClick een goede keuze. De mogelijkheden voor creatieve banners zijn in Google Ads beperkt. Voor sommige campagnes wil je meer, zoals interactieve banners of banners met enquêtes. DoubleClick biedt een ‘studio’ waar je deze creatives kunt maken of aanpassen.
  6. Datakoppelingen. DoubleClick biedt meer mogelijkheden voor het gebruik van eigen of externe data dan Google Ads.Wil je first-party data gebruiken of data van externe partijen koppelen? Dan is DoubleClick de beste keuze. Google Ads biedt alleen toegang tot Google’s eigen data, terwijl DoubleClick meer flexibiliteit biedt in de koppeling van data.
SituatieSysteem
Als Display mediabudget meer dan € 5.000 p/m is (per campagne)DoubleClick is een optie 
Wens om volledige attributie in kaart te hebbenDoubleClick
Garantie gewenst is op het aantal vertoningenDoubleClick beste optie
Als advertenties alleen op premium sites mogen staanDoubleClick beste optie
‘Bijzondere’’ banners moeten worden ingezet die niet door AdWords worden ondersteundDoubleClick
Data gebruiken die niet van Google is.DoubleClick

Hoewel DoubleClick erg populair is en voor full-funnel advertentiestrategieën bijna een must, is het niet voor elke adverteerder geschikt. In veel gevallen is Google Ads een prima of zelfs betere keuze. Onze specialisten helpen je graag om de juiste keuze te maken, passend bij jouw situatie en strategie. Neem gerust contact op voor een adviesgesprek.

Content

Neem contact met ons op

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *