1 oktober 2011

Doelstellingen en uitgangspunten Google Ads, Amazon en andere performance kanalen

2 minuten lezen
SDIM collega's Jorn en Céline

Speerpunt in het advies van SDIM aan opdrachtgevers is het adviseren in het vooraf opstellen van uitgangspunten van, bijvoorbeeld, een Google Ads campagne. Hetzelfde principe geldt voor alle performance kanalen, zoals Amazon, Indeed, Marktplaats Admarkt. Het blijkt in de praktijk vaak lastige materie, vandaar hier meer uitleg over dit proces.

Idealiter heb je de volgende informatie. Als deze informatie niet voorhanden is, heeft SDIM benchmarks beschikbaar waarmee een accurate schatting kan worden gemaakt:

  • Huidige aantal bezoeken aan de website
  • Huidige website inkomsten. De inkomsten kunnen bestaan uit bijvoorbeeld:
  1. verkopen (omzet)
  2. marge per verkocht product/dienst
  3. advertising inkomsten
  4. waarde per lead

Met deze informatie kun je doorrekenen hoeveel je per bezoek aan jouw website gemiddeld verdient. Aangezien je bij Google meestal per klik (lees: bezoek) betaalt, kun je berekenen hoeveel een click/bezoek gemiddeld maximaal mag kosten om een campagne te draaien die rendabel is.

Als je weet hoeveel een nieuwe klant gemiddeld oplevert en je weet het ratio van de leads die je converteert naar klant, dan kun je uitrekenen hoeveel een lead gemiddeld waard is.

Het is mogelijk om het Google Ads resultaat verder door te meten dan click alleen, bijvoorbeeld:

  • online bestellingen
  • omzet
  • ingevulde contactformulieren (= leads)
  • inschrijvingen
  • downloads
  • etc.

Dat stelt je in staat om een campagne na aanvang verder door te optimaliseren op de doorgerekende kosten per lead, of sale. Je kunt zelfs optimaliseren om omzetvolume, in plaats van bestelvolume.

Simpelweg: meer bieden op zoektermen die goed renderen en minder bieden op zoekwoorden die niet, of minder goed scoren. Daarmee zorg je ervoor dat jouw budget optimaal wordt besteed en haal je onder de streep meer conversie resultaat uit de campagne(s)

Elke adverteerder ontvangt bij SDIM voorafgaand aan een (Google Ads) campagne altijd een concreet advies over de te hanteren rendabele uitgangspunten. Je ziet precies hoe de berekening in elkaar steekt en gezamenlijk kan hier vooraf, of zelfs tussentijds, nog aan worden geschaafd.

Interesse in deze -gratis- berekening? Neem contact op via het contactformulier o.v.v. “berekening uitgangspunten”.

Content
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *