11 mei 2020 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Google Ads Doelgroepen (targeten en observeren)

7 minuten lezen
Doelgroep

Het observeren van het gedrag van bepaalde doelgroepen, in Google Ads, kan inzichten geven die je verder helpen om later meer resultaat uit jouw Ads campagnes te halen. Ook de algoritmes van Google werken beter als doelgroepen die ter observatie worden ingesteld. 

Doelgroepen Targeten in Google Ads is een mogelijkheid om meer resultaat uit jouw campagnes te halen. Indien je campagne geen of niet voldoende resultaat behaalt, is er dus de mogelijkheid om doelgroepen te targeten. Het voordeel hiervan is veelzijdig en verdient jouw aandacht als je de resultaten van jouw campagnes wilt verbeteren.

Er zijn altijd optimalisatieslagen die een campagne beter maken, maar ken je de mogelijkheden van het targeten van doelgroepen al? In dit artikel gaat SDIM dieper in op de mogelijkheden van het targeten en observeren van doelgroepen. Zelfs campagnes die geen resultaat behalen met hoge kosten, kunnen door het targeten en observeren van doelgroepen goed worden.

Als vast onderdeel van de set-up van een adgroup is het belangrijk om het gedrag van doelgroepen, binnen jouw campagnes, te observeren. De informatie over het gedrag van de doelgroepen kun je later gebruiken om jouw campagnes te verbeteren.

SDIM wil de advertenties zo gericht mogelijk inzetten om het beoogde doel van de campagne te kunnen bereiken. Door een expliciete doelgroep te targeten kun je andere zoektermen in jouw campagne opnemen, die zonder gerichte inzet op doelgroep niet zouden scoren. Denk aan zoektermen die niet specifiek genoeg zijn voor álle mensen, maar voor een specifieke doelgroep wél relevant kunnen zijn.

Het observeren van doelgroepen heeft 3 belangrijke redenen:

  1. De automatische biedstrategieën Doel-CPA en Doel-ROAS werken beter; Als je de algoritmes van Google op de juiste manier voorziet van input kan deze optimaal werken.
  2. Bodaanpassingen doen voor beter presterende doelgroepen. Bij handmatige bieding optimalisatie kun je doelgroepen, op basis van resultaat, een bodaanpassing geven.
  3. Informatie verzamelen; met de doelgroep informatie kun je ervoor kiezen om bepaalde doelgroepen te targeten met bijvoorbeeld andere teksten of zoekwoorden

Er zijn een aantal campagnes binnen Google Ads waarin je specifieke doelgroepen kunt targeten. Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste campagnes waar je doelgroeptargeting kunt inzetten: 

  • Inzetbare doelgroepen:
    • Affiniteitsdoelgroepen: Mensen met een sterke interesse in een specifiek onderwerp. 
    • Aangepaste intentiedoelgroepen: Gebaseerd op zoekgedrag en intenties.
    • Remarketingdoelgroepen: Bezoekers van je website die je opnieuw kunt benaderen.4
    • Demografische doelgroepen: Leeftijd, geslacht, ouderlijke status en gezinsinkomen.
    • Klantmatch: Lijsten met e-mailadressen van je eigen klanten.
  • Inzetbare doelgroepen:
    • Affiniteitsdoelgroepen: Gebaseerd op langdurige interesses, zoals sportliefhebbers of technologiefanaten.
    • In-market doelgroepen: Mensen die actief op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten.
    • Aangepaste intentie/affiniteitsdoelgroepen: Specifieke interesses die je zelf kunt definiëren.
    • Levensgebeurtenissen: Gebeurtenissen zoals een verhuizing, huwelijk of afstuderen.
    • Lookalike-doelgroepen (Vergelijkbare doelgroepen): Gebaseerd op mensen die lijken op je bestaande klanten of sitebezoekers.
  • Inzetbare doelgroepen:
    • Affiniteitsdoelgroepen: Mensen met langdurige interesses.
    • In-market doelgroepen: Mensen die producten of diensten actief zoeken.
    • Aangepaste videodoelgroepen: Doelgroepen op basis van specifieke zoekopdrachten of interesses.
    • Levensgebeurtenissen: Gebeurtenissen zoals trouwen, verhuizen, etc.
    • Demografische segmenten: Leeftijd, geslacht, gezinsinkomen, enz.
    • Klantmatch: E-mailadressen of telefoonnummers van je eigen klanten.
  • Inzetbare doelgroepen:
    • Aangepaste doelgroepen: Je kunt hier specifiek in-market doelgroepen targeten.
    • Remarketingdoelgroepen: Herhaalde targeting van mensen die al eerder op je website zijn geweest.
    • Demografische targeting: Targeten op basis van leeftijd, geslacht, gezinsinkomen.
  • Inzetbare doelgroepen:
    • Klantintentie en -gedrag: Inzetten op gegevens over eerdere aankopen of interacties.
    • Affiniteitsdoelgroepen: Gebaseerd op langdurige interesses.
    • Klantmatch: Targeten van bestaande klanten.
    • In-market doelgroepen: Mensen die een koopintentie hebben.
  • Inzetbare doelgroepen:
    • Affiniteitsdoelgroepen: Gebaseerd op langdurige interesses.
    • In-market doelgroepen: Mensen die actief naar producten of diensten zoeken.
    • Levensgebeurtenissen: Gebeurtenissen zoals een verhuizing, huwelijk of afstuderen.
    • Vergelijkbare doelgroepen: Mensen die lijken op je huidige klanten.

Binnen al deze campagnes biedt Google Ads uitgebreide mogelijkheden om je advertenties heel gericht aan de juiste mensen te laten zien. Afhankelijk van het type campagne en je marketingdoelen kun je kiezen uit verschillende doelgroepen en segmenten.

Google Ads Search Certified

Hulp van een specialist?

Contact

Het toevoegen van doelgroepen kost geen geld, het verwerft uitsluitend meer inzichten. Wees dus niet voorzichtig met het toevoegen van doelgroepen ter observatie.

Het is belangrijk dat je uit verschillende categorieën doelgroepen ter observatie toevoegt aan je campagne. 

  • Website bezoekers 
  • In-Market segmenten
  • Demografische aspecten
  • Affiniteitsdoelgroepen
  • Klantenbestand
  • Similar Audiences (Vergelijkbare doelgroepen / Look alike doelgroepen)

Er zijn 3 situaties waarin de inzet van target doelgroepen waardevol is.

  1. Jouw campagne scoort moeizaam / slecht ten opzichte van je doelstelling; je kunt doelgroep targeting inzetten op een bestaande zoekwoorden set/adgroup.
  2. Als jouw campagne prima resultaat behaalt volgens je doelstelling, kun je uitbreiden met doelgroeptargeting door andere, minder voor de hand liggende zoektermen, toe te voegen met een target op een specifieke doelgroep.
  3. Als je andere teksten wilt tonen aan een bepaalde doelgroep.

Als de Google Ads remarketing Tag (algemene site tag) op de site is geplaatst, kun je diverse doelgroepen op basis van websitebezoekers aanmaken. SDIM maakt gebruik van een standaard basis lijst met doelgroepen op basis van website bezoekers.  De doelgroepen die je zou kunnen aanmaken zijn: 

  • Alle bezoekers 540 dagen
  • Homepage bezoekers 540 dagen
  • Bezoekers belangrijke categoriepagina’s 540 dagen
  • Bezoekers belangrijke productpagina’s 540 dagen
  • Alle converters 540 dagen
  • Bezoekers van de winkelwagen (mits van toepassing) 540 dagen 

Uiteraard kan deze voor élke site specifiek worden aangepast. Zoals je ziet adviseert SDIM om doelgroep lijsten op basis van 540 dagen te maken. Dit i.v.m. de ideale werking van de automatische biedstrategieën (DoelCPA en DoelROAS).

Doelgroepen op basis van In-market segmenten zijn doelgroepen die bestaan uit mensen die waarschijnlijk sneller geneigd zijn om een aankoop te gaan doen binnen dat segment. Voeg dus meerdere in-market segmenten ter observatie toe aan jouw campagne om te observeren welke in-market doelgroep optimaal presteert. Dit kunnen er uiteraard ook meerdere zijn).

Je hebt diverse advertentiegroepen met diverse zoekwoorden die niet goed scoren. Je kunt de targeting specifieker maken en dus kosten snijden door specifieke doelgroepen te targeten. Om te bepalen welke doelgroep hiervoor het meest geschikt is kun je het best de data laten spreken. Daarbij is het belangrijk om in een eerdere fase doelgroepen ter observatie aan jouw campagne of adgroups toegevoegd te hebben. De doelgroep die de beste scores hebben komen in aanmerking voor doelgroeptargeting.

Een voorbeeld:

Een nieuwe webshop voor industriële lampen adverteert in het zoeknetwerk van Google. Door de inzet van onder meer hoog volume zoekwoorden als [industriële hanglampen] en [industriële vloerlampen] worden de kosten al snel hoog en blijft betaalbaar resultaat uit. Na analyse van de doelgroep resultaten uit de branded zoektermen (bedrijfsnaam) blijkt het in-marketsegment “lampen en fittingen” bovengemiddeld goed te scoren. Deze doelgroep kan worden ingezet als target doelgroep voor de relatief dure zoekwoorden. Als na enige tijd blijkt dat het resultaat goed is, kan een andere doelgroep toegevoegd worden en kan voor deze lampenwebshop steeds meer resultaat worden behaald.

Noot: Indien jouw campagne in deze situatie op een doel-CPA of een doel-ROAS strategie draait, is het niet altijd nodig om doelgroepen te targeten. Google gebruikt de resultaten van de observatie doelgroepen om een optimaal resultaat te behalen. Echter kan het lang duren voordat het algoritme van Google de juiste instellingen gevonden heeft en adviseren wij vaak om langzaam op te bouwen en doelgroepen uit te breiden zodra de resultaten dit toelaten.

Er kan voor gekozen worden om op een geheel andere zoekwoorden set te adverteren indien een specifieke doelgroep wordt getarget. We zullen gelijk een voorbeeld geven:

Een aanbieder van met logo bedrukte give aways kan álle artikelen bedrukken die denkbaar zijn. Om er zeker van te zijn dat alle relevante zoekopdrachten worden ondervangen met Search Ads zijn de modified broad zoektermen +bedrukken en +logo toegevoegd aan de zoekwoordenlijst. Deze zoekwoorden worden getarget op websitebezoekers in de afgelopen 180 dagen, zodat hij zeker weet dat hij zijn doelgroep niet verliest in de zoektocht naar een passend product.

Uiteraard kan doelgroeptargeting ook worden ingezet om andere teksten te tonen.  Een leuk voorbeeld hiervan is van een aanbieder van Sim Only abonnementen. Deze wil zijn klanten, die altijd op zoek zijn naar een aanbieding, graag behouden. Hij neemt de zoekterm “telefoon abonnement” op in zijn campagne en toont zijn zeer gerichte advertentietekst alleen aan mensen die op de klantenlijst staan: Bent u van plan over te stappen? Wij geven korting als u langer blijft!

Doelgroepen targeten kan door doelgroepen toe te voegen op campagne- of op adgroup niveau (afhankelijk van het volume). Bij het toevoegen van de doelgroep kunt u kiezen voor observeren of targeten.

Google Ads doelgroepen

Ook bepaalde demografische aspecten kunnen voor jouw product of dienst bovengemiddeld interessant zijn. Je kunt diverse demografische aspecten vinden die voor jou interessant zijn om te observeren. Denk aan bijvoorbeeld ouderlijke status,  huwelijkse status, Onderwijs niveau of woonsituatie.

Dit zijn doelgroeplijsten van consumenten die gegroepeerd zijn op basis van gewoontes en voorkeuren. Observeer dus altijd een of meerdere affiniteitsdoelgroepen om te kunnen bepalen welke affiniteitsdoelgroep voor jou interessant is.

Voeg ook vergelijkbare doelgroepen toe. Dit zijn automatisch aangemaakte, uitgebreide, doelgroepen van mensen met interesses die vergelijkbaar zijn met doelgroepen op basis van websitebezoekers. Similar Audiences zijn niet direct beschikbaar en moeten dus op een later moment aan de campagne worden toegevoegd.

Je kunt er ook voor kiezen om klantenlijsten aan jouw campagnes toe te voegen. Het is immers zeer interessant om te observeren hoe jouw klanten zich gedragen. Ligt het conversiepercentage mogelijk lager of hoger? Een gepaste actie kan ondernomen worden.

Je hebt de keuze om de doelgroepen op campagne- of op Adgroup niveau te observeren.  Hierbij dien je goed af te wegen welke keuze je maakt, immers gaat de verzamelde data verloren als je dit later wijzigt.

In veruit de meeste gevallen adviseert SDIM om doelgroepen ter observatie toe te voegen op adgroup niveau. Je bent dan in de toekomst vrij om ook adgroups aan te maken waarin je doelgroepen target.  Indien jouw campagne een zeer hoog volume conversies behaald, kun je doelgroepen ook op campagne niveau toevoegen.

Google Ads Search Certified

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *