1 november 2019

Google Ads campagnes optimaliseren voor fysieke winkelbezoeken

4 minuten lezen
google my business shop

Het was al enige tijd mogelijk om fysieke winkelbezoeken door te meten via online Google Ads campagnes. Google komt echter met een nieuwe feature waardoor het nu ook mogelijk is om campagnes te optimaliseren voor winkelbezoeken. Een zeer effectieve manier om de omnichannel-ROI te maximaliseren.

Het feit dat consumenten meerdere kanalen gebruiken om vervolgens over te gaan tot aankoop is al lang geen geheim meer. Het effect van online media inzet op offline aankopen wordt ook wel het “ROPO-effect” (research online → purchase offline) genoemd. Dit heeft ervoor gezorgd dat de scheidslijn tussen online en offline omzet steeds dunner is geworden. Google heeft om deze reden onlangs een handige feature binnen Google Ads gelanceerd, waardoor fysieke winkelbezoeken inzichtelijk worden voor jouw campagnes.

In feite zijn winkelbezoeken alle gemeten fysieke bezoeken aan jouw vestigingen die worden toegekend aan een eerder interactiemoment met een zoekmachine-advertentie. Wanneer je dit inzichtelijk maakt kun je zien hoeveel winkelbezoeken een bepaalde campagne, advertentiegroep of zoekwoord heeft opgeleverd. Sinds kort is het ook mogelijk om deze conversies via winkelbezoeken in te zetten in combinatie met een automatische biedstrategie, door een conversiewaarde toe te kennen aan een winkelbezoek.

De voordelen die je geniet wanneer je fysieke winkelbezoeken via jouw online advertenties doormeet, staan hieronder uiteengezet:

  • Je kunt zien welke campagnes, zoekwoorden en apparaten jouw bedrijf de meeste fysieke winkelbezoeken opleveren;
  • Meer inzicht in jouw ROI (Return On Investment) waardoor je beter onderbouwde beslissingen kunt nemen binnen jouw campagnes;
  • Je kunt de invloed die jouw SEA-advertenties hebben op de offline verkopen beter inzichtelijk maken en optimaliseren, door conversies via winkelbezoeken op te nemen in jouw “smart-bidding” strategieën.

Om te kunnen profiteren van deze omnichannel tool van Google, dient jouw Google Ads account aan een aantal vereisten te voldoen:

  • Je moet beschikken over meerdere fysieke winkellocaties;
  • Het Google Ads account moet enkele duizenden advertentie-klikken en zichtbare vertoningen ontvangen;
  • Je moet een Google Mijn Bedrijf-account hebben dat gekoppeld is aan het Google Ads-account;
  • Fysieke winkellocaties dien je toe te voegen aan het Google Mijn Bedrijf-account, van deze locaties dient minimaal 90% geverifieerd te zijn;
  • Er dient een “locatie-extensie” geactiveerd te zijn binnen het Google Ads-account.

Wanneer het Google Ads-account aan alle bovenstaande vereisten voldoet, kun je gaan starten met het implementeren van conversies via winkelbezoeken.

Winkelbezoeken vallen binnen de Google Ads interface onder de kolom ‘alle conversies’. Om dit voor altijd direct inzichtelijk te krijgen dien je een aangepaste kolom aan te maken in Google Ads. De fysieke winkelbezoeken krijg je inzichtelijk wanneer je de volgende stappen doorloopt:

  1. Binnen het tabje “alle campagnes” ga je naar kolommen → kolommen aanpassen;
  2. Aangepaste kolommen → klik op ‘+ nieuwe kolom’;
  3. Vul hier de naam en de gewenste beschrijving van de kolom in;
  4. Klik op ‘+statistiek’ → conversies → alle conversies;
  5. Klik vervolgens rechts op conversies → conversieactie → winkelbezoeken;

Et voilà, je hebt nu een kolom aangemaakt waarin je het aantal winkelbezoeken gemakkelijk kunt bijhouden. Verder kun je in het tabje “overzicht” binnen de interface ook een handig visueel rapport bekijken waarin het aantal winkelbezoeken van x periode wordt weergegeven. 

statistiek van winkelbezoeken google ads

Meten van fysieke winkelbezoeken binnen Google Ads

Wanneer conversies via winkelbezoeken niet aantrekkelijk zijn om al jouw campagnes op aan te sturen, is het natuurlijk ook mogelijk om het te testen binnen één campagne. Het is namelijk ook mogelijk om conversieacties afzonderlijk toe te wijzen aan bepaalde campagnes.

Naast het bijhouden is het sinds kort ook mogelijk om jouw Google search en Google shopping campagnes actief te sturen op dit conversiedoel. In de volgende alinea leg ik je uit hoe je conversies via winkelbezoeken kunt waarderen binnen Google Ads.

De waardering van jouw online verkopen wordt natuurlijk meegenomen bij de implementatie van de e-commercetracking. De waarde van de transactie staat gelijk aan de waarde van het conversiedoel. De waarde van een winkelbezoek is natuurlijk op basis van de gegevens van fysieke winkelbezoeken. Via de onderstaande handige formule kun je op basis van jouw offline omzet de conversiewaarde voor winkelbezoeken te bepalen:

Conversiewaarde winkelbezoek = gemiddelde conversieratio in de fysieke winkel * de gemiddelde bestelwaarde in de fysieke winkel

Waardeer je online conversies niet als “omzet”? Dan kun je altijd de conversiewaarde via winkelbezoeken toewijzen in verhouding tot hoeveel je andere conversieacties waardeert. Bijvoorbeeld bij het verzamelen van leads (formulieren) via Google Ads. Wanneer een fysiek winkelbezoek bijvoorbeeld 4x waardevoller is dan een ingevuld lead formulier, dan kun je de conversiewaarde van een fysiek winkelbezoek 4x hoger instellen. Deze waardering is van cruciaal belang om de automatische biedstrategieën van Google optimaal aan te kunnen sturen.

Op deze manier voed je namelijk het algoritme achter deze “smart bidding” strategieën met relevante data. Bovendien is het verplicht om een conversiewaarde toe te kennen aan winkelbezoeken wanneer je gebruik wilt maken van deze automatische biedstrategieën.

Als je meer fysieke winkelbezoeken wilt genereren, verhoog je de waarde ten opzichte van andere conversieacties. De automatische biedstrategieën zullen dan de campagnes zodanig sturen dat de biedingen worden aangepast op het moment dat de kans hoog is dat een klik leidt tot een bezoek naar de winkel.

Conversies via winkelbezoeken is wat ons betreft een absolute must have voor organisaties met fysieke winkels. Door de implementatie hiervan krijg je meer inzicht in het effect van jouw online advertenties op de offline omzet en kun je hier de online campagnes op aansturen. Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen! 

Google Ads Search Certified

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *