Google steunt goede doelen met de mogelijkheid om een Google Ads campagne te draaien voor maximaal $10.000,- per maand mediabudget voor non-profit organisaties, zoals:
- Goede doelen
- Musea
- Culturele instellingen
- Wetenschappelijk onderzoek
Spelregels voor Google Ad Grants
Google stelt in Nederland wel voorwaarden aan het programma. Organisaties moeten zijn gevestigd in Nederland en dienen in het bezit te zijn van een CBF-Keurmerk of een CBF Verklaring van geen bezwaar of dienen een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) te zijn om in aanmerking te komen voor een Google Ad Grant. Na goedkeuring van de aanvraag door Google mag deze $10.000 aan advertentietegoed worden in gezet met een aantal voorwaarden:
- Organisaties moeten zijn gevestigd in Nederland
- Een stichting, vereniging of kerkelijke organisatie (Art 2 BW 2) zijn
- Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) of Sociaal Belang Behartigende Instellingen (SBBI)
- Goedkeuring van de aanvraag door Techsoup en daarna Google (om te weten of jouw organisatie hieraan voldoet, bekijk de desbetreffende uitleg bij de FAQ van Techsoup)
- Standaard $10.000 aan advertentietegoed per maand
- Maximaal 2 dollar per click tenzij gebruik wordt gemaakt van Conversies Maximaliseren, Doel-CPA of Doel-ROAS (overige strategieën zijn niet toegestaan)
- De Click Through Rate (CTR) moet gemiddeld >5% zijn
- Elke campagne moet uit minimaal 2 advertentiegroepen bestaan met minimaal 2 advertenties per advertentiegroep.
- Single keywords zijn niet toegestaan, op een aantal uitzonderingen na
- De kwaliteitsscore van ieder zoekwoord moet minimaal 3 zijn
- Geotargeting is verplicht
- Niet-grants adverteerders hebben altijd voorrang in de Google Ads veiling
Het doorzetten van dit Grants budget voor een ander domein dan in de aanvraag, of inzetten voor relaties, kan niet zomaar. Een separate aanvraag is daarvoor nodig. Doorgaans kan dit wel snel.
Budget áltijd volledig spenderen
Het kan nog een hele uitdaging zijn om het volledige Grants budget te spenderen. We weten echter dat het in de praktijk met een beetje creativiteit t.a.v. de zoekwoordkeuze dat echter wel moet lukken. Lees voor meer achtergrond informatie over Google Grants, zoekmachinemarketing en Google Ads ook de volgende interviews op Frankwatching van de WSPA en WNF.
Concurrerende keywords
Aangezien het maximale bod 2 dollar is en de advertentie geen voorrang krijgt op “gewone” adverteerders blijkt het in de praktijk soms lastig om op belangrijke zoektermen als “donateur worden” of “goede doelen steunen” om de Google Ads veiling te winnen. Meestal zien we dan ook dat er naast een Grants account ook een normaal betaald account wordt gedraaid waarin de belangrijkste concurrerende zoektermen worden opgenomen. Of dat zinnig is bepalen de resultaten van het Grants account. Laat je hierbij door ons adviseren.
De aanvraag zelf
We raden elke charitatieve organisatie sowieso aan om een aanvraag te doen bij Google. Dan is er in ieder geval de mogelijkheid om die $10.000 in te zetten voor het eigen domein. Dat is natuurlijk nooit negatief, wat dan ook verder het onderwerp van een campagne gaat worden. SDIM helpt graag met de aanvraag.
Google Grants door SDIM
Wil je meer weten over de mogelijkheden van adverteren op Google Grants of over de vernieuwde regelgeving? Bel of mail ons dan gerust even!
Hulp van een specialist?
Reacties (0)