Google Ads bodaanpassing per apparaat nu afzonderlijk mogelijk
Google kondigde het een aantal maanden geleden al aan en sinds kort is het daadwerkelijk mogelijk om een bodaanpassing te doen op alle apparaattypes afzonderlijk, dus ook tablets. Een zeer goede ontwikkeling in onze ogen!
Wat is een bodaanpassing op Apparaat
Google onderscheidt verschillende apparaattypes. Te weten: Computers, mobiele apparaten en tablets. Het is mogelijk om een bieding, middels een bodaanpassing, automatisch te verhogen of te verlagen per apparaattype. Je kunt dus aangeven dat de reguliere maximum CPC automatisch met een bepaald percentage verhoogd of verlaagd moet worden.
Tablet bodaanpassingen
Voorheen was het uitsluitend mogelijk om een bodaanpassing te doen voor zoekopdrachten op mobiele apparaten (smartphones). Tablets en computers werden bij elkaar opgeteld en kregen het maximum CPC bod. Sinds afgelopen week is het dus ook mogelijk geworden om Tablet en desktop afzonderlijke bodaanpassingen te geven.
Wanneer gebruik maken van een device bidmodifier
SDIM gebruikt de bodaanpassingen per device bijvoorbeeld voor websites die zeer mobiel vriendelijk zijn en dus een goed resultaat laten zien. In bovenstaand voorbeeld (B2B) is een bodaanpassing gedaan van +25% gedaan omdat het conversieratio én de kosten per conversie op tablets bovengemiddeld goed is.  Maar ook een bodaanpassing van +25% op een mobiel apparaat is voor mobiel vriendelijke websites geen uitzondering. Daarentegen geldt ook dat bodaanpassingen op mobiele apparaten van -25% voorkomen bij websites die zeer mobiel onvriendelijk zijn en zeer slecht resultaat of bijvoorbeeld een hoog bouncepercentage kennen. Door een dergelijk bodaanpassing wordt het budget gestuurd naar devices conform hun bijdrage aan het resultaat.
Voordelen van de nieuwe bodaanpassingsmogelijkheden
SDIM ziet deze nieuwe mogelijkheid om te bieden op alle apparaten afzonderlijk als kans om de vindbaarheid van onze klanten verder te optimaliseren. SDIM zal de komende weken de mogelijkheden testen om campagnes op te starten die gericht zijn op mobiel zoekverkeer. Het overgrote deel van de zoekopdrachten wordt immers mobiel uitgevoerd en om die reden inventariseren wij de opties om middels bodaanpassingen van -100% op computers en tablets, campagnes te draaien op uitsluitend het mobiele netwerk.
Kortom: SDIM is blij dat het nu eindelijk mogelijk is om de biedingen op een tablet én een mobiele telefoon los van elkaar in te zetten!
Hulp van een specialist?
Reacties (0)