21 oktober 2011 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Google Ads en Analytics: Integratie, Rapportage en Koppeling Uitgelegd

5 minuten lezen
Link Google Ads en Analytics

Gebruik je ook regelmatig je Google Analytics account om jouw website bezoekers te analyseren? Maar zie je de resultaten van je Google Ads campagne niet terug in Google Analytics account? Geen zorgen! Naar grote waarschijnlijkheid zijn jouw accounts nog niet op de juiste manier gekoppeld. SDIM legt je uit hoe je er in een paar simpele stappen voor zorgt dat ook jouw Google Ads data zichtbaar worden in Analytics (en niet automatisch worden opgeteld bij je Google Organic verkeer!).

Bij Google zitten ze zeker niet stil wat betreft ontwikkelingen op het gebied van Google Analytics. Nu is niet elke ontwikkeling even groot en spannend als ‘GA4’, maar dat betekent niet dat deze kleine veranderingen geen aandacht verdienen. In het rijtje van kleine verbeteringen/aanpassingen behoort ook het koppelen van Google Ads met Google Analytics.

Heb je een Google Analytics account én een Google Ads account? Dan is het koppelen van beide accounts aan elkaar echt een no-brainer. Zodra je je Google Analytics account en jouw Google Ads account goed met elkaar hebt gekoppeld, zorg je ervoor dat het verkeer via de betaalde zoekresultaten correct wordt geregistreerd in het Google Analytics account. Een klik op een Ads advertentie wordt netjes opgeteld bij het ‘Google / cpc’ verkeer. Indien beide accounts niet (of niet correct) gekoppeld zijn aan elkaar, zie je waarschijnlijk geen ‘Google / cpc’ verkeer in jouw Google Analytics statistieken verschijnen. 

Waarschijnlijk heb jij je al afgevraagd waarom je ineens zo goed scoort in Google. Kortom, zorg er te allen tijde voor dat beide accounts op een correcte manier zijn gekoppeld aan elkaar. Op die manier wordt het Google Ads verkeer correct gemeten in jouw Google Analytics account en dan pas kun je echt bepalen hoe de betaalde bezoekers zich gedragen en converteren op de website.

  • Zorg er allereerst voor dat je met het e-mailadres van jouw Google-account toegang heeft tot zowel je Google Ads- als je Analytics-account
  • Meld je vervolgens aan bij je Google Analytics account via https://marketingplatform.google.com/about/analytics/ 
  • Selecteer het Google Analytics account dat je gekoppeld wilt hebben met een Google Ads account
  • Ga vervolgens binnen dat account naar het tabje ‘Beheerder’ en klik onder property op ‘Google Ads-links
  • In de volgende stap selecteer je het bijbehorende Google Ads account. Indien er meerdere Google Ads accounts verwant zijn aan het Google Analytics account, kun je er meerdere selecteren. Klik vervolgens op ‘Doorgaan’.
Google Ads koppeling maken
  • In de volgende stap geef je een titel op voor de gemaakte link met een naam die duidelijk is voor jezelf.
  • Selecteer in het drop-down menu vervolgens de weergaven (profielen) die je gekoppeld wilt hebben met het Google Ads account.
  • Controleer als laatste onder ‘Geavanceerde instellingen’ of de ‘autotagging’ functie is ingeschakeld. De ‘autotagging’ functie geeft elke Google Ads url een ’tag’ mee wat er vervolgens voor zorgt dat nog meer Google Ads gegevens worden meegestuurd naar het Google Analytics account. Denk hierbij aan de advertentiegroep naam, bestemmingsurl’s en plaatsing domeinen.
  • Klik vervolgens op ‘Accounts koppelen’ en je bent klaar!
Koppeling Google Ads en Google Analytics opslaan

Natuurlijk kunnen de web analytics experts van SDIM jou ook helpen bij de correcte koppeling tussen jouw Google Ads en Analytics data. Bij de opzet van jouw Google Ads campagne zorgen wij er standaard voor dat de koppeling helemaal in orde is. Niets is immers belangrijker dan om bij de optimalisatie van je Ads campagne gebruik te maken van data uit jouw Analytics account. Op die manier kun je meer resultaat uit je Google Ads campagne realiseren. Neem gerust contact op voor meer informatie of vrijblijvend advies!

Google Ads-bèta rapportages voor Google Analytics is een onderdeel van de integratie tussen Google Ads en Google Analytics. Dit stelt gebruikers in staat om campagnes en prestaties van Google Ads te analyseren via Google Analytics. 

Google voert regelmatig bèta-tests uit met nieuwe functies. De nieuwste versie hiervan kan dus variëren. Deze bèta’s bevatten specifieke nieuwe mogelijkheden, zoals verbeterde rapportages, nieuwe soorten conversietracking of betere gebruikerssegmentatie. 

Zo kun je in het rapport Google Ads dagdelen precies zien op welk tijdstip van de dag of welke dag van de week jouw Google Ads campagne het best presteert. Door de informatie uit deze rapportage te gebruiken bij de optimalisatie van jouw Google Ads campagne, kun je nog meer resultaat uit jouw advertenties halen.

Google Analytics biedt je bovendien een eenvoudige analyse van de bestemmingsurl’s van jouw Google Ads campagne: welke bestemmingsurl’s kun je nu het best inzetten voor een effectieve Google Ads campagne? Door de zoekwoorden uit de Google Ads campagne in Google Analytics te combineren met statistieken over de bestemmingsurl’s, kun je de beste combinaties vinden.

Maak je met jouw Google Ads campagne gebruik van het inhoudsnetwerk van Google? Met het Google Ads Plaatsingen rapport kun je de beste sites vinden om jouw Google Ads advertenties op te richten. Of juist sites vinden die je beter kunt uitsluiten voor adverteren.

Nu Google Ads kan worden geïntegreerd met Google Analytics, kunnen ook de clicks en kosten van de Google Ads campagne in Google Analytics worden geanalyseerd. Door de data te combineren met ingestelde doelen, e-commerce metingen en verkooptrechterweergaves, kan de Google Ads campagne nog intensiever worden geoptimaliseerd.

Overigens worden de Google Ads statistieken slechts één keer per dag geïntegreerd met Google Analytics, waardoor de data in Google Analytics niet altijd up-to-date zijn en soms enige tijd achterlopen. Door de combinatie met metrics uit Google Analytics zijn de nieuwe Google Ads rapportages echter een zeer grote toegevoegde waarde voor zowel Google Analytics als Google Ads.
SDIM maakt, bij het analyseren en optimaliseren van Google Ads campagnes gebruik van de statistieken uit Google Analytics. Wil je hulp bij de interpretatie van Google Analytics statistieken of heb je hulp nodig bij de koppeling van Google Ads en Google Analytics? Neem gerust contact op met de Google Analytics specialisten van SDIM.

Google Analytics Certified Partner

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *