10 december 2014

Google: ‘56 procent van alle banners op ons platform wordt niet gezien’

2 minuten lezen
Video en display

Het zal je vast niet zijn ontgaan dat Google afgelopen week een rapport heeft gepubliceerd waarin zij onder andere aangaven dat een zéér groot aandeel (56%) van de banners binnen de ‘display markt’ niet wordt gezien. Voor sommigen kwam dit misschien als een schok, maar dat mag het eigenlijk niet zijn. Het zijn namelijk geen nieuwe cijfers/bevindingen en Google is hier altijd heel transparant over geweest. Deze laatste bevindingen hebben ze zelfs mooi samengevat in een overzichtelijke infographic. Nieuw is het dus niet, wel zie ik de publicatie als een mooi startsignaal. We zeggen gedag tegen impressions. Viewability wordt de nieuwe standaard.

5 factors of viewability

Display advertising platforms
In het Google rapport worden alle display advertising platforms behandeld, inclusief Google en DoubleClick om op deze wijze meer inzicht te krijgen in viewability. Aanleiding hiervoor is dat door de komst van automated trading en realtime bidding de in- en verkoop van bannervertoningen tegenwoordig afgehandeld wordt door computers. Hierdoor is een bannervertoning voor de computer alleen niet gelijk aan een banner die daadwerkelijk door een mens wordt gezien. En worden bijvoorbeeld banners die onderaan de pagina staan, voor mensen niet zichtbaar. Maar ze worden wel als impression meegeteld. En dat kost adverteerders onnodig geld. Dit was voor Google mede aanleiding om zich meer te gaan richten op viewability.

Viewability in Nederland
Voor viewability hanteren wij in Nederland als definitie dat een banner zichtbaar is als minstens 50% van de pixels gedurende tenminste 1 seconde in beeld is geweest. Om dit zichtbaar te maken en te meten heeft Google een viewability measurement tool ontwikkeld. Deze tool is geïntegreerd in zowel de Google Display Network als DoubleClick. Adverteerders kunnen hiermee viewability monitoren en hun advertenties inkopen op basis van viewable impressie in plaats van getoonde impressies.

De belangrijkste bevindingen uit het Google rapport:

viewability google

Dag impressions. Welkom viewability!
Voor online marketeers mag het belang van viewability dan geen verrassing meer zijn, uitdagingen zijn er nog genoeg. Zo zijn er alleen al de grote verschillen in viewability tussen premium sites en networks and exchanges een discussie waard. Mocht jij vragen hebben over het rapport van Google, de infographic of heb je een vraag over viewability in het algemeen? Neem dan contact op met SDIM, wij nemen altijd de tijd om je vrijblijvend te adviseren.

Google Display Ads certified partner

Spreek een Google specialist

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *