In 2015 lanceerde Google het Gmail Ads campagnetype. Hiermee is het mogelijk om in de Google Ads interface een campagne op te zetten, waarmee advertenties in Gmail kunnen worden vertoond.
Google heeft recent aangekondigd dat dit campagnetype gaat verdwijnen per 1 juli 2021. Dit betekent dat er geen nieuwe Gmail campagnes meer kunnen worden gemaakt. Bestaande Gmail campagnes kunnen ook niet meer gewijzigd worden. Ook de Gmail advertenties die op dat moment live staan kunnen niet meer worden gewijzigd.
Dit betekent overigens niet dat er geen reclame meer op Gmail worden vertoond. Adverteerders kunnen namelijk met een Discovery-campagne alsnog op Gmail worden vertoond. Het Google Discovery campagnetype is eind mei 2020 gelanceerd en vertoond niet alleen advertenties in Gmail, maar ook op YouTube (de homepage en de “hierna-kijken”-feed) en Google Discover.
Dit betekent dus dat het niet mogelijk is om alleen op één specifieke plaatsing, in dit geval Gmail, te worden vertoond. Deze ontwikkeling past binnen de automation trend dat Google volgt, waarbij campagnes steeds verder worden geautomatiseerd en waarbij minder instellingen handmatig kunnen worden getweaked.
De universele app-promotiecampagne (UAC) en smart-display campagnes zijn voorbeelden van campagnetypes op display waarbij één campagnetype automatisch op meerdere Google-platformen (zoals: Search, YouTube, Display en de Google Play Store) kunnen worden vertoond, waarbij Google op basis van hun algoritmes en data zelf relevante doelgroepen identificeert en hierop gaat bieden.
Hoewel automatisering bij Google Discovery, UAC en smart-display campagnes een grote rol speelt zijn hier nog een aantal verschillen. De belangrijkste hiervan worden hieronder uitgelicht.
Google Discovery Campagnes
- Doel: merkoverweging stimuleren
- Targeting: doelgroepen en demografie
- Netwerk: Gmail, Google Discover, YouTube (homepage en de “hierna-kijken”-feed)
- Bieding: CPA/ Conversies maximaliseren
Universele App Promotie Campagnes
- Doel: stimuleren van een app-download/ in-appactie
- Targeting: automatisch
- Netwerk: Search, Display, Gmail, YouTube, Google Play Store
- Bieding: CPA (ROAS in bèta)
Smart Display Campagnes
- Doel: stimuleren van een actie
- Targeting: automatisch
- Netwerk: Display, Gmail, YouTube
- Bieding: CPA/ ROAS
Uiteraard is het nu nog mogelijk om een ‘gewone’ Display campagne te starten, waarbij de adverteerder meer mogelijkheden heeft om de instellingen en biedingen te tweaken en andere advertenties (zoals HTML-5) in te zetten voor in het Display netwerk.
Hulp nodig met adverteren?
Reacties (0)