19 maart 2025

Friends of Search 2025: de PPC Highlights

4 minuten lezen
Friends of Search 2025

Het jaarlijkse Friends of Search evenement is weer voorbij. SDIM was als medeorganisator en sponsor én als bezoeker aanwezig op een van de grootste evenementen gericht op SEO- en SEA-specialisten. Er waren een hoop inspirerende sessies met interessante praktijkvoorbeelden, maar er waren soms ook sessies die open deuren intrapten. Daarom deel ik graag de meest interessante sessies.

Fred’s extreme use cases of generative AI to make you a better marketer

De CEO van Optmyzr kwam weer met wat leuke statements, zoals ‘Landing Pages Are Dead’, ‘Keywords Are Dead’ en dat je huidige functie straks niet meer zal bestaan.

Je voelt het al aankomen: de rode draad van deze talk was AI. Fred deelde zijn visie over waar de markt naartoe gaat en hoe je daar als marketeer het beste op kunt inspelen. Hij claimt ook dat je het straks niet aflegt tegen een GPT, maar tegen een andere marketeer die AI beter weet te benutten. In dat statement kan ik mij goed vinden.

Een van de onderwerpen die hij aanhaalde, was hoe je op grote schaal landingpages kunt maken via AI. Door bijvoorbeeld structured data, een template en AI te combineren, kun je op veel grotere schaal landingspagina’s maken. Ook liet hij zien hoe je met AI zaken zoals nieuwsbrieven of samenvattingen van je e-mailinbox kunt maken.

Fred deelde ook een GPT die onder andere controleert op privacy, bekijkt welke data wordt opgeroepen en of er onnodige rechten worden verleend. Je kunt deze GPT testen via bit.ly/ad-script-safety-check.

What Most DTC Brands Get Wrong with Google Ads

Andrew heb ik al eerder gespot op Friends of Search. Hij is vaak recht voor z’n raap, en het is (stiekem) altijd wel vermakelijk als Google een beetje wordt gebasht. De rode draad van deze talk was vooral het verschil tussen Meta en Google Ads. Het is altijd goed om weer even bevestigd te krijgen wat de standaarden zijn wat betreft de do’s en don’ts binnen Meta- en Google Ads advertising. Op dat gebied was er naar mijn mening weinig vernieuwing.

Takeaways van zijn sessie, zoals ‘Try Custom Landing Pages’, ‘Focus on Profits’ en ‘Make year-over-year product analysis’, blijven zeker nuttig voor ieder bedrijf.

Building Smarter PPC Account Structures in 2025

Ik heb ze niet geteld, maar een gigantische hoeveelheid slides vlogen in een rap tempo voorbij. Deze spreker ging onder andere kort in op oude campagnestrategieën die al lange tijd niet meer werken. (SKAG, anyone?)

Google werd stevig onder vuur genomen, maar de kern van het verhaal blijft: Google’s doelstellingen zijn niet die van onze klanten. Dat is naar mijn mening altijd zo geweest, maar met de groei van AI en automatisering blijven een aantal zaken wel extra belangrijk:

  • Be brilliant at the basics: Zorg ervoor dat de intentie van de zoekopdracht perfect aansluit bij je advertenties.
  • Data = Optimization lever: Het bedrijf met de beste data wint (bijna) altijd.
  • Exclusions > Inclusions: Uitsluitingen worden belangrijker dan het specifiek toevoegen van keywords, vanwege de manier waarop Google zoekwoorden matcht. (Exact is al lange tijd geen ‘exact’ meer.)
  • Machines are here to stay: Machine learning zal niet verdwijnen, maar alleen maar een grotere rol gaan spelen. Dit heeft impact op de manier hoe we Google Ads accounts structureren, maar het is vooral belangrijk hoe we AI in ons voordeel kunnen gebruiken.

Growing Your Agency with AI Agents

Persoonlijk keek ik erg uit naar deze sessie van Mike Rhodes. Velen kennen hem van zijn Performance Max-scripts, maar deze keer ging hij dieper in op automatisering en AI (agents). Het interessante hieraan is dat er nog geen perfecte handleiding voor AI en AI Agents bestaat, maar dat er wel volop kansen zijn om hiermee slim om te gaan. De basis ligt vaak in het stellen van de juiste vragen. Wat kun je automatiseren, en wat heb je daarvoor nodig?

Wil je zelf een start maken? Mike deelde meerdere scripts, zoals zijn Script Challenge of zijn 4C Framework, waarmee je je eigen scripts kunt bouwen.

Uiteindelijk draait alles om het realiseren van de beste resultaten voor onze klanten. Waar ik heilig in geloof, is dat de huidige manier van werken in de toekomst weer compleet anders zal zijn. De vraag is alleen of dat over een jaar is of over vier jaar. Maar één ding is zeker: bij SDIM omarmen we de kansen die AI biedt om onze werkwijze te verbeteren, zodat we de beste resultaten blijven behalen voor onze klanten.

Ben je benieuwd naar de SEO-highlights van Friends of Search? Lees het hier.



Zoekmachine icon

Hulp met zoekmachinemarketing?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *