30 maart 2023

Friends of Search 2023, een terugblik op de highlights

5 minuten lezen
Friends of Search 2023

Friends of Search werd dit jaar voor de 10e keer georganiseerd! Het was te zien dat er dit voor deze mijlpaal veel aandacht besteed werd aan de organisatie van het internationale evenement. Alles was tot in de puntjes geregeld, inclusief een diner en afterparty. De line-up was veelbelovend met sprekers uit verschillende disciplines. Zoals altijd was het een programma gericht op SEO en op Advertising.

Ook dit jaar was SDIM weer van de partij. Als één van de hoofdsponsoren en medeorganisatoren is SDIM al 10 jaar betrokken bij dit evenement. Collega’s Stefan Rooijakkers en Bas van Poorten zitten al jaren in de organisatie van de DDMA, samen met de VIA die het evenement organiseert.

De dag begon met een introductie van moderator Reuben Milne. Reuben nam ons mee in 10 jaar Friends of Search en behandelde kort de topics van de presentaties die 10 jaar geleden gegeven werden. Goed om even uit te zoomen om te zien dat het fundament in de afgelopen 10 jaar niet heel veel veranderd is. Er werd toen namelijk al gesproken over het automatiseren en robotiseren van search campagnes. Iets dat nu met de opkomst van allerlei AI tools nog steeds actueel is. 

Onderstaand drie presentaties welke er voor ons tijdens Friends of Search ‘23 op de rest van de dag uitsprongen: 

De dag begon met een zeer interessante sessie van Frederick Valleys. De CEO van Optmyzr vertelde ons alle ins en outs over de toekomst van search advertising. Want dat er door de opkomst van ChatGPT veel gaat veranderen, dat staat vast! 

Een van de grote vragen is of search ads gaan verdwijnen door de opkomst van AI chatdiensten. Het simpele antwoord is nee. Het genereren van de juiste antwoorden door het taalmodel kost makkelijk gezegd denkkracht en dus energie. Diensten als Chat GPT, maar ook Microsoft die een eigen AI chatdienst heeft gelanceerd, zullen deze kosten in de verdere toekomst terug willen verdienen. 

AI heeft ook (nog) een een grote beperking. Op dit moment is AI altijd gericht op het oplossen van één probleem. Zo legde Frederick uit dat er in Silicon Valley af en toe 5 zelfsturende auto’s achter elkaar vast komen te staan achter een obstakel omdat deze enkel oplossingen hebben bedacht om vooruit te rijden. Achteruit rijden is een ander ‘probleem’ waarvan de oplossing niet door deze AI is ontwikkeld. Dit kan je doorvertalen naar de nieuwe AI zoekmachines, welke goed zijn in het voorspellen van het volgende woord, maar welke vaak nog niet goed zijn in calculatie.

Naast nieuwe advertentiemogelijkheden in de nabije toekomst is ChatGPT ook nu al waardevol voor SDIM bij de setup van search campagnes. Denk hierbij aan het vinden van nieuwe keywords, het classificeren van keywords en het bepalen van relevantie. Ook biedt ChatGPT ons inzicht in mogelijke custom segmenten. Door het gebruik van ChatGPT kan SDIM de dienstverlening verder optimaliseren en de kwaliteit verhogen. 

SDIM blijft veranderingen en nieuwe mogelijkheden rondom AI uiteraard op de voet volgen. 

friends of search 2023

Barry Adams, bekende spreker vanuit de Technische SEO en Publisher SEO wereld, bekeek de SEO trends vanuit een nieuw perspectief. In het thema van het 10jarig bestaan van Friends of Search, blikt Barry terug naar het verleden, het heden en keek hij vooruit naar de toekomst. 

“SEO is toch het toevoegen keywords en dan ranken?”. Dit soort opmerkingen hoor je nog veel. Dit verhaal klopt niet meer, zo laat ook Barry Adams zien in zijn presentatie. Organische vindbaarheid en daarmee organisch verkeer is allang niet meer vanzelfsprekend. 10 jaar geleden had je een overduidelijke zoekresultatenpagina (SERP): je had 3 of 4 advertenties, duidelijk gemarkeerd als betaalde campagnes, en daaronder tien organische resultaten. Je hoeft nu alleen maar naar de SERP te kijken op een transactionele zoekterm om te zien hoe de wereld van SEO is veranderd. Je legt het nu eerst af tegen shopping resultaten, advertentieresultaten, people also ask en soms ook nog een local pack, alvorens je de eerste organische resultaten te zien krijgt. Denk alleen al aan het verschil in CTR dat er is tussen een nummer één positie in 2013 en een nummer één positie in 2023. Gigantisch. Barry weet de vinger duidelijk op de gevoelige plek te leggen voor menig SEO specialist. SEO specialisten moeten meer dan ooit adaptief zijn.

Barry extrapoleert deze trend naar tien jaar in de toekomst. Hoe ziet de SEO wereld er dan uit als je ziet hoe snel AI geïntegreerd wordt in onze wereld en hoe de zoekmachine de bezoeker graag in de SERP houdt? Barry filosofeert wat ideeën aan het publiek, waarbij de meest indrukwekkende voorspelling toch wel is dat hij de kans acht dat websites in de toekomst misschien niet eens meer een eigen visuele voorkant hebben. Zullen websites echt alleen nog maar een database aan informatie zijn die zoekmachines voeden? Hoe ziet SEO er dan uit? Misschien loopt het allemaal niet zo hard, maar er is een duidelijke trend voelbaar. SEO-specialisten moeten zich steeds meer richten op het goed onsluitbaar maken van data, dat is een duidelijke trend.

Stof om over na te denken, maar dat het SEO-speelveld nog altijd verandert kunnen wij ook niet ontkennen.

friends of search 2023-2

Onder onze e-commerce klanten zien we vaak een doel-ROAS als doelstelling. Beth Quigley en Brendan Almack vertelde ons dat ROAS eigenlijk geen doelstelling is, maar enkel een indicator, zeker in een steeds meer concurrerende omgeving als Google Ads. Wanneer de concurrentie toeneemt en je strak op een ROAS-doelstelling blijft sturen beperk je het aantal conversies. Met een hogere concurrentie worden de klikprijzen duurder, wat effect heeft op het aantal conversies welke je binnen een ROAS-doelstelling kan behalen. Dit heeft uiteindelijk een negatief effect op de bottom line omzet. 

Belangrijkste boodschap in deze sessie was kritisch kijken naar de eigen doelstelling. Wil je als organisatie een x% omzetgroei YoY? Dan is de kans groot dat het ROAS doel wat je nastreeft absolute omzetgroei in de weg zit. Social Media adverteren levert in veel gevallen weinig direct te herleiden sales op, terwijl we op lange termijn wel business groei waarnemen. Je kunt er dan het beste voor kiezen om op korte termijn te sturen op een wat lossere ROAS-indicator om op lange termijn een gunstigere bottom line doelstelling na te streven. Beth en Brendan adviseren onderstaand framework aan te houden als het gaat om doelstellingen op korte en lange termijn:

doelstellingen

Heeft jouw organisatie een YoY groeidoelstelling, maar is er moeite om de korte en lange termijn doelstellingen met elkaar te verbinden? Onze specialisten bekijken samen met jou naar de beste methode om jouw groeidoelstelling te behalen. 

Content

meer informatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *