26 juli 2016 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Alles over Firebase Analytics

3 minuten lezen

Bij SDIM werken we niet alleen voor klanten met websites, maar ook voor klanten met hun eigen apps. Hierdoor hebben we regelmatig te maken met Firebase: het platform van Google dat wordt ingezet om apps te ondersteunen. In het kort is Firebase een app-ontwikkelingsprogramma van Google, waarmee het veel eenvoudiger wordt om jouw mobiele app te bouwen, verbeteren en te laten groeien. Dit zijn doorgaans zaken die meer aan de developmentkant liggen en niet direct bij SDIM. Waar we wél regelmatig mee werken, is de analytics-kant van Firebase, oftewel Firebase Analytics.

Zoals de naam al doet vermoeden, is Firebase Analytics een tool speciaal gemaakt voor apps die zijn gebouwd met Firebase. Firebase Analytics biedt real-time inzichten in data en de betrokkenheid van gebruikers in de app, met functies zoals crashrapportages en segmentatie op basis van gedrag. Het registreert standaard events zoals bijvoorbeeld:

  • Wanneer een app geüpdatet is
  • Een app verwijderd wordt
  • Betalingen in de app gebeuren
  • Voor het eerst iemand de app opent
  • Een notificatie geopend wordt
  • Een notificatie ontvangen wordt
  • Als een pagina gezien wordt
  • Als iemand een sessie start in de app

Een ander belangrijk onderdeel is hoe stabiel de app draait, of hij crashes heeft, en zo ja, in welke versie. Dit is cruciale informatie voor app-ontwikkelaars. Daarnaast is het mogelijk om te zien hoe vaak bepaalde gebruikers terugkomen en welke niet. Met die cohort-analyses kun je uitgebreid experimenteren en bijvoorbeeld A/B-testen uitvoeren.

Misschien dacht je toen je hierboven las over de analytics-kant van Firebase direct aan die andere analytics tool van Google: Google Analytics 4. Die twee hebben ook veel gemeen en zijn losstaande tools, maar ook weer niet. Proberen hieronder uit te leggen hoe dat zit.

  • Firebase Analytics is echt specifiek gemaakt voor alleen mobiele apps, terwijl Google Analytics 4 zowel is voor apps als websites. De hoofdfocus van GA4 is wel websites.
  • Firebase Analytics biedt real-time inzichten in data en betrokkenheid van gebruikers in de app, waaronder met name crashrapportages en segmentatie op basis van gedrag.
  • Google Analytics is breder gericht op analytics inclusief attributie tussen kanalen, hoe verschillende apparaten presteren, conversiepercentages in de customer journey, conversiewaardes en nog veel meer. Het is een stuk uitgebreider dan Firebase Analytics, wat zich echt meer focust op specifieke app statistieken en gebruikersgedrag.
  • Het datamodel van GA4 is flexibel en event-gebaseerd, terwijl Firebase iets beperkter is in welke events en parameters je kunt gebruiken.
  • Naast de standaard events kunnen er ook custom events naar Google Analytics gestuurd worden. Bij SDIM werken we met meerdere klanten aan de implementatie hiervan, en we kunnen je uiteraard helpen met het opstellen van een meetplan en de aansturing van de developers voor de voor jou belangrijke events. Denk bijvoorbeeld aan het tracken van specifieke conversies in de app of het toevoegen van extra meetpunten om te volgen waar iemand in de customer journey gebleven is.

Voorheen stonden Firebase Analytics en Google Analytics los van elkaar, maar dat is al enkele jaren niet meer het geval. Het is mogelijk om Firebase en Google Analytics te koppelen, zodat de appdata van Firebase ook beschikbaar is in Google Analytics 4. Sterker nog, GA4 wordt tegenwoordig meestal ingeladen via de Firebase SDK. Door beide tools te gebruiken, wordt Google Analytics 4 verrijkt en is het, met de juiste instellingen, mogelijk om een gebruiker te koppelen tussen jouw website en app.

Heb jij hulp nodig bij het maken of inzetten van jouw apptracking? Onze data specialisten helpen je graag. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. 

App tracking

Hulp met app tracking?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *