Facebook komt met een interessante update, Google en TikTok gaan mogelijk samenwerken
De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom deelt SDIM de belangrijkste veranderingen. In deze social update lees je meer over Instagram Reels Gifts, meerde persoonlijke profielen op Facebook, Snapchat+, de TikTok samenwerking met Google en nieuwe shoppingfunctie In-Stream video’s.
Instagram Reels Gifts uitbreiding naar andere regio’s
Om contentmakers te ondersteunen heeft Instagram in februari de Reels Gifts geïntroduceerde in de Verenigde Staten. Het is een manier om content creators te bedanken aan de hand van een sticker als cadeau te geven ter waarde van verschillende bedragen. Het ontvangen van cadeaus is een nieuwe manier van inkomsten voor de makers van reels video’s. Instagram heeft vervolgens aangekondigd het schenken van cadeaus de komende weken in meerdere landen uit te breiden, inclusief Nederland.
Hoe werken Gifts binnen Instagram?
Als gebruiker is het mogelijk om sterpunten te kopen en hiermee verschillende stickers aan contentmakers te schenken.
Om als contentmaker stickers te kunnen ontvangen zijn er enkele vereiste:
- Instagramaccount heeft minimaal 5.000 volgers nodig
- Een professioneel account
- Gekoppelde betalingsmethode inclusief verificatie
- De content creator moet minimaal 18 jaar of ouder zijn
Het toevoegen van de nieuwe functie is een manier om contentmakers te ondersteunen en belonen. Het ziet er ook naar uit dat Instagram graag wil inspelen op de huidige NPC-trend wat razend populair is op TikTok. Het is een trend waarbij contentmakers een personage spelen, waarbij ze verschillende uitspraken en bewegingen doen bij het ontvangen van Gifts.
Het ziet er naar uit dat Meta graag wil inspelen op de huidige NPC-trend op TikTok. Door stickers te introduceren in meerdere landen, is de kans groot dat het bedrijf kan profiteren van de huidige hype. Ook kunnen contentmakers aan de hand van stickers beloond worden.
Je kunt nu meerdere persoonlijke profielen hebben op Facebook
Na een lange tijd testen heeft Facebook besloten om een nieuwe functie te introduceren, waarbij het mogelijk wordt om meerdere persoonlijke profielen te maken. Deze langverwachte functie biedt gebruikers meer flexibiliteit en privacy op het platform. Let op: het maken van meerdere profielen wordt momenteel uitgerold en is nog niet in alle landen beschikbaar.
In het verleden was het hebben van meerdere Facebookprofielen tegen de beleidsregels van het platform. Het was zelfs mogelijk dat een hoofdaccount geschorst werd door gebruik te maken van meerdere accounts. Na veelvoudig testen heeft Facebook zijn beleid aangepast om aan de behoefte van gebruikers tegemoet te komen. Een aantal redenen waarom gebruikers meerdere persoonlijke profielen nodig hebben is:
- Privacy: We hebben hier allemaal mee te maken, bepaalde aspecten van je leven wil je gescheiden houden zoals: werk, vrienden, familie, hobby en community. Het is dus mogelijk om een apart profiel te hebben voor elke groep.
- Interesses: Als gebruiker kun je verschillende interesses hebben en dit wil je graag gescheiden houden. Als je bijvoorbeeld grote fan bent van voetbal, dan wil je het liefst vooral berichten over voetbal willen zien en niet andere interesse daaromheen. Door meerdere persoonlijke profielen te hebben kun je daarom interesses van elkaar scheiden.
- Experimenten: Bepaalde nieuwe functies van Facebook wil je testen zonder al te veel invloed te hebben op je hoofdaccount. Denk aan live gaan op Facebook zonder dat iemand van je werk of familie het zal zien.
- Plaatsen van content: Eventueel wil je bepaalde content delen met een community en het is niet relevant voor je vrienden of familie.
Hoe maak je meerdere persoonlijke profielen op Facebook?
- Log in op bestaande Facebookaccount
- Als je ingelogd bent, klik je vervolgens op de drie streepjes rechtsboven. Je krijgt vervolgens een menu te zien
- Scroll naar beneden en klik op Instellingen en privacy
- Selecteer “meer instellingen” en zoek naar meerder persoonlijke profielen
- Klik op een nieuw profiel toevoegen, vul nieuwe gegevens, profielfoto en details in
- Vervolgens kun je gemakkelijk van profielen switchen, zie voorbeeld hieronder
Bron: Facebook
Belangrijke punten:
- Vrienden en connecties moet je apart toevoegen per profiel.
- Notificaties worden niet gesynchroniseerd, dit betekent per profiel andere instellingen
- Alle richtlijnen gelden ook voor de nieuwe profielen
Het is een hele interessante toevoeging van Facebook en het helpt online activiteiten gescheiden te houden. Verwachting vanuit Meta is dat gebruikers hier gebruik van gaan maken.
De toekomst van TikTok In-Stream eCommerce
TikTok is aan het testen met een nieuwe In-Stream shoppingfunctie waarbij het mogelijk is om producten te ontdekken en kopen vanuit de app. De nieuwe functie zal worden toegevoegd aan de video’s van contentmakers en de kijkers hebben de mogelijkheid om geselecteerde producten rechtstreeks vanuit de video online te bestellen. De nieuwe test wordt als eerste in de Verenigde Staten gelanceerd en bij succes wordt het uitgebreid naar meerdere landen.
In het kort een kleine uitleg hoe dit werkt. In de video’s op TikTok wordt het mogelijk gemaakt om producten te taggen en weer te geven. De gebruiker kan vervolgens op deze producten klikken voor meer informatie, bekijken van de prijzen en aankopen verrichten vanuit het platform zelf.
De verwachting is dat bepaalde contentmakers en merken hierop zullen inspelen. Denk vooral aan lancering van een nieuw product of merk. Het product zal in het filmpje worden getagd en de gebruiker zal vervolgens direct het product kunnen kopen. De nieuwe shoppingfunctie heeft voor de verkoper en koper volgende voordelen:
- Direct verkoop van producten, de verkoper kan vanuit TikTok direct een product verkopen. Het heeft daarnaast ook voordelen voor de koper, aangezien je minder stappen hoeft uit te voeren om het product te kopen
- Zichtbaarheid van producten en merken. De producten kunnen in de feed van TikTok-gebruikers worden weergegeven, hiermee wordt de zichtbaarheid vergroot en de gebruiker kan ook nieuwe producten ontdekken.
- Betrokkenheid tussen verkoper en koper kan worden verbeterd. Het kopen van een product is eenvoudig en snel. Een gebruiker hoeft niet naar een browser te gaan om het product op te zoeken voor meer informatie.
- Het kan voor affiliate marketing een interessante manier zijn om producten aanbevelen, waarbij ze commissie kunnen krijgen per verkocht product.
- Inzichten in prestatie van In-Stream shops zodat bedrijven strategie kunnen aanpassen en verder verfijnen om meer omzet te generen.
De nieuwe ontwikkelingen kunnen een belangrijke stap zijn voor het platform op het gebied van e-commerce. TikTok heeft meer dan een miljard actieve gebruikers, de nieuwe functie kan voor retailers en merken een interessant platform worden. De nieuwe In-Stream shoppingfunctie wordt momenteel nog getest in Verenigde Staten, maar naar verwachting zal de nieuwe functie snel wereldwijd worden uitgerold.
Voor de Nederlandse retailers zal het even wachten worden, totdat de nieuwe functie ook in Nederland beschikbaar zal worden. Het is wel goed om alvast hierover na te denken en eventueel mee te nemen in de marketingstrategie.
TikTok een samenwerking met Google?
TikTok is aan het onderzoeken om eventueel samen te werken met Google om zoekverkeer te stimuleren.
Enkele maanden geleden hebben we een artikel geschreven over een opvallende populariteit van TikTok dat gebruikt wordt als een zoekmachine. In plaats van Google te gebruiken om uit te zoeken wat het beste restaurant is op een locatie, werd juist TikTok hiervoor ingezet. De gebruikers deelde eigen ervaring, maar ook top vijf restaurants bijvoorbeeld in Amsterdam. Door te bekijken van de korte filmpjes kreeg je als gebruiker meer het gevoel of het een goed restaurant is, wat voor sfeer heeft het restaurant, eten en prijs.
Een samenwerking tussen twee partijen zou voor beide bedrijven een positief effect hebben. De grootste voordeel voor TikTok is dat het platform eerder zou kunnen worden weergegeven binnen de Google-zoekopdrachten. Hiermee vergoot het platform aanwezigheid op het web en gebruikersbetrokkenheid.
Voor Google zou de samenwerking een bijdrage leveren aan het verrijken van zoekresultaten door TikTok video’s op te nemen. Dit zou een toegevoegde waarde zijn, door de relevante en interessante inhoud voor gebruikers weer te geven.
De samenwerking is zeer interessant voor TikTok, maar we denken dat het ook invloed kan hebben voor Google. Opsomming van voordelen voor TikTok en Google:
- Meer zichtbaarheid voor TikTok video’s aangezien deze kunnen worden weergegeven binnen de zoekresultaten van Google.
- Het kan voor nieuwe gebruikers zorgen, aangezien het platform meer verkeer vanuit Google zal krijgen.
- Het is ook een interessante update voor contentmakers op TikTok, aangezien ze groter exposure kunnen krijgen, meer views en eventueel ook meer volgers.
- Meer gebruikers betekent vaak meer mogelijkheden op het gebied van inkomstengeneratie uit advertenties en partnerschap.
- Zelf denken we dat het voor Google een manier kan worden om meer advertentie-inkomsten te genereren door een nieuw advertentieformaat te introduceren. Denk hierbij aan promoten van TikTok video’s binnen Google-zoekresultaten.
Het is nog niet zeker of de samenwerking door zal gaan. Het is in ieder geval interessant om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen. Het is daarom goed om zicht in te schrijven voor de maandelijkse social update om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen de social wereld.
hulp nodig bij social?
Reacties (0)