25 augustus 2022

Facebook Conversions API

2 minuten lezen
Facebook

Het is je vast niet ontgaan: De laatste tijd wordt er veelal gesproken over de cookieless era, het verdwijnen van de third party cookies en het verzamelen van first party cookies. Hierdoor liggen de retargeting mogelijkheden onder vuur. Veel adverteerders zijn nu al bezig met het zoeken naar alternatieven om jouw doelgroep nog steeds relevante advertenties te laten zien. 

Een oplossing voor dit probleem; de Facebook Conversions API.

De Facebook Conversions API is in het leven geroepen om een directe en betrouwbare verbinding te creëren tussen je marketinggegevens en de systemen die helpen jouw advertentietargeting te optimaliseren, de kosten per actie te verlagen en resultaten te meten op de manier hoe Facebook (Meta), dat kan gebruiken.

Deze marketinggegevens zijn afkomstig van jouw server, websiteplatform of CRM en helpen bij het optimaliseren, personaliseren en meten van de advertenties. Dit zorgt ervoor dat jouw advertenties getoond worden aan mensen die er waarschijnlijk geïnteresseerd in zijn.

facebook-conversion-api

Doordat de Conversion API via de server draait, is dit minder gevoelig voor laadfouten van browsers, connectiviteitsproblemen en AdBlockers. Dit houdt ook in dat Conversion API niet afhankelijk is van cookies, maar direct de informatie verstuurt vanuit jouw server. Hierdoor mag – legaal – meer informatie worden verzameld.

Via de Conversion API is het mogelijk om de gehele klantreis in kaart te brengen, dit betekent dat je een online website lead tot aan het afrekenen bij een kassa kunt doormeten.

Je zult minder tot geen fouten meer vinden in je rapportages, dit komt doordat de data één op één wordt doorgestuurd. Dit betekent dat er geen dubbele conversies meer gemeten worden binnen het advertentie account.

Deze twee kun je nog steeds in combinatie met elkaar gebruiken, wanneer de Facebook Pixel en de Conversion API dezelfde persoon meten, zal dit automatisch ontdubbelt worden.

Ondanks dat Conversion API geen gebruik maakt van cookies is het toch noodzakelijk om dit wel mee te nemen in de cookiestatement. Ik hoor je nu denken: Er werd toch geen gebruik gemaakt van cookies? Nee, dat klopt, maar omdat het versturen van gegevens direct vanuit de server gebeurt, valt dit onder overige technieken. Vanwege de onduidelijkheid die er heerst rondom de wetgeving en veelal tegenstrijdige berichten op het web wordt er vaak gesproken over een ‘grijs gebied’. 

Bij SDIM zijn wij geen juridisch adviseur, dus kijken voor extra juridische informatie bij de lady lawyer

Er zijn verschillende manieren en opties bij het instellen van de Conversions API. Uiteraard helpen wij je graag bij het configureren hiervan, neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Facebook logo

Spreek een Facebook expert

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *