Als wij bij SDIM praten over ‘exact match’ hebben wij het niet over Tinder, maar over Google Ads. Exact match is namelijk een zoektype voor zoekwoorden in Google Ads (exacte zoekwoorden in het Nederlands). Met ‘exact zoeken’ In Google Ads kan een advertentie worden vertoond aan gebruikers die exact het door jou gekozen exacte zoekwoorden gebruiken. Althans dit was vroeger zo. Al langer bekend was dat Google hierin een aantal uitzonderingen maakt. Deze uitzonderingen worden ‘sterk gelijkende varianten’ genoemd. Sinds 2012 worden deze sterk gelijkende varianten meegenomen in campagnes. Deze uitzonderingen zijn in de loop der jaren steeds verder uitgebreid:
- Spelfouten
- Enkel- of meervoudvormen
- Verbuigingen van de stam
- Afkortingen
- Diakritische tekens
- Woorden in een andere volgorde, maar met dezelfde betekenis
- Toevoeging of verwijdering van functiewoorden
Vanaf oktober 2018 valt hier nu ook onder:
- Nieuw: Varianten met dezelfde betekenis als uw zoekwoord
Toevoeging nieuwe uitzondering exacte zoekwoorden
Google heeft namelijk begin september een aankondiging gedaan. Vanaf oktober vallen ook synoniemen onder de ‘sterk gelijkende varianten’ van exacte zoekwoorden. Vanaf oktober 2018 geldt dit alleen voor Engelse woorden, andere talen volgen in de maanden daarna.
De zoekmachine geeft in de aankondiging van de aanpassing het volgende voorbeeld:
Dit betekent dat er minder controle is over de exacte zoekwoorden waar u op gevonden wordt. Impliciete woorden, parafrasen en zoektermen met dezelfde betekenis worden nu ook meegenomen. Wel handig dat Google met je meedenkt als je weet dat er vorig jaar op meer dan 150.000 unieke manieren werd gezocht naar deodorant. Er wordt dus een breder publiek gepakt bij gebruik van hetzelfde zoekwoord.
Wat betekent deze aanpassing voor adverteerders?
Google wordt dus nóg creatiever in het zoeken naar sterk gelijkende varianten voor het gebruikte zoekwoord. Zo exact is exact zoeken dus niet meer. Tot september 2014 was het nog mogelijk om sterk gelijkende varianten niet op te nemen in een campagne. Sinds 2014 is dit niet meer mogelijk. Deze aanpassing zorgt er voor dat er iets minder controle is over een campagne, maar dat is niet per se negatief. Integendeel, uit de eerste testen van Google zijn positieve resultaten gekomen. Adverteerders die voornamelijk exacte zoekwoorden gebruiken ontvangen gemiddeld 3% meer klikken en conversies.
Scherp blijven op zoektermen en uitsluitingswoorden
Deze ontwikkeling neemt niet weg dat we altijd scherp moeten blijven op gebruikte zoektermen. Zoektermen waar je niet op gevonden wilt worden kunnen altijd worden uitgesloten. Door zoektermen uit te sluiten, wordt voorkomen dat de zoekintentie niet relevant is. Achter elk gebruikt zoekwoord schuilt een bepaalde intentie. Deze zoekintentie wordt door ons altijd kritisch bekeken. De kans op relevante klikken en conversies wordt hiermee hoger. Meer informatie over uitsluiten van zoekwoorden is te vinden in ons helpcentrum.
Reacties (0)