28 januari 2015

Error 404 pagina maken en voorkomen

4 minuten lezen
Error

“Pagina niet gevonden” hoezo? En wat kan ik daar eigenlijk allemaal aan verbeteren”

Een error 404 (pagina niet gevonden) is een http response code die aangeeft dat de website server niet kon worden gevonden, of dat de server was geconfigureerd om het verzoek niet uit te voeren, terwijl de webbrowser wel in staat was te communiceren met de server. De “404 Not Found” error pagina is de meest voorkomende foutmelding voor bezoekers van het internet. Doorgaans zal een website hosting server de 404 error pagina genereren wanneer een bezoeker een gebroken of dode link volgt of wanneer een bezoeker een typefout maakt.

Standaard 404 error pagina
Standaard 404 error pagina

Website servers kunnen worden geconfigureerd om een aangepaste 404 error pagina weer te geven. Het mag duidelijk zijn dat je te allen tijde een error 404 moet trachten te voorkomen.  Een 404 error pagina ‘pagina niet gevonden’ verstoort altijd de gebruikerservaring en is slecht voor je organische rankings (SEO). Wanneer een bezoeker op een standaard 404 pagina terecht komt is de kans groot dat deze direct een pagina terug gaat. Altijd voorkomen lukt niet, dus moet je een goede pagina opzetten en daar zijn richtlijnen voor.

Om de verstoring van de gebruikerservaring te beperken is het belangrijk om de 404 error pagina te voorzien van minimaal:

  • dezelfde lay-out als de website
  • inclusief menu en link naar de homepage
  • een zoekfunctie
  • een duidelijke melding dat de pagina niet is gevonden

Een goede 404 pagina helpt een bezoeker alsnog de informatie te vinden die gezocht wordt en biedt andere nuttige inhoud waardoor de gebruiker de website door de 404 error niet onnodig snel zal verlaten, maar juist aangemoedigd wordt om je website verder te gaan verkennen. Andere tips voor een goede 404 pagina:

  • Maak geen gebruik van advertenties
  • Zorg voor een contactlink of een formulier om niet gevonden pagina’s te rapporteren
  • Vermeld duidelijk waarom de pagina niet is gevonden. Gebruik duidelijke taal, zodat ook niet-technische gebruikers het gemakkelijk kunnen begrijpen. De toon van het bericht mag enigszins verontschuldigend overkomen
  • Link naar de veel gestelde vragen of help pagina’s van de website en naar de homepage
  • Link deze page niet automatisch naar de homepage met een redirect(!)
  • Zorg voor een lijst met relevante links vergelijkbaar met wat werd gezocht of ingevoerd
  • Geef de error 404 pagina ook deze titel (meta title en H1)
  • Meet deze pagina ook in je webanalytics programma en check regelmatig of je vreemde stijging bezoeken aan deze pagina meet
  • Geef duidelijk aan waar een bezoeker het menu, de zoekfunctie en de homepage kan vinden, want misschien is de gebruiker niet bekend met je website

Het opmaken van een 404 error pagina gebeurd op dezelfde manier als het opmaken van elke andere webpagina. De foutmeldingspagina kan bestaan uit alle mogelijke extensies die geschikt zijn voor op het web, zoals .php, .html, .htm en .asp. Upload het bestand na het opslaan naar een locatie naar keuze op je webserver. Nu dient in een .htaccess bestand in de root van de server een regel toegevoegd te worden, waarmee verwezen wordt naar de locatie van de zelf opgemaakte 404 foutmelding.

Voorbeeld code .htaccess bestand:

“ErrorDocument 404 /eventuelemap/paginanaam.php”

Wanneer de code juist gebruikt wordt, vertel je aan bezoekers en zoekmachines dat de http response van de pagina “404 not found” is.

Met de webmasterhulpprogramma’s van Google kun je gebruikers automatisch voorzien van relevante alternatieven binnen de website en een zoekfunctie.

404 pagina

Wanneer je bekend bent met CSS, kun je gemakkelijk de lay-out van Google’s 404-widget aanpassen. Wanneer je bijvoorbeeld over een eigen zoekfunctie beschikt binnen je website is het een goede keuze om alleen de relevante alternatieven op de 404 error pagina te tonen.

Wanneer een bezoeker op een 404 pagina belandt, kan dit nooit de bedoeling zijn. Vanzelfsprekend geldt hiervoor ook dat genezen beter is dan voorkomen. Mocht het om welke reden dan ook niet voorkomen zijn dat een bezoeker een 404 foutmelding te zien krijgt, is het belangrijk dat dit gemeten wordt. Je kunt via de log files van de web server bekijken bij welke pagina’s een 404 http status voorkomt, maar er zijn ook andere (gebruiksvriendelijke) manieren om dit te meten.

Zorg ervoor dat je in Google Analytics bijhoudt op welke niet gevonden pagina’s bezoekers terecht komen. Je kunt dit doen door gebruik te maken van event tracking via de Google Tag Manager of eenvoudig in Analytics door het titel element van de error pagina te voorzien van een unieke waarde, zoals “404 pagina niet gevonden”. Wanneer er voor de eerste optie gekozen wordt om bij te houden wanneer bezoekers van je website 404 error pagina’s te zien krijgen, is het een goed idee om in Google Analytics custom alerts in te stellen. Hierdoor ontvang je automatisch e-mails wanneer er meer 404 pagina’s worden weergegeven dan de waarde die je hebt ingesteld.

Bij SDIM hebben wij een enorme hoeveelheid verschillende 404 error pagina’s voorbij zien komen. Hieronder de meest gemaakte fouten:

  • Eén van de meest gemaakt fouten die wij tegenkomen is dat een 404 error pagina geen 404 status retourneert. Als op een pagina een 404-bericht zoals “Bestand niet gevonden” wordt weergegeven, betekent dit niet dat deze pagina door zoekmachines gezien wordt als een 404 pagina. Volg deze link om onze handige http status tool te gebruiken en te bekijken of je error pagina’s wel de juiste status retourneren
  • Het komt vaak voor dat op de 404 error pagina geen Analytics code is toegevoegd om bezoekers te meten
  • Op de 404 error pagina staat vaak geen duidelijke foutmelding zoals: “Bestand niet gevonden”, waardoor het voor de bezoeker onduidelijk is dat de pagina niet (meer) bestaat
  • De error 404 pagina bevat een redirect naar de homepage
Zoekmachine

Heb je nog vragen of hulp nodig?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *