5 december 2018

Emerce Performance – De Belangrijkste Take Aways

3 minuten lezen
E-commerce

Onlangs was SDIM aanwezig bij het Emerce Performance Event, waar meerdere sprekers hun mening en ervaring deelden over Performance Marketing. In dit artikel delen wij een aantal take aways die je kunt gebruiken bij het versterken van jouw Online Marketing Strategie.

emerce performance event 2018

Vergeet return on ad spend (ROAS) en focus op profit on ad spend (POAS), aldus Wehkamp. Kijk verder dan de direct opbrengst. Wat levert een een product, een bestelling of een klant écht op? Variabelen als marges, retourpercentages of herhaalaankopen zijn minstens zo belangrijk om mee te nemen in de optimalisatie van jouw online advertising. Zorg bijvoorbeeld dat koopjesjagers worden geïdentificeerd en mijdt gebruikers met ongewenst gedrag. Een klant die gemiddeld 80% van zijn of haar aankopen retourneert en altijd voor de aanbiedingen met lage marges gaat, is minder waard dan een trouwe klant die regelmatig de nieuwste producten aanschaft. Dit zijn belangrijke variabelen om biedingen op af te stellen. Belangrijk is daarbij natuurlijk wel dat de techniek en tijd in huis is om deze data te verzamelen en in te zetten. Benieuwd of dit voor jouw bedrijf mogelijk is? We denken graag mee.

Gebruik productdata in om gerichter te adverteren en het optimale uit jouw feedmarketing te halen. Data die je hierbij kan helpen is bijvoorbeeld:

  • beschikbaarheid
  • stockcoverage
  • retourpercentage
  • reviews
  • product conversie
  • marge

Beschikbaarheid wordt vaak al standaard gebruikt, maar ook stockcoverage kan bijvoorbeeld extra helpen bij de mate van adverteren voor jouw product. Is een product nog maar één keer beschikbaar, en alleen in XXL? Dan is de kans groter dat je een gebruiker teleurstelt na het klikken op jouw advertentie en kun je wellicht beter niet 100% op dit product adverteren. Wordt een product vaak teruggestuurd en is de marge daarmee nihil? Ook dat kan een reden zijn om een bepaald product minder te adverteren. Heeft een product juist hoge marges, is het ruim beschikbaar en wordt het bijna nooit teruggestuurd? Dan kan het interessant zijn om de biedingen juist te verhogen voor dat product. Zorg dus dat je alle beschikbare data meeneemt bij het vormgeven van jouw e-commerce strategie.

We schreven eerder al een blog over het inzetten van een Google CSS, en ook tijdens Emerce Performance kwam dit onderwerp weer naar voren. Het gebruik van Google CSS is niet een overweging in termen van winstgevendheid, maar een noodzaak. Toch zijn hier ook nog enkele onzekerheden en overwegingen die in acht dienen te worden genomen voordat je overstapt. Zorg dus dat je goed op de hoogte bent voordat je een keuze maakt.

Welk verhaal wil je vertellen met jouw organisatie? Hoe ga je dit communiceren? Zelfs wanneer je één boodschap wil delen, vraagt ieder kanaal om een eigen benadering. Belangrijk is om hier goed over na te denken, want zoals benoemd tijdens het event: “There is no such thing as a captive audience”. Men consumeert continu content. Dit gebeurt veel en snel. Op desktop nemen we 2,5 seconden de tijd om content te consumeren, op de mobiele telefoon is dit zelfs maar 1,7 seconden. Een belangrijke take away van het Emerce event is daarmee dat relevante content key is en contentmarketing in toenemende mate belangrijk.

Waar vaak geroepen wordt dat Machine Learning de toekomst is, heeft men waarschijnlijk gelijk: het is de toekomst. Lang nog niet altijd kunnen machines het op dit moment al winnen van de mens. Wees dus kritisch voordat je jouw online marketingactiviteiten volledig in de handen van een machine legt. Zo vertelde bol.com bij het Emerce event over een case waarbij zij hun eigen activiteiten testten naast eenzelfde campagne gebaseerd op Machine Learning.  Een goede test, want de tweede campagne won het (nog) niet van de eerste. Hoewel we dus vaak positieve resultaten van Machine Learning zien, is het belangrijk om deze resultaten te blijven controleren.

Wil je naar aanleiding van een of meerdere van bovenstaande punten zelf aan de slag met jouw Online Marketing Strategie, maar weet je niet waar te beginnen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Content

hulp nodig met Digital marketing?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *