9 juni 2023

Emerce Marketing Live 2023 – Speel in op de huidige content trends

4 minuten lezen
SDIM aanwezig bij Emerce Marketing Live

Content marketing is continu in beweging. Blogs, artikelen, social media posts, video’s, podcasts, nieuwsbrieven, infographics… Tegenwoordig zijn er veel verschillende soorten content. Elk met zijn eigen trends en ontwikkelingen. Denk alleen al aan de duizenden verschillende trends die dagelijks op TikTok verschijnen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de ontwikkeling van AI. Die een enorme invloed op het huidige content landschap heeft. Tijdens het Emerce event heb ik meerdere talks bijgewoond over content. In dit blog neem ik jullie mee in mijn belangrijkste inzichten.

Ik begon mijn dag met een presentatie van speelgoedfanaat Mark Buissink. Met zijn video’s op zijn kanaal ‘Family Toys Collector’ bereikt hij dagelijks duizenden kinderen die kijken naar zijn speelgoed unboxing-video’s. Unboxing video’s: een niet-meer-weg-te-denken trend in het contentlandschap. Muziekvideo’s blijven qua populariteit op één staan, maar worden op de voet gevolgd door productvideo’s (#2) en reviewvideo’s (#3). Want zeg nou zelf, je oriënteert je toch vaak door middel van een video om de keuze te maken of de nieuwe iPhone nu toch écht heel anders is dan de vorige versie. 

TikTok, Reels en YouTube shorts zijn nog steeds booming. Het dagelijkse social gebruik blijft dan ook nog steeds groeien. Het is dus interessant om te weten: hoe maak je nu een goede video? Volgens Buissink heb je een goede video als deze voldoet aan de 7 gouden regels:

  1. Entertain of geef informatie: Geef je kijker leuke en interessante informatie, maar maak niet té veel reclame over het product.
  2. Denk vanuit de klant: Welke informatie zou de klant willen hebben na het kijken van jouw video?
  3. Maak het authentiek en persoonlijk: Geef je merk een gezicht, maar denk goed na over wie hiervoor geschikt is. Kies je een bekende influencer of houd je het bij je eigen personeel? Als je eenmaal een gezicht hebt, is het lastig deze te veranderen.
  4. Distribueer je video’s op verschillende kanalen: Een video maak je niet in 5 minuten. Hergebruik je video’s op verschillende kanalen, maar pas ze aan naar het doel van dat kanaal. 
  5. Begin je video sterk: In de eerste 3 seconden, moet het voor de kijker gelijk duidelijk zijn waar de video over gaat. Is dit niet het geval? Dan is de kans groot dat ze door scrollen.
  6. Zorg voor een goede productiekwaliteit: Een goede camera, subtiele achtergrondmuziek en een goede audiokwaliteit zijn essentieel voor een goede video.
  7. Lees en reply je comments: Neem de tijd om je comments te lezen en reageer hierop. In de comments kun je extra offline informatie geven over je product. Hiermee verrijk je kosteloos je video.
Content

Hulp met contentstrategie of creatie?

Contact

Een andere talk die mij is bijgebleven, is de Content Marketing Revolutie die werd gegeven door Leanne Hermans en Irene Eijs. Deze talk begon met de interessante quote dat ‘AI beter de Nederlandse taal kan interpreteren dan de meeste mensen die volgend jaar gaan studeren’. Die zet je wel even aan het denken. 

Volgens Eijs zijn er op dit moment drie belangrijke revoluties binnen het contentlandschap gaande: 

  1. Zero click gaat snel toenemen door taalmodellen in search
  2. Privacy wetgeving ziet platforms als third-party
  3. AI personaliseert en zorgt voor supersnelle content

Het is belangrijk om nú in te spelen op deze ontwikkelingen. Hoe je dat doet? Nou, zo:

  • Geef ruimte aan creativiteit. Door het wantrouwen tegen AI is er een beweging gaande die streeft naar apartheid.
  • Heb lef. Durf content te plaatsen die op het randje ligt. Of er net overheen gaat.
  • Omarm AI, haal eruit wat voor jou handig is en laat het vóór je werken.
  • Doe geen concessies op je content. Durf de randjes op te zoeken.
  • Wees nieuwsgierig naar wat je doelgroep wilt.
  • Wees echt en transparant.
  • Claim je expertise en autoriteit.
  • Betrek je community bij je content.
  • Geef je merk een persoonlijkheid (die had ik in de talk van Buissink ook al gehoord, dubbel belangrijk dus!).
  • Beloon loyaliteit, geef trouwe klanten aandacht en luister naar ze
  • Heb lol en lef, dit straalt je merk uit

Ben jij ook naar het event geweest? Grote kans dat je onze stand hebt gespot in de Beurs van Berlage. Het was een dag vol boeiende presentaties over de nieuwste trends en ontwikkelingen op online marketing gebied. Daar mocht een van onze eigen cases natuurlijk niet bij ontbreken! Mijn collega en data-specialist Jesse Wieleman sprak samen met Aron van Urban Iki over hoe je blijft groeien in een competitieve markt, zonder de prijzen te verlagen. Wil je de slides terugzien of een uitgebreidere uitleg over deze case krijgen? Neem dan gerust contact op!

SDIM aanwezig bij Emerce Marketing Live
SDIM aanwezig bij Emerce Marketing Live

Wil je weten wat er voor kansen liggen voor jouw bedrijf op het gebied van content? Of heb je hulp nodig bij het uitvoeren hiervan? Onze Content Marketeers helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *