Op donderdag 23 juni bezochten wij de Email Marketing Automation Summit (EMAS), georganiseerd door de DDMA. Omdat dit evenement twee jaar niet heeft kunnen plaatsvinden, keken wij er enorm naar uit. Een dag vol met interessante sprekers en cases. Wij hebben de key take aways voor je op een rijtje gezet.
Maslow’s Hierarchy of (Email Subscriber) needs
April Mullen trapte het event af met een stukje theorie, de piramide van Maslow. Dit model is een schematische weergave van menselijke behoeften, waarin eerst de belangrijkste behoeften moeten worden vervuld, voordat minder belangrijke behoeften aan de beurt zijn. April liet door middel van sprekende voorbeelden zien dat e-mailmarketeers erg goed zijn in het inspelen op de behoeften in het midden van de piramide, zoals Esteem en Love And Belonging, maar dat ze meer moeite hebben om mensen aan de onder- en bovenkant (Physiological Needs, Safety Needs en Self-actualisation) te bedienen. Het is dus goed om als marketeer te bedenken op welk punt in de piramide van Maslow je klant zich bevindt!
How to get the most out of the welcome journey
Na een korte break hebben wij geluisterd naar Fernando Rubino Pereira van Canyon. De titel zegt het al: hoe haal je het meest uit je welcome / onboarding journey? Een eerste indruk maak je immers maar een keer. Hij sloot zijn presentatie af met 10 take aways:
- Define your goals
- Think full customer experience
- Follow email best practices
- Time is crucial
- Thank, welcome and be human
- Be transparant and deliver it
- Discount or not (long and short term goals)
- CTAs – shop, read, download
- Ask preference, or implicit interactions
- Think about the frequency
Privacy First maatregelen: Apple’s Mail Privacy Protection
Roman van der Leij sprak over het effect van de recente ontwikkelingen rondom Apple’s Mail Privacy Protection op e-mailmarketing met een zijstap naar de juridische duiding. Een onderwerp dat veel e-mailmarketeers bezighoudt. Hij sloot af met een aantal handige praktische tips over hoe je het best met deze ontwikkeling kunt omgaan:
- Breng in kaart hoeveel Apple Mail gebruikers jij bereikt
- Kies een alternatieve strategie: click-trough rates
- Kom je hier niet uit? Zoek contact met je ESP
- Denk aan het ethische aspect: meer privacy first maatregelen zijn te verwachten
Creating an interactive email experience for the first time
Jay Oram van Action Rocket ging dieper in op het gebruik van interactiviteit in e-mails. Dit zijn acties die iets laten gebeuren in een e-mail, zonder dat je de mailomgeving verlaat. Denk aan een knop die van kleur verandert, een uitklapmenu of zelfs game-achtige elementen. Belangrijk bij het gebruik van interactiviteit is volgens Jay te bedenken of het echt iets toevoegt, en of je het juiste publiek ervoor hebt. Niet alle e-mail clients ondersteunen namelijk (alle) interactieve elementen. Een goede tip is daarom om goed te kijken welke e-mail clients jouw contacten het meest gebruiken. Jay sloot zijn presentatie af met een stukje live coding van interactieve elementen.
Convert and creat loyalty through engaging lifecycle journeys
’s Middags vertelde Ornella Gallo hoe WeTransfer e-mail inzet. Ornella en haar team hebben het afgelopen jaar vol ingezet op het automatiseren en personaliseren van hun e-mails. Dit heeft geleid tot meer loyale klanten en een spectaculaire groei in omzet. Waar WeTransfer tot voor kort slechts een paar gegevens van klanten gebruikte (bijvoorbeeld e-mailadres, naam, geboortedatum) verzamelt het per klant nu meer dan 100 metrics (!) om mails op maat te kunnen versturen. Belangrijk om in gedachte te houden is dat je voor dit soort projecten wel een dedicated team nodig hebt, inclusief developers, ontwerpers, copywriters en data scientists.
The Secret of Persuasive Copywriting
Na verschillende keynotes over techniek en theorie richtte Christ Coolen zich op “de meest onderschatte marketing skill van 2022”: copywriting. Hij liet zien dat veel van de beslissingen die wij als mensen nemen irrationeel zijn, maar dat deze irrationele beslissingen wel degelijk voorspelbaar zijn. Een beetje inzicht in de menselijke psychologie kan je dus helpen om mensen makkelijker te overtuigen. Christ presenteerde een Psychology Cheatsheet, dat je als copywriter helpt in te spelen op een aantal voorspelbare shortcuts. Neem bijvoorbeeld het Barnum effect, wat inhoudt dat mensen statements snel persoonlijk opvatten – zelfs als deze heel algemeen zijn. Maak hier als copywriter dus gebruik van door je lezers een vraag te stellen of een herkenbare stelling voor te leggen!
Design trends & Other Trendy Stuff in Email This Year
De dag werd afgesloten door Mike Nelson van Really Good Emails, een online database met duizenden e-mails. Mike bekijkt tientallen mails per dag, en distilleerde hieruit de belangrijkste trends op designgebied: van het veelvuldige gebruik van bogen en illustraties tot kleurverloop en pastelkleuren. Meer weten? Bekijk Mikes volledige presentatie over design trends en andere trendy dingen.
Hulp met e-mailmarketing?
Reacties (0)