30 september 2022

E-commerce update september 2022

2 minuten lezen
Shopping e-commerce marketplaces icon

Europese mode-industrie groeit de aankomende jaren met 50%, Nederlandse e-commerce markt groeit t.o.v. 2021 en Klarna en Shopify breiden diensten uit met mobiele app.

Cross-Border Commerce Europe verwacht dat de omzet uit Europese online mode-industrie de komende jaren met 50% zal groeien. Daarnaast groeit de Nederlandse e-commerce markt in het eerste halfjaar, maar laat de verkoop van fysieke producten een daling zien. Tenslotte spelen Klarna en Shopify in op de e-commerce markt door mobiele apps te ontwikkelen.

Het netwerk- en kennisplatform Cross-Border Commerce Europe dat de omzet uit Europese online mode industrie in 2025 € 175 miljard bedraagt. Met deze stijging van 50% ten opzichte van 2021 zal de Europese mode-industrie 33% van het totale mode marktaandeel innemen.

Ondanks de impact van prijsstijgingen wordt verwacht dat de groei van de modeindustrie doorzet, omdat tijdens de pandemie het winkelgedrag is veranderd. Daarnaast voldoet de online winkelervaring steeds meer aan de verwachtingen van de consument en dragen nieuwe technieken, zoals virtueel winkelen, bij aan de verwachte groei.

Momenteel heeft Zalando (11,7%) het grootste online marktaandeel, gevolgd door Amazon (7,6%) en Inditex (6,2%). De laatste besaat uit verschillende merken, zoals Zara, Bershka en Pull & Bear.

In de eerste 6 maanden werd door online webshops € 16,1 miljard euro omgezet. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van vorig jaar. Het is interessant om te zien dat deze groei met name te danken is aan de aanschaf van diensten. Denk daarbij aan tickets voor evenementen, vakanties en attractieparken. Uiteraard zit hier een duidelijke correlatie met de opheffing van de coronamaatregelen.

De aanschaf van fysieke producten daalde juist met 14%, doordat men weer naar de winkel konden om hun producten aan te schaffen. Tegelijkertijd worden er nog steeds meer besteed aan fysieke producten dan voor corona zijn intrede deed. Zo blijkt uit de cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor.

Tenslotte wordt een derde van de aankopen via een smartphone gedaan en wordt 70% van de transacties met iDeal gedaan.

groei nl ecommerce markt

Klarna gaat binnenkort starten met de internationale uitrol van een aantal nieuwe features in hun app. Zij bouwen een bestemming om te kunnen shoppen, betalen en financiën te beheren. 

De app krijgt onder andere de mogelijkheden om producten en prijzen te vergelijken, prijsdalingen te monitoren, productsuggesties in te zien en orders te beheren. Om deze features te kunnen bouwen heeft Klarna Pricerunner en Stocard opgekocht.

Bron: Emerce

Ook Shopify breidt in samenwerking met Marktplaats uit met een nieuwe app. Nederlandse Shopify-verkopers kunnen vanaf met de gratis Marktplaats Pro-app hun producten op Marktplaats aanbieden. Hiermee is de volgende stap voor Shopify gezet om hun omnichannel strategie vervolg te geven.

Ook lanceerde Shopify een app waarmee Shopify-verkopers hun producten makkelijker kunnen verkopen. Met de tool Shopify Translate & Adapt worden onder andere productbeschrijvingen accuraat vertaald.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *