15 september 2021

E-commerce update oktober 2021

3 minuten lezen
E-commerce

De e-commerce wereld groeit hard en is continu in verandering. SDIM zet maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje. In deze update lees je meer over de bereidheid van Nederlanders tot het betalen van verzendkosten, Nederland groeit wereldwijd het hardst in e-commerce en Amazon die belooft te stoppen met het vernietigen van retourzendingen.

Het verzendplatform Sendcloud heeft met haar e-commerce Delivery Compass onderzoek gedaan onder ruim 8.000 Europese consumenten. Daaruit kwam onder andere naar voren dat Nederlanders van alle Europeanen het minst bereid zijn om te betalen voor verzending van producten. Op een bestelling van €15 willen Nederlanders maximaal €3,40 aan verzendkosten betalen. Ook bij grotere bestellingen blijken Nederlanders het minst te willen betalen; bij €50 is €4,10 het maximum en bij producten van €150 is dat €5,20. Terwijl dat in andere landen op respectievelijk €4,80 en €6,20 ligt. Verder vinden Nederlanders de snelheid van verzending ook belangrijk. Voor 44% van de ondervraagden kan dit een reden zijn om niet bij een bepaalde webshop te bestellen.

Benieuwd naar meer inzichten? Het volledige Ecommerce Delivery Compass is te downloaden op de website van Sendcloud.

In augustus introduceerde Amazon een plan om het vernietigen van retourzendingen en onverkochte voorraad tegen te gaan. Dit na kritiek die Amazon kreeg na een onderzoek van ITV, waaruit bleek dat alleen al op één locatie in Schotland per week 100.000 producten werden vernietigd. Naast eigen voorraad heeft Amazon voorraad liggen van vele verkooppartners. Als die voorraad te lang blijft liggen, kan het op een gegeven moment voordeliger zijn om deze te vernietigen dan opgeslagen te laten liggen. Hier werd uiteraard kritisch op gereageerd en Amazon gaat hier nu aan werken. De techgigant wil dit doen door verkopers de mogelijkheid te geven om retour gestuurde producten opnieuw ter verkoop aan te bieden. Daarnaast wil Amazon verkopende partners in contact brengen met opkopers van gebruikte producten. Een ontwikkeling die volledig past in de circulaire ontwikkelingen anno 2021.

Eind augustus kondigde Instagram aan dat ze wereldwijd advertenties introduceren in het Instagram Shop-tabje. Na dit lange tijd in de Verenigde Staten getest te hebben, is besloten dit verder uit te rollen naar landen die toegang hebben tot Instagram Shop, waaronder Nederland. Als consumenten op deze advertentie klikken, komen ze op een uitgebreide productinformatiepagina waar men meer informatie vindt, andere producten van dit merk kan zien of het product kan delen of toevoegen aan een wensenlijstje.

instagram ads voorbeeld

De Q2 Shopping index van CRM-platform Salesforce laat zien dat Nederland de hardst groeiende e-commerce markt ter wereld heeft, met een year-over-year groei van 28% over het tweede kwartaal. Dit terwijl de wereldwijde groei ‘slechts’ 3% bedroeg. Verder is het interessant om te vermelden dat de conversieratio van webshops nergens zo hoog ligt als in Nederland. Met een gemiddelde conversieratio van 3,5% laten we landen als Canada (3,1%), het Verenigd Koninkrijk (2,8%) en de Verenigde Staten (2,5%) ruimschoots achter ons.

conversieratio grafiek

Voor wie geïnteresseerd is in meer van deze cijfers, is het aan te raden om het rapport van Salesforce door te nemen. Zaken als gemiddelde orderwaarde, gemiddelde uitgaven per consument en het uitstappercentage van winkelwagentjes zijn allemaal enorm verbeterd voor de Nederlandse markt. Het rapport maakt het mogelijk om gemakkelijk vergelijkingen te maken met andere landen. Zeker de moeite waard dus!

We sluiten af met nog een duurzaam nieuwtje. bol.com is als eerste ter wereld begonnen met een nieuwe multi-inpakmachine. Daarmee kan bol.com ieder pakketje scannen op grootte en daar een op maat gemaakte verpakking voor maken. Op die manier is er minder karton per pakketje nodig. Een ander voordeel is dat de ruimte per vervoersbusje beter benut kan worden. bol.com begint nu met één machine, maar wil dit binnen enkele jaren uitbreiden naar tien machines.

E-commerce

E-commerce advies nodig?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *