De afgelopen maand zijn er zowel op globaal als landelijk niveau allerlei publicaties verschenen die de groei van de E-commerce markt bevestigen. Uiteraard is de coronacrisis hier de belangrijkste oorzaak voor. ING verwacht zelfs dat het aantal webshops in Nederland dit jaar voor het eerst groter zal zijn dan het aantal fysieke winkels. Al het overige nieuws lees je uiteraard in deze update.
E-commerce markt 4,2 biljoen dollar waard in 2020
Volgens onderzoek van Digital Commerce 360 is de globale E-commerce markt in 2020 gegroeid met 24,1% naar een total van 4,2 biljoen dollar. Ondanks een tegenvallende groei vanuit China heeft de coronapandemie en, mede daardoor, de groei van de Amerikaanse markt de groei in het afgelopen jaar in een stroomversnelling gebracht.
Ook de Nederlandse markt is flink gegroeid in 2020
Waar we hierboven al spraken over de groei van de wereldwijde E-commerce markt, heeft ook de Nederlandse markt een grote groei doorgemaakt. De totale online uitgaven zouden in 2020 maar liefst 26,6 miljard euro geweest zijn. Waarvoor 20 miljard euro aan producten is uitgegeven en 6,6 miljard euro aan diensten.
De populairste producten tijdens 2020 kwamen uit de categorieën Home & Living, DIY/Garden & Sport en recreatie. Weinig verrassend als we de groei van (online) bouwmarkten en tuincentra de afgelopen maanden zien. En ook thuis sporten heeft natuurlijk een vlucht genomen sinds de eerste lockdown vorig jaar.
Meer lezen over de groei van de Nederlandse E-commerce markt? Lees dan voor de volledige update van Adformatie.
Scherpere regels voor internationale handel door EU
Lange tijd konden Chinese bedrijven zoals AliExpress profiteren van belastingvrije verkoop aan landen binnen de Europese Unie. Belangrijkste wijziging die per 1 juli ingaat is het verdwijnen van de vrijstellingsgrens van 22 euro voor directe invoer. Hierdoor zal op alle pakketten 19 procent importbelasting betaald dienen te worden. Daarnaast komen er ook handlingkosten bij omdat voor alle zendingen aangifte bij de douane gedaan dient te worden. Belangrijkste doel van deze maatregelen is om eerlijke concurrentie tussen de Europese en niet-Europese marktdeelnemers te bewerkstelligen. De EU verwacht een extra belastingopbrengst van zo’n 7 miljard euro per jaar.
Eind 2021 meer webshops dan fysieke winkels
Volgens onderzoek van ING zullen er eind dit jaar meer webshops zijn dan fysieke winkels. Ook hier heeft de coronacrisis een belangrijk aandeel. Het aankoopgedrag van de consument is versneld verplaatst naar online en steeds meer ondernemers zien daardoor het belang van een webshop. Volgens ING is het aantal fysieke non-foodwinkels het afgelopen jaar met 1 procent gedaald. Daartegenover staat een groei van 28% in webshops.
hulp nodig met e-commerce?
Reacties (0)