De e-commerce wereld groeit hard en is continu in verandering. SDIM zet maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen op een rij. In deze update lees je meer over het verbod op neprecensies, de laatste e-commerce inzichten, Twitter Shops en nieuwe winkelmogelijkheden op Pinterest.
Nepbeoordelingen plaatsen vanaf 28 mei verboden
Vanaf 28 mei is het plaatsen van nepbeoordelingen bij online winkels wettelijk verboden. Webshops moeten voortaan eerst de beoordelingen controleren op echtheid voordat ze worden geplaatst. Doel van de wet is om neprecensies zo veel mogelijk tegen te gaan.
De Eerste Kamer stemde op 29 maart in met het wetsvoorstel dat het verbod regelt. Verkopers moeten duidelijk maken of ze beoordelingen controleren op echtheid en hoe ze dat doen. Betalen voor recensies wordt eveneens verboden.
Naast het verbod moeten platforms en winkels vermelden of hun zoekresultaten betaalde reclames bevatten. Platforms met goederen van derden zoals Bol.com moeten kenbaar maken wie verantwoordelijk is voor het leveren en afhandelen van retourzendingen.
Oneerlijke prijsinformatie wordt ook aangepakt. Winkels mogen geen nepkortingen en misleidende prijsverlagingen aanbieden. Als verkopers een gepersonaliseerd prijsaanbod doen, bijvoorbeeld op basis van demografie of zoekgedrag, moeten ze dat kenbaar maken.
De Autoriteit Consument & Markt wordt verantwoordelijk voor de handhaving van de wet. Bij overtreding kan de verkoper een boete vanaf vier procent van de omzet krijgen. Het verbod geldt ook in de rest van de EU.
Adobe publiceert e-commerce onderzoek over consumentengedrag
Adobe heeft een onderzoek gepubliceerd met interessante inzichten over het gedrag van e-commerce consumenten. Enkele belangrijke conclusies uit het onderzoek zijn:
- Verschuiving in apparaten. Consumenten gebruiken nu eerder een smartphone (78%) dan een laptop/desktop (64%) om online te shoppen.
- Online vertrouwen. Gedurende het afgelopen jaar heeft 44% iets online gekocht van een retailer bij wie ze nooit eerder iets hadden gekocht.
- Tech-savvy. 70% wil dat webwinkels meer virtual reality inzetten.
- Duidelijke prijzen. Gemakkelijk te vinden prijzen vormen het meest gewaardeerde (63%) aspect van een webwinkel.
- Gepersonaliseerde ervaringen. 64% wil dat retailers hun in-store en online ervaringen meer personaliseren op basis van hun online voorkeuren en gedrag.
Het onderzoek is gedaan onder 9.565 consumenten binnen EMEA die het afgelopen jaar online hebben gewinkeld. Via deze link is het rapport te downloaden.
Twitter lanceert nieuw platform Shops
Twitter lanceert Shops in de Verenigde Staten, een nieuwe dienst waarmee winkeliers hun aanbod kunnen vertonen. In Twitter-profielen komt een knop te staan met Toon Winkel. Deze verwijst de gebruiker door naar een catalogus, waarna gebruikers kunnen doorklikken naar de website van de winkel. De aankoop vindt dus niet plaats op Twitter.
Twitter Shops is een uitbreiding op het eerdere Shop Spotlight. Shops is gratis te gebruiken en momenteel nog in bèta. Er komt een advertentieplatform waarmee winkeliers hun producten kunnen promoten.
De lancering van Twitter Shops is lijn met ontwikkelingen op andere socialmediakanalen, die ook steeds meer winkelmogelijkheden aanbieden. Naar verwachting breidt het platform bij succes uit naar andere landen.
Nieuwe winkelmogelijkheden op Pinterest
Ook Pinterest kondigt extra mogelijkheden aan om te winkelen. Met een nieuwe Shopify integratie, Checkout, kunnen gebruikers binnen het platform spullen kopen. Het wordt mogelijk om catalogusupdates en uploads te automatiseren.
Pinterest zal ook Your Shop uitrollen, een nieuwe functie die gepersonaliseerde pagina’s maakt op basis van de voorkeuren en gedrag van gebruikers.
Hulp nodig met e-commerce?
Reacties (0)