1 april 2021

E-commerce update – Maart 2021

3 minuten lezen
Shopping e-commerce marketplaces icon

Het e-commercelandschap is nog nooit zo hard gegroeid als het afgelopen jaar. COVID-19 is daar een logische verklaring voor, maar de verwachting is dat de groei zal doorzetten. In onze maandelijkse e-commerce update houden we jullie op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen. Deze maand o.a. de groei van online marktplaatsen en online winkelen, goedkoper verzenden via Bol.com, de opmars van Amazon in Nederland en de populariteit van productabonnementen.

Aantal online aankopen steeg met 27% in 2020

In 2020 steeg in Nederland het aantal online aankopen met 27% ten opzichte van het jaar daarvoor. Er werden in totaal maar liefst 335 miljoen aankopen gedaan. De totale uitgaven waren goed voor €26,6 miljard, een stijging van 7%. Belangrijkste oorzaak van de groei was de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen.

Het verschil tussen producten en diensten was groot, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. De grootste stijgers waren de categorieën Home & Living (+83%), DIY/Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%). Anderzijds gaf men veel minder uit aan pakketreizen (-72%) en losse vliegtickets en accommodaties (-37%).

De verwachting is dat het aantal online aankopen voorlopig blijft stijgen, want het einde van de coronacrisis is nog niet in zicht. Bovendien raken steeds meer mensen gewend aan online shoppen.

infographic Thusiwinkel Markt Monitor

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor

Ruim de helft van alle online aankopen via marktplaatsen

De populariteit van online platformen, zoals bol.com en Amazon, stijgt flink. 54% van alle online aankopen in Nederland gebeurt via dergelijke platformen. Dat blijkt uit de Marketplace Monitor.

Warenhuizen zijn het populairst, daar heeft gemiddeld 94% van alle online shoppers tenminste een keer iets gekocht. In de top 5 veelgebruikte warenhuizen bevinden zich bol.com (87%), Wehkamp (39%), AliExpress (39%), Blokker (32%) en Amazon (27%).

Films, muziek en boeken worden het meest gekocht, gevolgd door de categorieën spel, sport en hobby en elektronica. De minst populaire categorieën zijn voeding, verzorgingsproducten en schoonmaakproducten.

Men kiest online marktplaatsen vooral op basis van de omvang en het aanbod. Daarnaast zijn prijzen, betrouwbaarheid, gebruikersgemak en bezorgopties belangrijk.

Voor winkels is het absoluut de moeite waard om te overwegen op marktplaatsen te verkopen. Door de populariteit van marktplaatsen kan immers een breed publiek worden aangesproken. Bovendien genieten ze doorgaans al een hoge mate van betrouwbaarheid en gebruikersgemak.

Verzenden via bol.com nu mogelijk

Bol.com is een nieuwe dienst begonnen voor zakelijke verkopers. Verzenden via bol.com is nu mogelijk tegen aantrekkelijkere tarieven. Bijkomend voordeel is dat bol.com verkopers niet meer aanspreekt op de prestaties van de vervoeder, maar alleen voor het op tijd aanleveren bij de vervoerder. Klantvragen over de levering beantwoordt bol.com.

De dienst is bedoeld voor verkopers die zelf pakketjes aanleveren. Eerder was het al mogelijk om pakketzegels via het platform te kopen, maar daar gelden niet de aantrekkelijke voorwaarden van Verzenden via bol.com.

19.516 nieuwe verkopers op Amazon.nl

Dit jaar zijn er al meer dan 19.516 nieuwe verkopers bijgekomen op de Nederlandse website van e-commercegigant Amazon. Dat blijkt een onderzoek van Finbold. Als deze trend doorzet, telt Amazon Nederland meer dan 90.000 nieuwe verkopers aan het eind van dit jaar.

Amazon Nederland groeit relatief hard ten opzichte van de andere landen. Toch is het totaal aantal verkopers nog relatief laag ten opzichte van andere platformen. Dat maakt het platform aantrekkelijk door de (nog) lage concurrentie, zeker op het gebied van advertising.

Amazon werkt aan eerste distributiecentrum bij Nederlandse grens

Amazon bouwt een nieuw distributiecentrum bij het Limburgse Heerlen. Het distributiecentrum wordt gebouwd op een grensoverschrijdend bedrijventerrein en richt zich in eerste instantie op de Duitse markt. Mogelijk wordt het later ook ingezet voor bezorgingen in Nederland. Op dit moment komen alle Nederlandse leveringen van Amazons distributiecentra uit Duitsland.

Volgens de gemeente Heerlen opent het centrum dit najaar zijn deuren. In juli opent Amazon bij Schiphol een bezorgcentrum.

2,1 miljoen Nederlanders hebben productabonnement

Productabonnementen zijn in trek: 2,1 miljoen Nederlanders hebben een abonnement op een product dat periodiek wordt geleverd. Tot die conclusie komt Multiscope in een onderzoek onder bijna 3500 Nederlanders.

Onder de producten vallen bijvoorbeeld de maaltijdenboxen van HelloFresh. Abonnementen in voeding (24%) en persoonlijke verzorging (24%) zijn het populairst. Daarna komen kleding (9%), dranken (7%) en bloemen (7%).

63% van de abonnementen werden in het afgelopen jaar afgesloten. Van alle maaltijdbox-abonnementen startte zelfs 74% in het afgelopen jaar. De coronacrisis is sterk verwant aan de stijging in het aantal abonnementen.

Shopping e-commerce marketplaces icon

advies nodig over e-commerce?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *