28 februari 2022

E-commerce update – februari 2022

3 minuten lezen
Shopping e-commerce marketplaces icon

De e-commerce wereld groeit hard en is continu in verandering. SDIM zet maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen op een rij. In deze update lees je meer over enhanced conversions, de overgang van Smart Shopping naar Performance Max en de onverminderde populariteit van online shoppen na de lockdown.

We gaan naar een cookieloze toekomst. Om het gebrek aan cookie data (deels) op te vangen is Google aan het testen met een nieuwe functie in Google Ads, genaamd ‘enhanced conversions’. Hiermee kunnen ‘verloren’ conversies deels opvangen worden door gehashte gegevens, zoals een e-mailadres, naar Google te sturen.

Als een klant een conversie op de website doet, zouden er first-party klantendata opgeslagen kunnen worden, zoals e-mailadressen, adressen en telefoonnummers. Door deze informatie naar Google te sturen kan Google deze data koppelen aan advertentie vertoningen of klikken. Denk aan iemand die op YouTube een advertentie heeft gezien en met hetzelfde e-mailadres is ingelogd bij het doen van een aankoop als met zijn YouTube e-mailadres.

enhanced conversions

bron: Google

Google benadrukt het belang van veiligheid en privacy rondom enhanced conversions. Bij SDIM houden we deze en andere ontwikkelingen rond alternatieven voor cookies nauwlettend in de gaten.

Vanaf april 2022 kunnen Google Smart Shopping campagnes opgewaardeerd worden naar Performance Max. Dit nieuwe campagne type in Google Ads is al beschikbaar om Google Search, Display en YouTube campagnes mee te vervangen. De gedachte van Google achter Performance Max, is dat consumenten in meer dan 50% van de gevallen vijf of meer verschillende kanalen bezoeken om te vinden wat ze zoeken. Door data van verschillende kanalen en algoritmes aan elkaar te verbinden denkt Google met Performance Max voor betere resultaten te zorgen.

Op basis van testen ziet Google een gemiddelde stijging in conversiewaarde van 12% bij adverteerders die zijn overgestapt van Smart Shopping naar Performance Max. 

Uiteindelijke zal Smart Shopping helemaal vervangen worden door Performance Max campagnes. SDIM houdt deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten en is al aan het testen met Performance Max campagnes.

Slechts 2% van de verkopers op Amazon.nl is gevestigd in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Data Department, dat eind vorig jaar 19,5 miljoen producten steekproefsgewijs analyseerde.

Dat relatief weinig Nederlandse verkopers de weg weten te vinden naar Amazon.nl (en bijvoorbeeld wel naar Bol) is opvallend. Amazon.nl is weliswaar een stuk kleiner dan Bol.com, maar staat desalniettemin in de top 10 van grootste e-commerce partijen in Nederland. Hier ligt nog een kans voor Nederlandse e-commerce partijen die op zoek zijn naar nieuwe kanalen om meer online shoppers te bereiken.

De top 3 van het aantal verkopers per land dat actief is op Amazon.nl is: China (59,5%), Duitsland (11%) en het Verenigd Koninkrijk (5,8%). Nederland staat in eigen land op plek 7.

Je zou misschien verwachten dat de groei van e-commerce na de lockdown afremt. Maar niets lijkt minder waar. In een onderzoek van Klarna wordt de digitale transformatie die tijdens 2 jaar pandemie heeft opgetreden als reden genoemd voor voortzettende groei. Veel e-commerce partijen hebben in de afgelopen jaren (noodgedwongen) stappen gemaakt om de online winkelervaring zo goed mogelijk te maken. Daarnaast zijn veel consumenten gewend geraakt aan het doen van online aankopen en zullen ze dit ook na de pandemie blijven doen.

Dit betekent echter niet dat fysieke winkels irrelevant worden. De meeste shoppers kiezen nog steeds voor de fysieke winkel. Veel ondervraagden verwachten wel dat ze in de nabije toekomst vaker kiezen voor online shoppen ten opzichte van offline. 

Het onderzoek laat ook zien dat steeds meer mensen online beginnen met hun vooronderzoek naar een aankoop, ongeacht of ze het product uiteindelijk in een fysieke winkel kopen of niet.

De onderzoeksresultaten geven daarnaast inzichten per land, leeftijdscategorie en productcategorie. 

De omzet van Bol.com groeide in 2021 met 21%, ondanks het verminderde effect van de corona pandemie. Dat meldt Ahold Delhaize in een persbericht over hun resultaten van Q4.

De totale omzet kwam vorig jaar uit op 2,8 miljard euro. 

Ahold Delhaize geeft in het persbericht ook aan dat het aantal verkopers op Bol.com is gestegen naar 49.000. Hoe groot deze stijging is vertellen ze niet. Om de verwachte groei voor de toekomst het hoofd te kunnen bieden gaat Ahold Delhaize een meerjarige fase in van investeringen. Zowel de advertentie als de logistieke groei mogelijkheden moeten hiermee gegarandeerd worden.

E-commerce

hulp nodig bij e-commerce?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *