Krimp E-commerce omzet in NL in Q2, geoptimaliseerde titels in Google Shopping en nieuwe spam in Universal Analytics
De e-commerce cijfers voor Nederland Q2 zijn bekend en tonen een duidelijke krimp YoY. Google gaat aan de slag met dynamische Google Shopping titels en een nieuw soort spam in Universal Analytics duikt op. Lees het allemaal in deze E-commerce update.
Online opbrengst daalt in Q2 in Nederland
De cijfers van Salesforce shopping index zijn wederom bekend van Q2 2022. Na vorig jaar grote groeicijfers mede vanwege corona voor e-commerce in Q2 (25%) is er dit jaar een YoY daling van 12% in Nederland over het gehele e-commerce landschap. Nederland is over het algeheel gezien dus minder gaan uitgeven online, terwijl de inflatie natuurlijk juist enorm is toegenomen. Ook in Q1 2022 was er al een daling van -27% ten opzichte van het jaar ervoor, wederom het corona effect. Vanuit SDIM blijven wij dan ook aanraden om ook te vergelijken met de online verkopen van 2019, het jaar voor de pandemie en vanuit hier door te rekenen met realistischere groeicijfers.
Duiken we dieper in de cijfers, dan valt op dat de daling komt door zowel minder verkeer (-6% YoY), waarbij de daling met name zit in minder desktop verkeer (-14%). Daarnaast is de opbrengst dus ook gedaald, met name door een daling van 21% in desktop orders. Mobiel blijft enorm belangrijk in Nederland en het lijkt na corona ook alleen maar belangrijker te worden. Belangrijke les dus om aan de slag te blijven met de eigen mobiele website voor conversieoptimalisatie aangezien het aandeel mobiel verkeer al 75% is van het totaal over heel e-commerce Nederland gezien.
Als laatste blijf het gemiddelde conversiepercentage in Nederland het hoogste van alle los genoemde landen in het Salesforce rapport. Deze zit in Nederland gemiddeld op 3,3%, terwijl dit wereldwijd 2,2% is. Uiteraard zitten er grote verschillen tussen de verschillende industrieën. Dit en nog veel meer interessante zaken staat allemaal nog verder in dit rapport.
Geoptimaliseerde titels in Google Shopping
Nu keyword insertion voor Google Search al vrij normaal is, gaat Google ook aan de slag met geoptimaliseerde titels voor Google Shopping. Dit betekent dat Google de zoekterm van de gebruiker letterlijk in de producttitel stopt om deze relevanter te maken. De producttitel wordt dus dynamischer hierdoor. Google geeft hiervoor zelf het volgende voorbeeld:
- Zoekopdracht: ‘Kingsize matras’
- Door verkoper opgegeven titel in het [title] veld: ‘Traagschuim middelharde matras kingsize…’
- Dynamische titel: ‘Kingsize – Traagschuim middelhard…’
Nieuwe spam dat conversieratio in Universal Analytics beïnvloedt
Als laatste zien we vanuit SDIM bij veel klanten in augustus en september een nieuw soort spam in Universal Analytics. Het is belangrijk om deze spam te onderzoeken en eruit te filteren om een goed zicht te blijven houden op jouw conversiepercentages en verkeer van de website.
Deze spam zijn allemaal sessies met vaak google / organic als bron / medium die landen op dieper liggende bestaande pagina’s. Het is verkeer dat direct bounct en een sessieduur heeft van 1 seconde. Dit specifieke spamverkeer is te herkennen dat het komt uit Tsjechië en de Seychellen. Dit is in Universal Analytics te checken door te gaan naar Doelgroep -> Geo -> Locatie. Dit is verkeer dat zich anders gedraagt dan normale spam en gaat dus door de normale spamfiltering heen.
Mocht jouw website er ook last van hebben, dan kun je een segment maken om deze twee landen eruit te filteren. Additioneel is het handig om een filter te maken om al het verkeer vanuit deze landen uit te sluiten.
Daarnaast heeft Google Analytics 4 geen last van deze spam. Deze data kun je dus ook gebruiken voor analyses en optimalisaties. Mocht je nog geen Google Analytics 4 draaien naast Universal Analytics, ga hier dan snel mee aan de slag want Universal Analytics stopt per 1 juli 2023.
hulp met e-commerce marketing?
Reacties (0)