25 augustus 2021

E-commerce update – augustus 2021

3 minuten lezen
E-commerce

De e-commerce wereld groeit snel en is continu in beweging. SDIM zet elke maand de belangrijkste ontwikkelingen op een rij. In deze update lees je meer over de verlaagde commissies van Bol.com, de expansie van Amazon in Nederland en de overname van kleertjes.com door Wehkamp.

Het partnerplatform van Bol.com komt met goed nieuws voor verkopers. Per 2 augustus verlaagt Bol.com de commissies voor 45% van de partners.

Volgens Bol.com is het doel om verkopers op het platform meer omzet te laten halen uit hun verkopen.

Wat verder nieuw is, is dat de commissies afhankelijk van de prijs kunnen verschillen. Zo zijn vanaf 2 augustus de commissies voor producten in de productgroep ‘koken, tafelen en huishouden – kookgerei’ tot 5% als het product goedkoper is dan €20. Voor producten in dezelfde productgroep die duurder zijn dan €20 geldt een commissie van 12,4%. Dit wordt variabele commissie genoemd.

Bol.com spoort partners aan om hun prijzen aan te passen, hun aanbod te vergroten of in andere categorieën te verkopen. Benieuwd in welke productgroepen je meer overhoudt en wat de nieuwe commissies zijn?

Logo mascotte van bol.com

Amazon haalde in juli veelvuldig het nieuws in Nederland. De aanleiding is het nieuwe bezorgcentrum dat bij Schiphol is geopend. Deze uitbreiding past bij de groeiambities die Amazon heeft voor de Nederlandse markt. De Amerikaanse e-commerce gigant is pas sinds begin 2020 serieus actief in Nederland.

Ook nieuw zijn de elektrische busjes waar Amazon gebruik van maakt. Een deel van de busjes in Nederland zal elektrisch zijn. Buiten de Randstad werkt Amazon samen met andere pakketbezorgers. Het is nog niet bekend of er plannen zijn voor meer bezorgcentra in Nederland.

Volgens het AD heeft Wehkamp kleertjes.com overgenomen. Kleertjes.com bestaat sinds 2003 en heeft sinds 2019 een open marktplaatsmodel. Dit betekent dat ook geselecteerde derde partijen hun producten op het platform kunnen verkopen. Inmiddels werken er 400 mensen bij kleertjes.com.

Wehkamp boekte voor het eerst sinds hun bestaan winst. Volgens Graham Harris, topman van Wehkamp, is het bedrijf financieel gezond en staan er meer overnames op de planning, waarschijnlijk in 2023.

Amazon probeert merken te stimuleren om verkeer naar hun platform door te sturen, bijvoorbeeld via Google of social media campagnes. Dit noemen ze de ‘Brand Referral Bonus’. Hiermee krijgen merken 5% commissie op verkopen uit affiliate verkeer, in plaats van de gebruikelijke 15%. Deze bonus geldt ook voor extra verkopen die plaatsvinden binnen 14 dagen na het klikken op een advertentie van het merk.

Amazon stelt dat dit model merken helpt door:

  • Groeikansen door efficiëntere marketing
  • Kostenbesparingen dankzij de bonus
  • Efficiëntere Amazon-advertentiecampagnes

De vraag is echter wie hier het meeste van profiteert, Amazon of het merk. Al het verkeer dat een merk naar Amazon stuurt, komt immers niet op de eigen website terecht. Op Amazon kunnen shoppers verleid worden door concurrerende producten. Bovendien moeten de lange termijn voordelen van een eigen website niet onderschat worden, zoals customer lifetime value en klantbinding. In de meeste gevallen lijkt Amazon het grootste voordeel te behalen, en alleen in specifieke gevallen kan het interessant zijn om verkeer naar Amazon te sturen.

Het is nog niet duidelijk of de ‘Brand Referral Bonus’ ook naar Nederland komt.

E-commerce

Meer weten? neem contact op

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *